Att begrava hästen hemma (osammanhängade)

_Runaway_

Trådstartare
Först måste jag säga att det här inte är aktuellt för mig, med avlivning/begravning av häst. men jag vill bara diskutera och tänka högt..

Är det många som begravt hästen hemma? För mig (läs alltså, för MIG) skulle det kännas helt otänkbart att skicka iväg hästen på masskremering med andra hästar och djur. Men det är väl så de allra flesta får göra. Det är ju långt ifrån alla som har sin häst på den egna gården, med egen mark att lägga hästen i.
Vi har bestämt att den dagen H måste vandra vidare, då ska han avlivas nere i hagen, där han älskat att gå och busa med kompisarna på somrarna. Det är vår största beteshage, och han ska ligga i skogsdungen i ena hörnet, där inga harvar eller traktorer kommer åt.
Sen liten fråga hur ni har löst det praktiskt. Kände ni folk emd grävmaskin, hjullastare, traktor osv osv? hade ni ansökt på Länsstyrelsen oma tt få begrava hästen?
Jag är evigt tacksam för våra kontakter inom den branschen. Jag har bestämt vem som ska göra vad, och än så länge vet bara jag om det. Och ni ;) Brorsan är dukitg grävmaskinist, han får sköta det. Pappas kompis son kör hjullastare, han får ta över. Och vem av mig eller pappa som ska vara med, det är en fråga jag inte kan svara på:crazy: Det skulle kännas rätt att vara med, efter allt hästen kommer ha gjort för mig den dagen, men hur jag skulle palla det rent psykiskt, det är och förblir ett mysterium. Förut tänkte jag att oj, maskinerna kommer dundra runt med kroppen, den kommer gå sönder, de kommer hantera den vårdslöst osv osv. Trots alla tankar som "själen är i himlen" kunde jag inte slå bort dom. Men nu när jag (i egenskap av omyndig femtonåring:angel: :p ) har bestämt att dessa två underbara människor ska sköta jobbet känns det bättre.

Okej, en helt meningslös tråd kanske. Pladdrig och osammanhängande, men som sagt. Tänker högt..

Sv: Att begrava hästen hemma (osammanhängade)

Jag har för mig att man inte får lov att begrava hästen hemma?
Men jag kan ha fel för det är bara om jag har hört!

Jo om man har tillstånd från Länsstyrelsen. Det gäller väl kanske inte liten villatomt, där får man nog inte begrava, men nu menar jag gård.

Vill berätta att i morgon kommer vår kära ponny Caspar som är 6 år gå till de evigt gröna ängarna, och vill då passa på och berätta att jag sökt tillstånd hos länsstyrelsen. Begravningsplatsen skall godkännas av hälsovårdsnämnden i komunnen där begravningen skall ske. Och där skall skickas med en karta med begravningsplatsen utmärkt.Nu bor vi i ett villa område så vi har frågat en god vän som har mycket mark om det fanns möjlighet att få begrava där.

Dom hjälper oss att gräva hålet på 3 meter som ligger i ett skogsbryn intill en stor ekäng. Och i morgon kommer dom och hjälper till att få ner vår kära häst i hålet och fylla igen:cry: :cry: :cry:
Det känns i hjärtat, men han kan inte få ett bättre slut än så här. Och vi har en helt underbar plats att gå till. Jag längtar tills morgondagen är över.

Min älskade ponny skickades på kremering. Jag hade ingenstanns att begrava honom, så för mig kändes det som det ända alternativet... även om jag hellre skulle vilja haft en lite gravplats för honom :cry:

Malte är begravd hemma hos pappa. Var helt otänkbart att skicka iväg honom nånstans, jag hade lovat honom att han aldrig skulle behöva lämna gården.

Han ligger nere vid sjön, i utkanten av en av hans gamla hagar där inga människor någonsin går och med den vackraste utsikten som finns.

Det är väl bra att du har bestämt dig för hur du vill att det ska bli den dagen. Och jag tror att du kommer ångra dig om du inte är med. Det är klart att det blir jobbigt men döden är jobbig. Den blir inte mindre jobbig för att man låter andra ta hand om det praktiska.

Sen kan det bli otäckt. Och osnyggt. Hästen har ju en stor kropp och den kanske far illa av hanteringen. Du kanske väljer att inte vara med när den läggs i graven. Det är ju upp till dig. Hoppas det dröjer länge innan dagen kommer men jag tycker du är modig som funderar igenom det redan nu.

För min egen del spelar det ingen roll vad som händer med kroppen av min häst efter döden, min häst är ju inte kvar i kroppen längre. Jag tänkte försöka ordna så att jag kan dissekera henne. På så sätt kan hennes död hjälpa andra hästar. Min egen kropp går till organdonation och forskning den dag det är dags.

mvh
Lejonelle

Ansökte ni om tillstånd? Vad jag har förstått är det ganska dyrt. Jag menar, ingen behöver ju få veta var min häst har tagit vägen, eller? Eller är jag skyldig att visa det på något vis nu när man har pass och så?

Det kostar inget att ansöka. Inte vad jag vet.

Har en häst begravd hemma hos min far. Vi avlivade henne först, grävde ned henne och ansökte sedan. Bara för att min far var helt säker på att vi uppfyllde alla kraven.

Ansökan är gratis..

Man ansöker hos länsstyrelsen, samt hos kommunen, och man skall även skicka in en karta vars hästen ligger... samt ha någon som vittne att hästen är avlivad...

har begravt 2 av mina älsklingar... tyckte det kändes bäst då jag personligen aldrig skulle skicka mina till slakt.. jag vill ha en grav att besöka... avlivade dom på den plats där dom trivdes bäst..

Det är inte gratis. Länsstyrelsen tar 300 kr, Komunnen tar betalt per timme, när dom kommer ut och tittar så att det är ok att begrava på just den platsen. Allt är klart för vår del, det kommer att ske om ca 1 timme.:cry: :cry: :cry: :cry:

caspar skrev:
Det är inte gratis. Länsstyrelsen tar 300 kr, Komunnen tar betalt per timme, när dom kommer ut och tittar så att det är ok att begrava på just den platsen. Allt är klart för vår del, det kommer att ske om ca 1 timme.:cry: :cry: :cry: :cry:

Lider med dig verkligen!
Ni gjorde det rätta. Mådde han inte bra, så är det bara en björntjänst att inte göra det.

Jag skickar miljoner tröstkramar!:bow: :bow:
Och hoppas att allt gått bra, och att du snart mår bättre.

JennyK skrev:
Ansökte ni om tillstånd? Vad jag har förstått är det ganska dyrt. Jag menar, ingen behöver ju få veta var min häst har tagit vägen, eller? Eller är jag skyldig att visa det på något vis nu när man har pass och så?

Jag har ärligt talat inte den blekaste aning. Pappa skötte om allt det där.

Hoppas allt gick bra! Gud så hemskt:cry: :cry: Får man fråga vad det var för fel på ponnyn, den var ju så ung:cry: *tröstkramar*

Jag har fått en begravningsplats till min tjej den dagen då hon lamnar mig.
Har haft lite panik då hon varit/är sjuk och kan inte ens tänka mig att skicka henne MEN nu vet jag att hon får en hedersplats att vila på och som jag kan besöka när jag vill :love:
Det känns tryggt nu OM det skulle gå så illa nu och även att ha en plats om det sker i framtiden

Caspar har lämnat oss i dag. Vi fick ta bort honom pga att hans lungor var fulla med bindväv som gjorde att han inte kunde syresätta sig som han skulle. Enligt Helsingborg var han det 10:e fallet dom har stött på under alla år. Vill tala om att han blev importerad för 2 1/2 år sedan från Irland. Att hans lungor var fulla med bindväv beror på att han haft en infektion en gång i tiden som inte blivit behandlad. :devil: . Provade att behandla med cortison 1 månad men det hade ingen effekt
Har nu varit ute med mina två flickor och lagt blommor till honom och ni kan inte ana hur underbar plats han ligger på.

Platsen är en skogsglänta där vi kan gå när vi vill. Och vi är evigt tacksamma att vi fick lära känna denna härliga häst, men tyvärr är livet inte alltid rättvist, eftersom han var endast 6 år.

Jag avlivade min häst hemma, totalt otänkbart att skicka iväg henne. Sedan åkte hon faktiskt till destruktion...

Min tränare har kvar sin Grand Prie häst, han är nu över 30 år och jag vet att de har sökt tillstånd för att begrava honom på gården och det var inga problem.
De eventulla problemen är ju vattenbrunnar och markägare som jag ser det.

Min ena flicka som jag har nu kommer definitivt begravas... Hon är född här och går allt som det är tänkt ska hon även dö här...

//E

Är det många som begravt hästen hemma?
Jag har två hästar begravda hemma i ett skogsbryn där inga traktorer kör

Kände ni folk emd grävmaskin, hjullastare, traktor osv osv?
Ja, ja och ja. Fast jag har en übersnäll pappa :love: som har varit med vid begravningarna och kört traktor etc.

hade ni ansökt på Länsstyrelsen oma tt få begrava hästen?
Genom miljö/hälsa i kommunen som i sin tur har talat om för länsstyrelsen att "x ska gräva ner en häst". Jag tror att även länsvet. underrättades men det hade nog samband med att dom varit under behandling. Det kostade 300:- men det var det värt för att få ha dom hemma. Vi hade ingen ute från kommunen utan vi talade om vilken plats vi önskade, dom kollade mot sina kartor att det inte var någon brunn eller vattendrag just där och sade ok och skickade hem en karta med ett kryss på.

Älskade änglarna har världens vackraste plats där dom kan se ut över gården och sjön :love: :cry:

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att begrava mina tidigare hästar hemma när de har avlivats utan de har skickats på kremering.
Från och med februari har vi egen gård och då kommer det ju att finnas möjlighet till att begrava dem hemma. Har nu en häst som är 21 år, än så länge pigg och frisk, men den dagen kommer ju tyvärr när han ska tas bort.
Det finns flera bönder runtomkring som har traktorer och grävmaskiner så att gräva en grav blir nog inget problem. Självklart ska jag söka tillstånd hos länsstyrelsen när den dagen kommer.

Det jag funderar lite på är hur det kommer att kännas att se graven? Är det någon tröst att veta att hästen ligger begravd hemma eller kommer man bara att bli påmind och ledsen varje gång man går dit?

FEL!!

Kostar numera 300:- att få tillstånd att begrava hemma. Jag hade inspektören ute för 2 veckor sedan & pekade ut plats till min andra häst som hon godkände. Det är nyligen ändrat.
samt tillståndet gäller bara i en månad sen måste man söka ett nytt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Har nu haft min nya häst i drygt 1 månad, märker till och från (oftast varje dag) att hon ska tjafsa om åtminstone nånting. Dels är hon...
Svar
11
· Visningar
2 161
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama