Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Blueberry555

Trådstartare
Jag tränade mkt dressyr när jag var yngre, tills jag var 22 år, då fick jag en kraftig ätstörning. Jag slutade upp med hästar o försökte komma underfund med mig själv ist. Efter ca 2 år så skaffade jag mig min ögonsten o började med att rida in han, men jag kände direkt att allt var borta. All känsla, allt. Jag hade svårt att sitta ned i traven, att balansera upp mig, att vara följsam.

Vad hände här???? Nu efter 4 år så har jag fortfarande problem med detta, jag hittar inte takten o känslan längre. Jag ger upp väldigt fort. Jag har ju mina krav att jag ska vara så som jag var innan min ätstörning. Men den personen finns verkligen inte längre. Hur ska jag göra för att komma tillbaka? Jag vågar inte ta till tränare, för jag skäms så. Jag vet vad jag kunde o nu blir inget rätt :confused::confused:

Ngn som har haft liknande problem?
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Har inte erfarenhet av dålig balans i samband med ätstörningar, men jag har alltid haft mycket dålig balans och har det än idag. På backen är jag som en hösäck, vig som elefant och smidig som ett kylskåp. Jag kommer inte ens upp på hästen utan pall (är normalbyggd och absolut inte överviktig). När jag väl sitter där uppe fungerar allt idag, men jag har fått kämpa hårt.

Det tog många år innan jag kunde rida lätt obehindrat, sitta ner i trav och galopp utan att skumpa.

Min räddning kom genom en genom en genomsnäll arabvallack som stod ut med allt och lite till... En sommar var vi utan sadel. första dagarna satt jag krampaktigt och höll fast mig, i slutet av sommaren kunde jag galoppera i skogen obehindrat. Denna sommar utan sadel hjälpte mig enormt.

Angående tränare tror jag inte att du behöver vara orolig. Förstår att det känns frusterande eftersom du en gång har kunnat "allt", men tappat. Ta kontakt med en tränare och säg som det är. Det är inte omöjligt att lära sig rida på nytt igen.

Rid mycket ut i skogen, klättra. Låt hästen arbeta. Träna balansen, släpp stigbyglarna, ta bort sadeln om du har en snäll häst. Gör balansövningar från marken och på hästryggen. Pröva att rida utan tyglar, ta ut armarna och känn balansen. Försök känna vilket sittben dun sitter på. Be någon longera hästen medan du sitter på. Känn hur den rör sig, gör balansövningar.

Framförallt ta det lungt, låt det ta tid. För mig tog det närmare 10 år innan jag kände mig säker i sadeln. Idag utbildar jag unghästar och problemhästar.
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Har ingen ätstörning men börjat rida igen efter 12års uppehåll och känner igen en del av det du säger. Unghäst som man ska rida in som såklart då inte alls är så stadig och med som en äldre häst + jag som ska komma igång igen = dålig kombination. Ett tag tänkte jag att jag är ju helt kass alltså men sen så har jag kostat på mig privatlektioner hos en tjej där jag får rida hennes väldigt välskolade hästar och då kunnat känna igenom allt, det har varit värt varenda krona då jag fått bättre självförtroende med unghästen och nu börjar det verkligen gå framåt där också. På hennes hästar kände jag att jag inte alls var så dålig som jag trott samt kunde jobba med det som behövde jobbas med så jag sen kunde driva igenom bättre med unghästen då jag visste att jag gjorde "rätt" = vågade vara tydligare.

Hade man varit smart så hade man satt igång med ridningen på en stabil häst ett år innan man skaffade unghäst men nu så funkar det ändå som tur är. Vore jag du så skulle jag försöka rida en mer välskolad häst kanske få lektioner så du kan jämföra med, sen så har för mig ett stort problem varit att jag "vet" hur man "ska" rida även om det var länge sen och därmed haft alldeles för orimliga krav på mig själv och på hästen. Nu försöker jag satsa på att ha roligt och vara en följsam ryttare som underlättar för hästen istället för att försöka jobba med en massa saker då vi inte är på den nivån än helt enkelt.
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Varför rider man för en tränare? Är det för att visa upp hur duktig man är eller för att det faktiskt är så att man ska utvecklas? HUR ska man kunna bli bättre om man inte får hjälp?
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Jag vågar inte ta till tränare, för jag skäms så. Jag vet vad jag kunde o nu blir inget rätt :confused::confused:

Hur tänkte du här?
Kan du utveckla vad exakt det är du skäms för?
I din värld, när ska man ta in en tränare?

Att haka upp sig vad man minns sig kunna är frustrerande och väldigt energikrävande. Jag tror du måste lära dig att tänka om. Kanske har du en sorgeprocess du måste igenom först. Bearbeta att du är förändrad.
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Känner igen mig precis, jag har en liknande historia som din. Jag var rätt duktig då jag var yngre, men jag blev sjuk då jag var 18 och slutade rida av många anledningar. Jag var borta i 6 år och började om igen för 4 år sedan lite sporadiskt och sedan mer senaste 2 åren. Känner att jag har det i kroppen någonstans men får aldrig fram det till den nivå jag var på innan jag slutade, trots att jag nu sedan 1 år tillbaka har egen häst och rider regelbundet för olika b-tränare. Jag har inte ens i närheten av samma självförtroende längre heller, och känner mig bara så dålig jämt. Framförallt är känslan och tajmingen inte i närheten av vad den var. Sitsen är väl inte katastrof, men som sagt inte i närheten så bra som förr... Rider jag en bra läromästare kan jag kanske plocka fram småbitar ibland men det är längesedan jag red en sådan häst nu.

Jag tror man får backa av lite på kraven. Klart att man är förändrad, iaf så är jag inte samma person som jag var för 10 år sedan. Jag är mkt känsligare efter sjukdomen, och det är väl som alla andra som går in i väggen eller vad man ska kalla det. man får en mkt lägre tröskel för påfrestningar än man hade innan. Jag har dessutom begåvats med ett väldigt dåligt självförtroende i ridningen eftersom jag aldrig känner mig tillräcklig, vilket inte är så kompatibelt med min häst. Jag funderar därför på att sälja henne och köpa en läromästare så jag kan gå tillbaka i min lagom takt. Trots att jag har haft 3 hästar, ridit mkt hästar åt andra och utbildat mig på ridgymnasium på välutbildat hästmaterial så känner jag att jag måste börja om och köpa en bra "förstahäst". Jag tror att det är enda sättet, för mig. Du måste hitta ditt rätt sätt, så att säga...
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Jag vet inte varför jag skäms för att ta in en tränare, jag är så besviken på mig själv, hur allt blev nu när jag har börjat igen. Jag tänker bara negativt, att tränarn ser ned på mig, hon undrar kanske vf har jag ens en häst. Jag vet inte varför jag har dessa känslorna, men det hör säkerligen ihop med sjukdomsbilden, att man inte känner sig värd så mkt, att man är sämre 'än vad man är.
Jag måste försöka ta tag i allt, det e df jag vänder mig hitåt, för jag känner att mina egna läkare är inte tillräckliga. De har ingen egen erfarenhet. Jag vet inte vad jag ska göra o nu vänder jag mig hitåt.
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Detta är exakt mig, du fick in en hel del i det du skrev där så som jag känner mig, men som jag inte kan få fram. Jag funderar med på att sälja min häst, men jag ser det som ett ytterliggare misslyckande från min sida. Jag älskar honom så otroligt mkt, o han har hjälpt mig att komma igenom allt. Men jag vet inte vad det är som gör att jag nedsätter mig så otrligt mkt.

Mina läkare säger att jag är frisk igen, eftersom jag väger okay nu. Skumt, det ända d egav mig var en massa näringsdrycker, så självfallet gick jag ju upp. Men alla mina tankar finns kvar, min negativitet, min dåliga självkänsla. I mina ögon så mår jag fortfarande lika dåligt som innan, men nu säger de att jag är frisk. Så jag har en hel del sorgperiod, och en lång väg tillbaka. Men jag vet inte hur jag ska ta mig dit. Jag vet inte vary jag ska vända mig till för alla säger bara att där jag tillhörde, dom läkarna e de bästa som finns här. Men jag säger bara bullshit, de gjorde inte ngt, förutom att proppa i mig medicin, o näringsdrycker. :(:(:(
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Tyvärr s¨å vet jag ingen läromästare, eller ngn annan äst som jag kan rida. Jag har isolerat mig ifrån alla mina vänner, så just nu har jag bara mina djur o min pojkvän.
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Du är fortfarande sjuk. Tryck upp den under näsan på dina läkare och fråga hur många år de gick i skolan. Mig veterligen har psykiater den längsta utbildningstiden, så dom borde se skillnad på yttre och inre. Men jag upphör inte att förvånas för jag har åkt hela det där tåget själv och vet precis vad man kan förvänta sig av det.

Det du kan bli hjälpt av är antagligen KBT-terapi. Det är iaf det som hjälpte mig bäst. Man måste lära sig att hantera och förstå sina känslor för att se mönster och komma ur dem. Annars är det omöjligt, mediciner i all ära men hjärnan är inte dum och hade vi människor varit simpla varelser hade inte psykisk ohälsa varit så utbrett som det är.
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Jag vet inte varför jag skäms för att ta in en tränare, jag är så besviken på mig själv, hur allt blev nu när jag har börjat igen. Jag tänker bara negativt, att tränarn ser ned på mig, hon undrar kanske vf har jag ens en häst. Jag vet inte varför jag har dessa känslorna, men det hör säkerligen ihop med sjukdomsbilden, att man inte känner sig värd så mkt, att man är sämre 'än vad man är.
Jag måste försöka ta tag i allt, det e df jag vänder mig hitåt, för jag känner att mina egna läkare är inte tillräckliga. De har ingen egen erfarenhet. Jag vet inte vad jag ska göra o nu vänder jag mig hitåt.

Jag tänker mental träning. Mental coach. Idrottspsykologi. Kbt och tankemönster kan också vara en väg att gå.

Kanske måste du jobba med det här på två olika plan. Dels genom kbt, att lära dig tänka om, lära dig tänka rätt. O dels hitta en tränare som kan se dig där du är för dagen. Att hitta någon som plockar dig där du är, både mentalt o fysiskt. Någons om faktiskt kan sätta sig in i hur du ser på det hela, hur du har det. Någon som kan se din värld genom dina ögon.
 
Sv: Ätstörning, tappat all balans o vett inom ridning

Mina läkare säger att jag är frisk igen, eftersom jag väger okay nu. Skumt, det ända d egav mig var en massa näringsdrycker, så självfallet gick jag ju upp. Men alla mina tankar finns kvar, min negativitet, min dåliga självkänsla.
Konstigt att läkare sällan tycks förstå att ätstörningen främst handlar om psyket, givetvis måste man upp i vikt för att kroppen ska klara sig men psyket är ju det viktiga att rikta in sig på. Verkar som att det aldrig kommer att förändras.

Leta upp en terapiform som du tror passar dig och satsa på att få tillbara lite självkänsla. Även hästen är en stor form av terapi just för att man blir väldigt medveten om kroppen, man får lite mera självinstinkt. Det är också ett utmärkt sätt att träna upp kroppen igen för det tar tid att återfå muskler och styrka efter att man gått ner såpass. Vet själv hur svårt det var/är. Jag äter mycket pga att jag faktiskt inte kan göra hästen rättvisa annars och det är honom jag lever för mycket.


Jag vet inte varför jag skäms för att ta in en tränare, jag är så besviken på mig själv, hur allt blev nu när jag har börjat igen. Jag tänker bara negativt, att tränarn ser ned på mig, hon undrar kanske vf har jag ens en häst. Jag vet inte varför jag har dessa känslorna, men det hör säkerligen ihop med sjukdomsbilden, att man inte känner sig värd så mkt, att man är sämre 'än vad man är.
Säg detta till tränaren. Skaffa en tränare med lite känsla för människor och inte bara rent tekniskt kan rida. Vet många tränare som tyvärr är bra på att trycka ner folk.

Jag har berättat för min tränare om mina problem med självkänslan och hur otroligt lätt jag trycker ner mig själv och hur det går ut över oss som ekipage. Nu är min tränare tokigt underbar och vet gränsen mellan att puscha på på ett bra sätt. Mycket konstruktiv kritik, det är viktigt. Många tränare förstår mera än vad man tror när det gäller att bygga självkänsla och är bra på att se vad man har för dagsform. Dom flesta som blir tränare blir det ju för att hjälpa folk på många olika plan, inte bara rent ridtekniskt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 646
Senast: Trissa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 853
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp