att binda fast ett föl så den får panik

Sv: att binda fast ett föl så den får panik

Var på studiebesök på ett stort travstuteri, där band dom fast ALLA unghästar vid utfodring, de fick stå där och äta tills alla ätit upp, och de har aldrig fått panik.

En häst ger ju upp otroligt fort har jag märkt när hästar fastnat i transportet/spiltor eller om de rullat fast.

jag har sälv varit med om att de har gjort precis på det där sättet i vissa travstall, och det är hos kända tränare.

Tyvärr använder sig väldigt många av den här tekniken. Det är för att lära hästen att ge efter för tryck (de fattar inte att hästar inte gör det naturligt). Det händer regelbundet (framförallt i Spanien) att hästarna står i flera dygn och kämpar för att komma loss, tills de till slut dör av olika anledningar (skallfrakturer etc)

Har du sett detta själv? Det vore konstigt om spanska hästar var mer korkade än svenska så att dom slåss mot repet till som dör :confused:. Jag misstänker att detta är ytterligare en skröna om hur synd det är om djuren utanför Sverige. Varför skulle spanjorer och övriga utlänningar använda sig av en metod som riskerar att ta död på djuret eller att det får svåra skador? Även om dom nu inte skulle bry sig om djuren, vilket jag tror att dom flesta gör (det finns dock rötägg överallt), så vill dom väl inte tappa värdet i det? :idea:
Hur skulle du vänja en häst vid att vara bunden?

Jag började med att hålla fölet när hon var lite mindre än två månader, (Alltså hålla fast och stå still, medan mamma gick en bit) och vid tvåmånadersstrecket band jag henne. Hon drog ett par ggr, men fick inte panik, hon märkte ju att det bara var att ta ett kliv frammåt, så drog det inte i nacken. Nu är hon snart tre månader, och är jätteduktig på att bli ledd, uppbunden, och kan vara ifrån mamma i nästan en kvart :) Det är snarare mamma som blir galen :D Hon är lätt att hålla, linan späns inte ens om hon går åt sidan, eller "glömmer" att hon är hållen :D Hon kan hoppa bakåt ibland om man gör nåt äckligt, som t.ex borstar näsan :crazy: men hon får inte panik. Jag gissar att det är bra att vänja dom tidigt, det fastnar bättre så, men att inte binda för länge. Första ggn hon satt fast var det kanske fem minuter, max.
(Förlåt att det blev så långt, men jag älskar att prata om min nya bebis :love: )

Det kan ju ha varit äldre hästar som varit mycket lösa ute som sedan binds upp som ettåringar. :idea: (Bara en teori, har inte hört eller sett nånting och har ingen grund till påståendet mer än att det just kanske, kanske kan vara så... så det är ingen som behöver bli arg eller frustrerad över dettta inlägg tack)

jag fick hem en häst som var kanske 8 år som inte kunde stå uppbunden utan att få "panik"
hästen ställde sig när du band upp den, i lastbilen, när man ledde mm dvs direkt när den fick motsånd.
Denna häst tog jag ett rep och band fast huvet( i grimman alltså) i stallets kraftigaste bjälke och där fick den stå och rycka bäst den ville.
Resultat= en häst som gick att binda upp och hantera utan bekymmer och som kunde bindas i transport utan att ställa sig och därmed få skador.

Jag tror inte riktigt du förstått det helt rätt. Hästar ger efter för tryck helt naturligt. Om en häst kommer och knuffar på en annan så går en av dom undan. Om du trycker med skänkeln i sidan på hästen flyttar den sig från sin skänkel, och det med att Spanska hästar skulle dö av skallfrakturer tror jag inte på. Visst, dom kanske kämpar länge, men inte tills dom dör. Om en häst fassnar ger den upp ganska fort. Vårt ungsto rullade fast i boxen en gång på natten, det tog bara ca 1 timme, sen hade hon gett upp eftersom hon inte lyckades komma loss. Vi märkte henne precis när hon hade rullat fast mot väggen, men vi kunde inte komma nära eftersom hon sparkade mycket, så vi väntade. Men efter en timme hade hon gett upp.

Mitt föl, eller 9 månader var han då hade bara åkt lös i transporten innan, men han måste ju lära sig att vara uppbunden där (klarade då att stå uppbunden utan att få panik i stall) så vi lastade och band honom vid bommen, det tyckte han inte om och slängde sig bakåt flera gånger och drog men det tog ju stopp så efter tredje gången han gjort det så förstod att det inte var någon idé. Och särskilt traumatiskt var det nog inte för han går alltid snällt in och står lugn i transporten, han vet ju att det inte är farligt, litar ju på matte.
Det är klart man inte ska skrämma de små liven, men de tål en hel del och vissa duster är bättre att ta då de är små och inte 160 cms tvåårshingstar som min är nu.
Samma gäller då han var 4 månader började han resa sig då man ledde honom hela tiden eller då något inte passade herren, därför drog jag kull honom på sidan en gång när han reste sig och sedan dess har han inte rest sig, skulle heller inte vara lika lätt idag att göra. Det handlar om respekt, inte att skrämma dem. Sen skulle jag aldrig bundit upp honom när han var liten bara för att vänta till han fick panik, band upp honom och pysslade med honom så han hade ingen anledning att bli rädd för att vara uppbunden för matte var med och gosade och pysslade och visst testade han om det gick o gå iväg men när det tog stopp så accepterades direkt. Jag behandlar mina unghästar som vuxna hästar bara med lite mer eftertänksamhet.
Det blev långt men jag tycker detta ämne är intressant, för jag har själv fått ett flertal tillridningshästar som är bråkiga för att matte eller husse inte vill vara "dumma" mot sin häst och är det då en unghäst så utnytjat de ofta detta och gör som de vill.
MVh/Gismo.

Det går att läsa mer utförligt om i en bok av Kelly Marks "Perfekt uppförande" och jag såg ett program om div tekniker på ett program som gick på Discoverychannel för drygt ett år sen. (en brittisk dok från 2000 där de berättade om olika kända tekniker, både negativa och positiva)

Det är väl klart att spanska hästar inte är mer korkade än svenska. En häst är inte korkad bara för att den inte förstår att den ska g efter för tryck! Det är inte naturligt för dem!
Nu snackar vi om spanjorer. Samma land där de slår hästarna i huvudet för att de ska lära sig att hålla avstånd till människan! Samma land där man slår hästarna i huvudet om de inte står still när man hoppar upp. Samma land där de använder superskarpa bett för att de ska lära sig att inte "bita tag" utan vara lätta i munnen.
Jag har träffat 7-8 andalusier som har varit imp från Spanien (de som har varit uppväxta i Sverige har det inte varit någt "fel" på.) och varenda en har man inte kunnat tränsa. De slänger sig bakåt så fort man rör handen mot öronen osv. Ägaren (var ett försäljningstall) berättade att hennes 3 andalusier från Spanien inte heller gick astt tränsa från början och att det tog 8 månader innan det gick bra.

När jag köpte min häst kunde inte han heller stå uppbunden utan galloperade på stället och slet sig loss konstant. Jag börja med att leda honom och lära honom att när jag trycker han på vissa ställen (numera använder jag ljud) ska han flytta sig åt ett visst håll. I början när jag bad han backa ställde jag mig vid bogen och la ett tryck på grimskaftet och när han inte backa förstärkte jag hjälpen med att putta bak hovarna med fötterna. Så fportsatte det och till slut förstod han att tryck betyder att sakta av/stå still/flytta/backa beroende op vilken sorts tryck och vad jag använde ljud i anslutning till det.

Hur länge hästar kämpar är individuellt. Första gången jag band upp min häst höll han fortfarande på och kämpade efter 2 timmar. (Sen gick jag bort med han) Min häst har också trasslat in sig i staket och han kämpade tills han kom loss. Beror helt på hur starkt deras psyke är.

Har du nånsin ridit/hanterat en häst fr.o.m. 2-3-4 års ålder (eller vilket ålder som helst, så länge den ha varit ohanterad) och fått ett lyckats resultat?

Om din häst går åt vänster när du lägger an höger skänkel är det ditt ridsätt. Det är så din häst har lärt sig (jag kan lova dig att en oinriden häst inte gör nån skänkelvikning när du ber om det på det viset!) Min häst däremot är lärd att han gör endast skänkelvikning åt vänster om jag lägger an höger skänkel, håller emot med vänsterskänkel och lägger min vikt på vänstersidan och håller emot med höger höft. Lägger jag bara an högerskänkeln ställer han sig bara åt höger och går rakt fram.

Klart att inte alla spanska hästar dör, men det finns en hel del som gör det.-

Om en ranghög häst kommer och knuffar på en ranglåg häst är det beteendet (om de ser stora och mäktiga och bestämda ut t.ex.) de märket det på att de ska flytta på sig. Släpper du in en unghäst som har gått själv ett bra tag i en hage med en ranghög häst kommer denne inte alltid flytta på sig (beror på personligheten) utan istället börja bråka om vem som är högst i rang.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 885
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 107
Senast: verser
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 379
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama