Att avkalka kaffebryggaren

Enis

Trådstartare
Jag köpte Melitta Anti Calc i pulverform för att avkalka min kaffebryggare av märket Melitta Café Fun men jag vet inte hur jag ska göra. Förpackningen hänvisar till bryggarens bruksanvisning men där står bara att bryggaren ska avkalkas var 40:e bryggning inte hur. Hur mycket vatten ska jag använda, ska jag hälla pulver och vatten i vattenbehållare och "brygga" blandningen, med eller utan filter, och ska jag "skölja" med en bryggning rent vatten efter avkalkningen?

Sv: Att avkalka kaffebryggaren

Vet inte hur denna maskin ska avkalkas, men på jobbet gör vi så att vi tar en kanna vatten blandat med ca 1 dl ättika och kör igenom maskinen. Efter första kannan tar vi 3 kannor rent vatten och kör igenom maskinen.
Står på ättikflaskan hur man gör.

Jag har Melittas avkalkningsmedel i lösning. På flaskan står hur man skall göra. Doseringen bör stå på din burk.
En viss mängd lösning+en viss mängd lösning. Slå på bryggaren. Låt hälften passera. Slå av. Vänta 30 min. Slå på och låt resten passera. Kör därefter igenom med vatten 2 ggr.
Ungefär så bör du väl också kunna göra.

Nej det fanns inga instruktioner alls, jag googlade både medlet och bryggaren men hittade inget där heller. Jag chansade med en liter vatten till en påse pulver och lät det brygga igenom utan uppehåll, avslutade med en bryggning rent vatten. Nästa gång ska jag låta det stå till.

Liknande trådar

Hemmet Hm, vet inte riktigt vilken kategori jag ska lägga det här under. Hem, mat eller kropp och själ? Min kaffebryggare sviker mig. Jag har...
Svar
7
· Visningar
643
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring