Att arbeta i form....

fruL

Trådstartare
.... är inget som mitt nya fullblodssto har lust med!
Jag har precis börjat rida henne och skrittar o travar bara.
Hon har gått löp tidigare men senaste året har hon bara stått.
Hon är jätteorolig i skritt, jag kan inte stå i fältsits i uppförsbackar eller väja för grenar mm för då tror hon att hon ska springa.
Min plan är att bara ta det lugnt över sommaren och helt enkelt vänja henne vid `min`ridning.
Problemet är då formen- nu pratar vi inte superform utan bara söka sig nedåt med nosen i stället för rakt fram eller uppåt som hon helst gör om jag försöker att ställa och böja.
Någon som har några tips hur jag ska få henne mera framåt-neråt.
Jag ska precis sätta i gång med martingal och pullargrimma i stället för acchengrimman. Jag har också problem med bettet. Det enda som hon verkar gilla är ett rakt vanligt massivt bett. Jag vill helst inte hålla på med en massa hjälptyglar heller
Alla tips tas tacksamt emot som har med min fråga att göra!

Sv: Att arbeta i form....

En ärlig form kommer nog inte så länge hon är sådär spänd som du skriver. Jobba bara med att få henne att slappna av med dig i sadeln och bygg upp ryggmuskler och bakkärra på henne så kan ni ta det därifrån sen :)

Jaa, det är ju ungefär så jag har tänkt men är det inte dumt att låta hästen skritta o trava en hel sommar utan att ens försöka arbeta den lite. Får den några muskler med huvudet upp?

En elegant hjorthals kanske:D haha

Kan du inte tömköra? Hon kanske får lättare att söka sig fram-ner om hon inte väntar på att få börja springa, utan får göra nåt nytt (kanske aldrig har blivit tömkörd?) Tömköra i form + rida för att bara hitta lugnet, kan det funka?

:D Tänkte också på det! Är det inte snyggt med hjorthals? Ha ha ha!
Kan inte tömköra- hon hatar linorna!

En sådan dam får man underhålla från första steget. Tänk inte så mycket på formen, den kommer när den kommer, utan rid lösgörande arbete som får henne att slappna av. Du kan rida samma övningar, men variera ständigt sättet ni gör dem på dvs. gör inte om samma sak onödigt många gånger. Då blir hon förhoppningsvis uppmärksam på vad som kommer härnäst och kan därmed lättare fokusera om sin energi till att jobba. Glöm inte att driva även om hon är pigg. Är hon väldigt hetsig i början så trava/galoppera en stund innan arbetet.

/V

Lite som föregående har sagt så behöver nog den här hästen stadig sits och övertygande hjälper, inte burdusa eller bestämda bara övertygande.

En chambon kan vara till din hjälp, den får nack och rygg att slappna, under förutsättning att hon inte får panik av det hela...
För henne är de lika naturligt att gå som en "kamel" som för en utbildad ridhäst att gå i arbetsform.
Hon har säkerligen också en ganska dålig balans när hon ska arbeta, i våra ögon sett, rätt. Se henne som en treåring lite i de avseendet. Alla hennes muskler, kropp och hjärna säger spring så fort de bara går!

Tack för svaren! Ni är inne på samma sak som jag! Det är jag som har lite för bråttom bara....

Jag är medryttare på en fullblodskorsning som haft samma problem med formen. Steg 1 är lugn, låg hand. Det är väldigt lätt på en sådan häst att höja och spänna handen. Att sänka den gör underverk!
Det som fungerar bäst på honom är pullargrimma och martingal. Någon gång i veckan rider jag även med graman. Det är kanon, för han inser rätt fort att det är mer bekvämt att gå i en lägre form, så efter en kvart låter jag den hänga i stort sett löst. Lycka till!

Först måste hjälperna fungera. Hon måste gå fram, stanna, svänga och flytta bak+framdel lydigt för hjälperna. Det är steg 1!
sen måste ryttaren vara i balans också.

Jag hade nog inte använt någon hjälptygel, har aldrig behövt använt någon på någon häst.. ärlig och hälsosam form får man genom ridning i balans med hästen.

Det den där hästen behöver (tror jag) är en ryttare i balans som är konsekvent i sin ridning och bara använder de hjälper som behövs just då och tajmar rätt med eftergifter.

Mitt tips blir att ta hjälp utav en duktig tränare :)

Fråga gärna vidare i Engelska fullblods-tråden under Gnägg, där är många som har erfarnhet av omskolning av löphästar. Jag har en också, men han var redan ridtränad av en duktig ryttare när jag köpte honom:)

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 247
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 204
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar