Att äga lantrashöns?

Modig_Korn

Trådstartare
Om man har lantrashöns av någon ras, måste man till varje pris hålla flocken ren? Eller är det okej att ha någon höna av någon annan ras. (Man borde ju kunna se på äggens storlek, färg osv. om det är lagt av någon annan höna än lantrasen). Eller är det ett no-no? Vi ska förmodlgen bygga hönshus, lantrashöns står högt på listan över raser. Men jag skulle vilja ha en dvärgsilkeshöna :p Så skulle det bli någon korsningsavel hade det ju garanterat synts :angel:

Sv: Att äga lantrashöns?

Svaret på din fråga hänger på om du vill vara genbanksansluten och ha godkänd lantras. Om så är fallet, får du inte ha andra raser där risk finns att beblandning sker.
Man kan inte vara säker på vem som lagt ett ägg, undantaget raser med extrema ägg, t ex gröna. Våra egna höns bidrar med både stora och små, vita och beiga ägg.

Dock borde man kunna ha en dvärgsilkeshöna som du frågar om, under förutsättning att den hålls frånskiljd från övriga flocken under den period man samlar ägg för ruvning. Men det är min åsikt. Kolla med föreningen.

Om du däremot inte ämnar vara genbanksansluten, så kan du givetvis ha dina höns på vilket sätt du vill. Hönsen blir ju inte sämre för det, men du tappar möjligheten att vara med och bevara en gammal ras.

Kolla med Svenska Lanthönsklubben ang medlemsskap, genbanksanslutning, krav på anläggning osv.

LIA

Om du vill ha en dvärgsilkeshöna så värper dom pyttesmå ägg så du ser lätt vilka som är hennes! MEN tänk på att tuppen du ska ha till dom andra hönsen kanska blir för stor till henne, han kommer ju att para sig med henne också och då kan hon råka illa ut om han är för stor och väger mycket! Jag har "vanliga" silke och dvärgsilke sedan många år och älskar dessa höns!!!

Även om man kan skilja äggen åt så spelar inte detnågon roll ifall man vill ha en genbanksbesättning. Alla hönor kan värpa ägg som är ovanligt stora och helt plötsligt är inte skillnaden så stor längre. Det man kan göra om man vill ha en genbank ändå är att man talar om att man har ett djur (höna)i gruppen som inte är samma ras och diskutera med genbanksansvarig om hur man löser med ruvning osv. Troligen blir man ålagd att hålla sin höna avskiljd från de övriga under tiden man plockar avelsägg samt även under ruvningen om ruvning sker så att de andra hönorna kan värpa i samma rede.
Där min genbanksflock av Gotlandshöns bor finns det höns av annan ras (ej mina) vilket jag talat om. Jag har talat om hur jag gör för att säkerställa att ingen blandning sker samt fått en karenstid på hur lång tid jag måste vänta på att ta avelsägg om mina hönor skulle rymma och hälsa på den andra rasens tupp. Om en blandning skulle ske så är jag säker på att man kan se skillnaden men det kvittar för det finns en minimal risk att man inte ser skillnaden (trots att raserna är väldigt olika) och den risken får man inte ta iom att det är en levande genbank.
Många som håller på med rashöns skaffar gärna många olika raser (ofta åtskilda) för att få olika utseende på sina höns men jag känner inget behov av det då lantrashöns är väldigt skiftande i utseendet inom samma ras.

Om man har en stor höna då och en liten tupp? (menar inte att man ska ha dv silkes tupp men ändå)

Det kan vara problem på det hållet också om det skiljer mycket i storlek kan tuppen inte para hönan för han når inte om du förstår vad jag menar:o:D Ta tex en dvärgsilkestupp som väger ca 600gram och en brahmahöna som väger 4 kilo så är det nog väldigt stor risk att han inte fixar det! Tupp och höna av ungefär samma storlek är det bästa!

Mina normalstora k.hönor nobbade dv.kochintuppar totalt, så de fick inte komma till och betäcka.

Köpte då in en tupp i större storlek och då var de minsann villiga :D

Fast det är ju bra om man ska skilja på lantras vs annan ras :p
Om man har lantrasen som dvärg och den/de andra raserna som icke dvärg.
Och någon bauta brahama finns det inte plats till :p

Iofs, men är du genbanksansluten lär du iaf inte få det godkänt och är du inte genbanksansluten spelar det ju ingen roll hur du beblandar dina höns :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka