Åtkomligt protein i linfrökaka/linfröpellets

Tora

Trådstartare
Nu har jag suttit och läst hur många gamla inlägg som helst utan att bli klokare. Snarare tvärt om jag är ännu mer snurrig än innan.

Jag hade tänkt ge min häst Hippo Line Cubs då jag har blivit rekomenderad att prova detta pga hennes dåliga hovar (torr sommar).

Tänkte räkna lite så att jag vet vad som händer i foderstaten. Men nu har jag läst här att det proteinet som finns i linfröpellets har hästen svårt att ta till sig. Vissa skriver att det inte är några problem med upptaget alls.

Då min häst är ganska så rund så vill jag inte bara öka på energin hur som helst. Har hästarna svårt att ta till sid det proteinet så göder jag ju bara på energin ytterligare. Suck vet inte vem man skall tro på.

Kvoten på mitt hö är 6,1 så det ger mig inte så mycket att spela på.

Hur mycket linfröpellets skall man ge om man är ute efter de hälsosamma efekterna och och inte som fodermedel?

Om man skulle räkna på det som fodermedel skall man då räkna som "vanligt" kraftfoder som tex Krafft Grov?

Mvh

Tora

Sv: Åtkomligt protein i linfrökaka/linfröpellets

Det finns litet mindre av den begränsande aminosyran lysin i lin - i snitt 3,6 gram per 100 gram råprotein jämfört med soja - 5,6 gram i ett snitt. Det är skillnaden. I praktiken kan det bara ha betydelse för en snabbväxande häst om man ligger på gränsen av tillräckligt lysinintag.
Vet inte vad du avser med de hälsosamma effekter. Om du avser de nyttiga fetterna så finns ju de koncentrerat i oljan. Dock finns det rester i pelletserna. HH

Tillägg du ska räkna det som proteinkoncentrat.

Senast ändrad av en moderator:

Blev rekommenderad det pga hästens hovar. Var lite skeptisk först men så läste jag att fler här också gav linfrökaka och märkt förbättrade hovar. Nu behöver det inte vara linfrökakan i sig utan det kan ju helt enkelt vara att hästens matsmältningssystem mår bättre och att det i sin tur ger bättre hovar.

Mvh

Tora

Jag var i början av hösten tveksam till att ge linfrökaka pga att jag hört att linfröet bestod av "sämre" protein. (Står lite luddigt om det i hästens näringsbehov och utfodring). Dock fick även jag det förklarat av HH (Tack!) hur det egentligen låg till.
Idag fodrar jag med 400 gram linfrö och det fungerar hur bra som helst. Hästen har även fått bättre hovar som växer betydligt snabbare, dock får han även steel joint som ju även det ska främja hovtillväxten samt kvaliten. Men märkte även väldigt positiva reaktioner på min förra häst som fick linfrö (och inget steel joint). Hovarna blev mycket bättre!

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket...
Svar
9
· Visningar
2 083
Senast: mackan
·
A
Foder & Strö Har räknat foderstat så jag blir knasig men nu hittat en bra nivå. Behöver få upp proteinet utan för mkt energi (dålig kvot i höt). Med...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: carre10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka