Återuppväcka gammal travhäst ;)

Poni_Tail

Trådstartare
Hej! Jag har en liten travare hemma. Han är 19år idag och har gått som ridhäst de senaste 7åren. han är en sk lycklig pensionär med lugna skogsturer, borstning och pyssel och stora hagar.

Förra veckan när jag gick igenom sadelkammaren så hittade jag min farbrors fina och fräscha travsele och en liten dröm väcktes till liv. Jag körde en del motionsträning av travhäst för sådär en 11år sedan nämligen.. Efter detta har jag tömkört pensionären lite grann och han svarar genom att jobba på som hejsan och vara jätteglad!

Mina frågor är nu:
* Jag har en vanlig travsele med quick hitch är det bäst att ha en lättare rockard då om man vill ha med sig en passagerare?
* om jag har en lättare rockard och drar den med däckel och brösta, behöver jag baksele då? (vi kommer köra på mjuka grusvägar utan större backar)
* Vad kostar en sån rockard (om det nu är det bästa) om man vill ha tag på en begagnad i skapligt skick?
* Vart vänder man sig om man vill köpa en?

Tacksam för råd och tips

Annie och Firren som blivit travsugna igen på gamla da´r :D

Sv: Återuppväcka gammal travhäst ;)

Vi skall alltså inte köra någon hård träning utan använda körningen som ett komplement till ridningen. :laugh:

Lätt rockard funkar bra till det du vill pyssla med, till exempel hudikrockard, tunavagnen etc. brukar vara bra. Du behöver ingen baksele, de gör ändå ingen nytta om du kör med travsele. Du hittar äldre rockarder på de vanliga annonssidorna, hästnet har till och med en flik för travutrustning.

Pris är väl från ungefär 3000 och uppåt, beroende på ålder och skick.

trevligt med folk som vill väcka gamla minnen till liv igen :)
hade en 22åring varmblod som trodde han var 5 emellanåt :rofl:

jag tycker du inte ska ha en QH sele till rockard, QH selarna är gjorda för tex lättare speedcars och tävlingsvagnar - där det ska gå fort.
När man använder sig utav QH sele så drar man vagnen med QHfästena i stället för hela selen som man gör med en vanlig remsele.
Så för att dra en rockard rekomenderar jag en gammal helig remsele med bredbrösta. Du behöver inte använda dig utav en baksele tror jag.

Har du en arbetsele kan du använda den också även till den lätta rockarden.

Kika på blocket - där säljs det mycket vagnar och häst tillbehör:)

Tro det eller ej men jag hittade även en remsele! Ska bara införskaffa en bredare brösta.

Vagn verkar jättesvårt att få tag på. De flesta är byggda på bilaxel.. Ringde dock en travtränare jag jobbade hos för 10år sedan och hans granne kanske hade en;) Ska kolla på den på torsdag och jag hoppas den är nåt att ha. Skulle ju vara så kul att köra igång nu. Tömkör för fullt och pensionären reagerar lika positivt fortfarande:D

Har några frågor till ifall någon orkar svara;)

1. Hur bred är en bredbrösta? har eventuellt hittat en men vet inte om den är tillräckligt bred.

2. har köpt en rockard begagnad. Den behöver slipas och målas. Vilken färg håller bäst och är lättast att få på?

3. Behöver ev nya däck.. Tips på bra ställen att få tag på det?

Tacksam för all hjälp!:laugh:

Har aldrig mätt en brösta men gissar på att de är kring 10 cm.

Om du ska måla själv så tycker jag att hammarlack är det bästa. För jag antar att det är metallen som ska målas?

Nya hjul beror ju på vad det är för några, om det bildäck så är det bildäckställen som har hjul. Mc-hjul så mc-affärer/verkstäder och om det är speedcarthjul så hästsportaffärer... tex Börjes.

Tänk för katten på att ta med dig någon när du ska testa att köra - någon som är körvan. Speciellt om du inte själv är det...

Min stallägare har en bunt med travare och jag får köra allesammans - utom hennes 29-åring... för hon är för het för att hennes matte skall våga låta någon annan köra henne...

Och en travare som inte körts på länge kan bli VÄDLIGT entusiastisk :D:eek::D

Tack för svaren! Hammarlack, blir det inte väldigt dyrt att måla en hel rockard med det? Hur är det med sprayfärg då?

Det är lätta däck, typ mc däck. Det är en äldre rockard så jag får nog kolla upp detta :D

SJÄLVKLART skall vi vara försiktiga. Köra häst kan jag, jobbade i travstall i 2år och körde flera gånger i veckan. Dock var ju detta ca 10år sedan och därför skall vi ta det väldigt lugnt;) Min farbror körde denna hästen under det sista av hans karriär så jag har fått ett hum om hur han funkar. Det blir hjälm, väst och ledare under hans nypremiär i rockarden:crazy:

Hammarlacken är rätt dryg men jag vet inte hur det är att måla hela förstås.

Annars är det väl sådan där lackering av vagnen som gäller tror jag. Fast då får man ju lämna in om man inte har grejor själv...

Jag målade om min speedcar med hammarlack. Använde smal pensel. För att få ett bra resultat är det noga med underarbetet, dvs slipa noga! Färgen är hållbar och en liten burk räckte gott och väl till hela vagnen, och jag målade 2 gånger.

Hammarlack kanske man skulle pröva då. Hur slipar jag? Maskin eller sandpapper?

Har kollat lite på ett sånt där skynke som täcker fotkorgen. Hittade ett för 895:- Dyrt eller billigt? Det är en hudiksrockard jag köpt. Någon som vet om de har ändrat sig något storleksmässigt? Rockarden har trots allt några år på nacken. Fotkorgen är av metallskenor.

Hammarlack kanske man skulle pröva då. Hur slipar jag? Maskin eller sandpapper?

Har du ingen företag som sysslar med sandblästring i närheten? Det går fort, blir snyggt och kostar inte alltid så värst mycket heller. Bäst är dock att ringa först...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka