Att använda "westernbett"... hjälp!

M

marria

Hej!
Jag sitter här och läser en massa intressanta trådar angående olika bett och deras funktioner. Jag har med mina tidigare hästar enbart ridit med "vanliga" bridongbett och det har fungerat jättebra. Numera har jag en gammal pensionerad hopphäst (som för övrigt är en riktig piggelin!) som jag rider på tredelat bridong eller sidepull. Detta fungerar utmärkt, förutom då jag rider med andra i skog och mark! Detta är inget stort problem, för jag rider oftast själv, men någon dag/vecka rider jag tillsammans med några vänner. Min häst är vanligtvis lyhörd - dock väldigt stark och inte direkt känslig i munnen - detta gör att hon blir lite väl stark i vissa lägen, och vill helt enkelt inte lyssna på mig. (Det är ju så skoj att galoppera snabbt!)

Min fråga till Er är därför: vad tror ni om att testa att rida henne på ett stångbett? En vän till mig rider sin islänning (jag har ett halvblod) på halvstång. Har Ni någon erfarenhet av detta bett? Vad 'är skillnaden halv/stångbett? Jag har tidigare blivit rekommenderad ett pessoa men har hört och läst så många negativa effekter med det så jag blev lite fundersam - jag vill ju bara ha lite skarpare effekt men samtidigt positiv och god kontakt med munnen - det var då jag tänkte på er westernmänniskor som verkar vara mycket duktiga på detta...

Jag är väldgt tacksam för hjälp, det är lite av en djungel med alla bett som finns.

Mvh Maria

Sv: Att använda "westernbett"... hjälp!

Någon som har några tankar att dela med sig av???

Inom western ridningen används stångbett endast på välutbildade hästar och då på långa tyglar...
Så att sätta på det på en pigg\okänslig häst låter inte som nån bra ide!

Träna istället på lydnaden och på att hon alltid skall lyssna på dig oavsett hur pigg hon är eller vad du använder för huvudlag...;)

Hej o tack för ditt svar!

Ja, jag har föstått att det är så det används av westernryttare och som gammal dressyr & hoppryttare vet jag även hur det ligger till när det gäller "lydnad" - oavsett huvudlag.

Har dock aldrig tidigare haft ett behov av skarpare bett - så den upplevelsen är lite ny för mig. Att rida på ett annat bett är nog inte några större problem för min del, under åren har man ju lärt sig "lite" om hästar iallafall...;) så att det krävs lite andra tag är jag fullt medveten om!

Hälsningar från Maria

Hej
jag tycker du ska prova o rida på ett Pelham det gjorde jag med min fd häst när vi red ut så hade man "handbroms" när det behövdes.

Hej!

Kanske skulle man ta och prova ett pelham! Det är just detta jag menar med att det är en djungel! Alla har sina favoriter, och det finns ju en hel del att välja på om man säger så.

Tack- det är intressant att få ta del av andras erfarenheter, alltid kan man lära sig något nytt!

Jag tittar på flera olika sorters bett, och eftersom en del kostar en hel del så är jag tacksam för de tips andra kan ge mig!

-Maria-

halvstångarna ser ju ut som en "mordernare" variant av pessoa.. :crazy:

Halvstängerna som du visade i länken har ingen kindkedja, så de fungerar inte alls som ett stångbett, snarare som ett pessoabett som Sellan skrev.

Att ta till ett skarpare bett för att klara av att hålla hästen är egentligen tvärs emot alla westernridningens principer, en olydig häst ska uppfostras. Samtidigt är en häst som sticker jädrigt farlig, och inget som en häst ska få komma undan med, och där kan du behöva ett skarpare bett just för att klara av att uppfostra den.

Mitt förslag är att du använder ett bett som du kan ha både som stång och tränsbett, tex ett pelham eller en westernstång med ringar vid munnen. Sätt dit två par tyglar, rid med tränsbettsfunktionen så länge det går, och ta till stångfunktionen när du behöver det.

/Ida

nu gissar jag bara, men är inte halvstång ett delat stångbett? Typ vanligt bett med shanks...

Jag förstår ändå inte vad halvstång skulle innebära. På bilderna visas ett bett som han skänklar, alltså ett stångbett. Vad är det som är halvt menar de? och varför ligger betten under rubriken "stångbett" om de inte är det? Om skänkeln är lång eller kort spelar ingen roll och inte om den är rak eller svängd heller. Bett med skänklar och kindkedja är alltid ett stångbett för mig.
(de menar väl inte att dessa bett ska användas utan kindkedja eller curb hoppas jag?)

Det spelar ju ingen roll om mundelen är delad eller hel. Jag har själv en Billy Allenstång till min häst. Den är ju ledad men likafullt ett stångbett.

har du provat hur hästen reagerar om ni rider först eller sist?

Min häst blir väldigt stark om jag rider efter men helt som vanligt när vi går först. som tur är så har min ridkompis tvärt om problem med sin häst så hon rider bakom och använder oss som "stoppkloss" :D

att sätta på stång eller pessoa är inget jag rekomenderar. snarare ett jaktkandar i så fall.¨

min häst är sådan att det spelar ingen roll hur mycket halvhalter och lydnad vi tränar på ridbanan, där vet han vad som gäller och är jätteduktig medans han är som han är när man rider ut. Därför har jag hellre ett skarpare bett ute och behöver knappt ta i honom än ett tränsbett och får ta tag ordentligt nästan "slita".... :cool:

OK, jag tänkte att det bara kallas stångbett om det är odelat.

Bara för att klargöra missförstånd. Ett stångbett är alltid ett bett med skänklar oavsett hur mundelen ser ut eller hur långa skänklarna är.

Tack! Vad häftigt förresten. Vi är helt överens för en gångs skull. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 768
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 741
Senast: Yrja
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka