Återställa mocka till sin ursprungliga natur...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Noir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 355
N

Noir

Jag har en gammal sadel, med mocka-vulster fram, för knäna att vila emot. Nu har ju någon stjärna före mig varit nogrann och både tvålat och smörjt denna yta många gånger, vilket har resulterat i att mockan är som inbakad i gammalt härdat fett/tvål och ser inte snygg ut alls. Grå och knottrig. Kan man göra något? Om man skulle börja från början, hur skulle man då sköta mocka på en sadel? Skall man bara låta den vara eller smörja med något annat?

Tessan

Sv: Återställa mocka till sin ursprungliga natur...

Smörj aldrig mockan borsta bara rent ev lite sadelsåpa på fuktad svamp om där är fläckar . Försök tvätta rent med fuktig svamp obara vatten o sen när det är torrt borsta med mocka borste en sån som man har till mocka skor finns i de flesta sko afffärer .

En sån där lite suddgummiartad grej som man har till nubuk? Geggat har härdat och går inte bort med vatten och borste. I lädertråden som är spikad står det om att använda diskmedel. jag funderar påatt prova det på en liten bit...

T

Ja en sån precis ta gärna en med en sida med stålborste .Prova diskmedel låter vetttigt ,kan väl knappast bli värre?!

Nja, det enda som kan bli värre är om den går sönder.

T

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka