ATG-kliniken på Gotland läggs ner

Sv: ATG-kliniken på Gotland läggs ner

Vi kommer då ha distriktare, några privatpraktiserande och smådjursklinikerna kvar! varav de sistnämnda främst utför vaccineringar och enklare sårvård...

nästan så att man är glad att man inte längre har hästen kvar...
HUr kan dom ens överväga något sånt här!

Samtidigt som jag förstår problemet så funderar jag på de som bor i norrland har det långt till en ATG-klinik som kan göra "svårare saker" än att röntga och mindre (dvs ej liggandes) operationer. För det måste det åkas till Umeå.

Men visst kan jag förstå att det blir krångligt att boka färja med en sjuk häst.

Jag hopaps de tänker om för det behövs en ATG klinik. Annars får det börjas åka till stockholm eller andra hamnen (som jag inte kommer ihåg vad den heter)

edit: ska dock tillägga att två fel gör inte ett rätt och det är ju itne bra att gotland blir utan sin ATGklinik.

Är norrlänning och vad jag vet(ingen personlig erfarenhet..) så gör inte ATG i Umeå större ingrepp utan det är Strömsholm/Ultuna som är närmast, för mig är det en resa på drygt 55 mil. Så jag toppas för Gotlands skull att det här beslutet omvärderas så de får behålla sin ATG klinik!

Med "större" ingrepp menar jag liggande ingrepp där de söver hästen. Det kan du endast göra i Umeå, eller finland. Iallafall nrä jag hade häst i norrland för ca1-2 år sen.

När unghästen skadade sina tänder och var tvungen att operera bort dom så var de tvungen att lägga honom och då var det Umeå de hänvisade mig till.

Däremot Stora operationer såsom buköppning är det strömsholm.

Och ja visst hoppas jag att gotland får behålla sin ATG-klinik, vad jag menade med min post är att de är inte ensamma om sin sitution.

Som sagt, två fel gör inte ett rätt som jag skrev. :)

Samtidigt som jag förstår problemet så funderar jag på de som bor i norrland har det långt till en ATG-klinik som kan göra "svårare saker" än att röntga och mindre (dvs ej liggandes) operationer. För det måste det åkas till Umeå.

Visst är det långa avstånd i norrland. Men samtidigt är det på en gång mkt krångligare när man inte ens kan lasta hästen och åka eftersom det ska passas båttider osv. Dessutom stå och skumpa på en båt med akut sjuk häst, det skulle jag inte vilja göra :crazy:

Sedan undrar jag hur f-n man kan lägga ner den enda kliniken som finns med tanke på att det förmodligen finns rätt mkt hästar på travet. Så jäkla obesökt kan den ju inte vara utan konkurrens?

Ja när jag bodde där var det inte helt lätt att få tid. Så det måste ju ha en del att göra iaf...
Detta om nedläggning har varit uppe förut, senast i höstas. Då avblåstes det hela igen och en ny veterinär anställdes.
Jag är dock väldigt glad att jag inte bor kvar längre. Det är svårt att ha hästverksamhet på Gotland många gånger. Man är rätt sårbar när sådana här saker händer. Likadant när de ville ändra turlinjerna med båtarna så att det skulle bli praktiskt taget omöjligt att åka med häst över helgerna = stopp för oss som är aktiva tävlingsryttare.
Vi får hoppas att de tänker om låter kliniken vara kvar!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Långdals ridcenter i Nykvarn utanför Stockholm läggs nu ner, efter att länsstyrelsen gett ägaren Anne Lindblad ett föreläggande om att...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) lanserar nu rapporten Hästen och Folkhälsan: forskning - fakta - goda exempel. Skriften...
Svar
0
· Visningar
430
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kunskapen om hästens betydelse för människors fysiska, psykiska och sociala välbefinnande ökar. Nu har Hästnäringens Nationella...
Svar
0
· Visningar
410
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringen är bryggan mellan stad och land som ser till att flera hundratusentals storstadsbor får en dos lantliv i vardagen...
Svar
0
· Visningar
434
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama