Att använda försäkring utan direktreglering

Fiorano

Trådstartare
Detta är något jag aldrig behövt göra. Förrän nu. Det jag undrar är hur man gör rent praktiskt. Vilka papper är det som ska skickas in som underlag för utbetalning? Är det fakturan+underlag från veterinär/klinik+kvitto att fakturan är betald, eller är ngt av dessa onödiga? Eftersom försäkringen även tar mediciner så skickar jag förstås med de kvittona också.

Om nu kvitto på att fakturan är betald, då räcker väl en utskrift från internetbanken?

Är säkert en jättedum fråga-och jag kan förstås ringa till försäkringsbolaget imorgon-men det är så enkelt att bara kolla läget här:p.

Sv: Att använda försäkring utan direktreglering

Beror på vilket försäkringsbolag du har . Jag har IF och behöver bara ringa och tala om vad det står på fakturan/kvittot så fixar de insättningen till mitt konto direkt.Behöver inte skicka in något alls. Tidigare hade jag Agria då skickade jag in kopia på fakturan/underlaget och ev medicinkvitto och en skadeanmälan.Inget kvitto behövs på att fakruran är betald.

Jag lägger in fakturan för betalning i min bank, skriver till försäkringsbolaget var jag vill ha ersättning utbetalt och bifogar underlag för de belopp jag vill ha ersättning för (faktura, kvitton etc).

Skickar in kopior på fakturan och eller kvitton på medecin och en skade anmälan . Inget på att allt är betalt utan enbart kopia på fakturan så att säga endel bolag kräver nog att det är betalt innan men inte alla .
Då hinner man få pengarna innan fakturan ska betalas .

Mia

Jag har inte träffat på ett enda bolag som krävt att fakturan ska vara betald (skulden är ju min oavsett). Däremot har jag flera gånger varit med om att de betalt till veterinären (trots att jag tydligt angivit att fakturan är reglerad), och krävt mig på självrisken.

Sveland krävde det för mååånga år sedan att fakturan skulle vara betald innan de reglerade .

Och jag vet att även jag reagerade på det för som sagt var skulden och kravet hamnar ju hos en själv iallafall och man är betalningsskyldig .

Mia

Jag har fått skicka in alla kvitton och papper från undersökningen plus att de på försäkringsbolaget tagit kontakt med kliniken och hämtat papper därifrån. Fick betala allt själv för att sedan få pengarna från försökringsbolaget. Jag har sveland.. Har du samma skulle jag ligga på de om att få pengarna, för mig tog det flera månader då de "inte fick tag på kliniken".

Tack så mycket för era svar! Är inte jag som äger den sjuka ponnyn men enligt avtal med ägaren är det jag som står för dessa vet.kostnader (helt rimligt!). Därför är det heller inte jag som valt förs.bolag. Ponnyn står i Dina försäkringar. Men jag får nog ringa dom efetr helgen och kolla vad de kräver:). Har dessutom ett åb nästa vecka och kan ju lika gärna samla på mig en räkning till:p.

Vi har Dina försäkringar till vår ena häst och skulle jag vara du så skicka in papprerna fort för dom tog en jä''la tid innan dom betalade ut pengarna och jag skickade enbart skade anmälan och kopia på fakturan till dom dvs hade inte betalat fakturan innan men som sagt tid tog det innan ersättning kom .

Mia

Jag har Folksam. Jag skickar bara in kopia på förrättningsunderlagen, när jag var på klinik betalade jag på plats och fick ett utförligt kvitto och det funkade också. För mediciner kopierade jag kvittona från Apoteket.

Det enda de kräver är att det ska stå vilken häst det gäller samt skada och åtgärd. Har aldrig varit något problem trots att det varit ganska stora summor det handlat om.

Vad har hänt med ponnyn förresten?

Vad har hänt med ponnyn förresten?

Hon hostar. Troligen en elak streptokockinfektion, men har fortfarande inte fått provsvar. Ska tillbaka till kliniken nu på tisdag. Hon har vilat en månad nu typ:(.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?