Att anlita hantverkare

cassiopeja

Trådstartare
Efter att ha bott tillsammans med en hantverkare i ca 20 år äger jag nu ett hus på egen hand, och inser att jag inte vet hur man gör när man behöver anlita en hantverkare... :o
Har ju hört en massa historier om att det är en mycket oseriös bransch, och antar att man måste ha lite "street smart"-kunskaper för att lyckas anlita en bra hantverkare. Ni som vet hur man gör och vilka fallgropar man ska undvika - tipsa mig gärna! :up:
Hur vet jag om en hantverkare är bra eller dålig, seriös eller oseriös? Tips och erfarenheter från bekanta är förstås bra, men när ingen har några tips och jag sitter och måste börja googla - vad ska jag titta efter? Vad ska jag akta mig för? Var letar man bäst? Är offertsajter alltid dåliga? Helt enkelt - vad ska jag tänka på?
 
Efter att ha bott tillsammans med en hantverkare i ca 20 år äger jag nu ett hus på egen hand, och inser att jag inte vet hur man gör när man behöver anlita en hantverkare... :o
Har ju hört en massa historier om att det är en mycket oseriös bransch, och antar att man måste ha lite "street smart"-kunskaper för att lyckas anlita en bra hantverkare. Ni som vet hur man gör och vilka fallgropar man ska undvika - tipsa mig gärna! :up:
Hur vet jag om en hantverkare är bra eller dålig, seriös eller oseriös? Tips och erfarenheter från bekanta är förstås bra, men när ingen har några tips och jag sitter och måste börja googla - vad ska jag titta efter? Vad ska jag akta mig för? Var letar man bäst? Är offertsajter alltid dåliga? Helt enkelt - vad ska jag tänka på?
Jag hade nog anlitat någon lokal förmåga och börjat med ett mindre arbete för att se hur denne sköter sig.

Allra viktigast är att se till att hantverkaren har en fullgod ansvarsförsäkring. Långt ifrån alla har det och det kan bli dyrt, en granne till mig anlitade en hantverkare för ett mindre jobb och det slutade med en nota på i storleksklassen 4-5 miljoner, ansvarsförsäkringen fick ta smällen utan den hade det inte varit så muntert.
 
Man pratar med dem och känner efter i sin magkänsla. Och man kollar med flera bekanta om eras erfarenheter.

Det finns helt fantatiska hantverkare! Jag har haft flera här vid huset. (ingen av dem har varit svensk och allt har varit vitt)
 
Ska göra lite jobb på huset till våren och hoppar in här.
Hur kollar man F-skattsedel och ansvarsförsäkring? Gissar att det inte räcker att fråga.
 
Efter att ha bott tillsammans med en hantverkare i ca 20 år äger jag nu ett hus på egen hand, och inser att jag inte vet hur man gör när man behöver anlita en hantverkare... :o
Har ju hört en massa historier om att det är en mycket oseriös bransch, och antar att man måste ha lite "street smart"-kunskaper för att lyckas anlita en bra hantverkare. Ni som vet hur man gör och vilka fallgropar man ska undvika - tipsa mig gärna! :up:
Hur vet jag om en hantverkare är bra eller dålig, seriös eller oseriös? Tips och erfarenheter från bekanta är förstås bra, men när ingen har några tips och jag sitter och måste börja googla - vad ska jag titta efter? Vad ska jag akta mig för? Var letar man bäst? Är offertsajter alltid dåliga? Helt enkelt - vad ska jag tänka på?
Det finns ingen facebook-grupp för området där du bor? I gruppen som finns för byarna häromkring där jag bor så frågar folk lite titt som tätt efter rekommendationer på lokala snickare, elektriker, bilmekaniker osv.
 
Kolla så de har F-skattsedel, det kan man kolla genom Skatteverket. Det är också bra att ringa kronofogden och kolla så det inte finns några skulder på företaget. Då behöver du ha organisationsnummer på företaget, det kan du finna på allabolag.se om du söker på företagsnanmnet. Där kan du också se vilka som är ansvariga för bolaget och se om de är eller har varit inblandade i många olika bolag. Om det är ett nystartat bolag så kolla om den står som ansvarig inte har kursat flera andra bolag i närtid tidigare. I övrigt kan det vara bra att fråga runt bland vänner och arbetskamrater om de har anlitat någon hantverkare och kanske har någon att rekommendera.
 
Min grundstrategi är att i möjligaste mån anlita hantverkare utifrån personliga referenser. I praktiken betyder det att jag pratar med vänner, bekanta och grannar och hör vilka hantverkare som de kan rekommendera utifrån sina egna erfarenheter. Jag undviker så långt jag kan att anlita en hantverkare som inte gjort ett jobb för någon jag känner. Hittills har det slagit väl ut.
 
Om du har facebook så kolla om det finns någon facebookgrupp som riktar sig till personer som bor i ditt område och fråga där om det är någon hantverkare som rekommenderas.
 
Tack för svaren! Många bra tips. :up:
Det finns en facebookgrupp för området där jag bor, men den är inte jätteaktiv. Jag har kollat där och hittat några tidigare rekommendationer, men bara några enstaka. Men de förslagen ska jag förstås kolla upp närmare.
 
När vi fixat badrum och hall och bytt fönster har vi sökt på firmor på reco.se. Där har vi valt ut några som haft bra recensioner och skickat offertförfrågan till de som verkat bäst. Det är nog en tjänst som passar bäst för stora och mellanstora städer men kan vara värt att kolla upp om du hittar någon i din närhet @cassiopeja
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: Monimaker
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 647
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 403
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 894
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp