Att bilda en förening.

Sv: Att bilda en förening.

Man ska göra stadgar och tillsätta en styrelse, först brukar man ha en interim styrelse(tillfällig) som gör förslag på stadgar m.m.När man gjort detta kallar man till medlemsmöte och väljer styrelse och bestämmer stadgarna.
Det finns böcker om detta kolla biblioteket.

Mycket information finns på www.ridsport.se och www.rf.se (riksidrottsförbundet).

Man kallar till ett "bildandemöte" där man bestämmer att man ska bilda en klubb, beslutar om namn på klubben, fastställer stadgar och väljer en interimstyrelse som sitter fram till första årsmötet.

Om man vill ansluta sig till Ridsportförbundet så är kraven minst 25 medlemmar och att stadgarna godkänns av förbundet. Typstadgar finns på deras hemsida. Ansökan skickas till det distrikt i ridsportförbundet som man vill tillhöra och blankett för det finns på riksidrottsförbundets hemsida.

Vi var ansluten till Vi Unga (ett annat förbund) eftersom att vi inte var 25 stycken.
Det gick bra det också, fast jag kan ju inte säja att förbundet har så stor koll (gick ur klubben samt min sekreterarpost i Okt -04, får fortfarande brev och grejjer därifrån *suck*)

Info. om detta har jag för mig ska finnas på Förbundets hemsida, så läs mer på www.ridsport.se annars kan du säkert kontakta dem och kolla, har för mig det ska finnas något häfte ang. detta som går att få ut via Ridsport Förbundet.

Annars så kan du säkert kontakta det lokala ridsportdistriktet och be dem om hjälp ang. detta. Kanske är lättare än hos SvRF? Så testa där!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är en annan tid att planera tävlingar i dag jämfört med förr. Nu krävs högre standard – eller ett lägre pris. Lotta Wahlborg...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 179
Gnägg Jag hittade en hel bunt roliga bilder med hästar som jag kände inte skulle passa läggas upp i den allmänna tråden utan i en egen tråd...
2
Svar
24
· Visningar
2 477
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar