Återköpsklausulen på skk-kontrakt

Halali

Trådstartare
Har hört att den är till för att skydda köparen, men är inte det lite snett..? För om man rent teoretiskt inte kan ha kvar sin dyrt inköpta hund (jag förstår poängen vid billigare raser med "sämre andrahandsvärde") kan det ju bli rätt taskigt ekonomiskt.

Säg att jag köpt en chihuahua/dvärgspets/liknande svindyr ras och efter några veckor märker vi att en familjemedlem är allergisk. Då kan uppfödaren köpa tillbaka hunden för 60% av inköpsvärdet och sen sälja den nästa dag till en annan köpare för fullpris..

60% av 18 000: 10 800
Vinst: 7 200 (exkl ev besvär).

Är det verkligen poängen med kontraktspunkten?

Sv: Återköpsklausulen på skk-kontrakt

Skulle tro att poängen är att det är en "begagnad" hund som kommer tillbaka. Det kan ju krävas en del för att få den i skick till ny försäljning. Plus att i vissa raser så sjunker ju priset ganska snabbt med stigande ålder (även valp och unghund) om inte hunden själv presterat något. SÅ jag tror att det är till för att i viss mån också skydda uppfödaren från "dåliga" köpare som inte klarar av sin nya hund.
Så visst i vissa fall kan det kanske med vinst i andra inte, beror ju varför hunden kommer tillbaka.

Som köpare är man ju på intet vis tvingad att sälja tillbaka valpen till uppfödaren om den rutan är ikryssad. Däremot är uppfödaren tvingad att köpa tillbaka valpen om köparen vill det.

Jaså, man måste inte? Det har jag tolkat det som.. som att man måste sälja till uppfödaren no matter what.. Är du helt säker? (Jag är jättedålig på sånt här så jag menar inte att säga att jag vet bättre, bara att det är en sak jag gärna är helt hundra på..:o:angel: )

Du kan inte kräva att en valpköpare säljer tillbaka valpen, det faller på sin egen orimlighet. När du köper något har du full bestämmanderätt över denna/detta. Du kan heller inte sälja en bil med kravet att den aldrig får köras på 90-vägar. Eller, sälja kan man ju, men ingen behöver följa det.

Jaså, man måste inte? Det har jag tolkat det som.. som att man måste sälja till uppfödaren no matter what.. Är du helt säker?

Jag är säker. Den klausulen är tvingande för uppfödaren att köpa tillbaka, men inte tvingande för köparen att sälja tillbaka till uppfödaren.

Har hört att den är till för att skydda köparen, men är inte det lite snett..? För om man rent teoretiskt inte kan ha kvar sin dyrt inköpta hund (jag förstår poängen vid billigare raser med "sämre andrahandsvärde") kan det ju bli rätt taskigt ekonomiskt.

Säg att jag köpt en chihuahua/dvärgspets/liknande svindyr ras och efter några veckor märker vi att en familjemedlem är allergisk. Då kan uppfödaren köpa tillbaka hunden för 60% av inköpsvärdet och sen sälja den nästa dag till en annan köpare för fullpris..

60% av 18 000: 10 800
Vinst: 7 200 (exkl ev besvär).

Är det verkligen poängen med kontraktspunkten?

Fantastiskt korkat och väldigt irriterande för uppfödaren att folk inte tar reda på innan hundköpet om de är allergiska:mad: Inte så roligt när man har sagt nej till andra spekulanter och skickat dem vidare till andra uppfödare. Dessutom är det en onödig påfrestning för valpen att behöva byta hem flera gånger. Hamnade exakt i den situationen med vår förra kull. Levererade valpen vid 8 veckors ålder och köpte tillbaka den en månad senare. Betalade då endast 60% av köpeskillingen. Fick åka till vet för att ge den 12 veckors vaccinationen samt ny besiktining. Sålde den därefter till en ny, trevlig och allergifri familj för fullt valppris.

Några uppfödare fular och säger liksom inte hela sanningen i hopp om att köparen inte tar reda på tillräckligt om denna klausul !

Råkade ut för en sådan fuling till uppfödare och upplyste bara om att "som uppfödare borde du banne mig veta vad du skriver på för kontrakt" . Hunden såldes inte tillbaka till uppfödaren :smirk:

Råkade ut för en sådan fuling till uppfödare och upplyste bara om att "som uppfödare borde du banne mig veta vad du skriver på för kontrakt" . Hunden såldes inte tillbaka till uppfödaren :smirk:

Fast vad menar ni med "fuling"?

En fuling till uppfödare som menar på att den klausulen är tvingande för valpköparen. Vilket den inte är..

På så vis får ju uppfödaren köpa tillbaka hunden för en spottstyver eller rent av ingenting, för att sedan sälja för fullt pris eller avla på etc.

Vill uppfödaren köpa tillbaka hunden och köparen inte åberopar den klausulen får uppfödaren vacker betala det pris hundägaren satt på hunden, precis som vilken annan som helst.

Återköp []Ja []Nej
Om rutan för Ja är ikryssad äger köparen rätt att lämna tillbaka hunden enligt punkt 4 på baksidan av detta avtal
.
.
.
4 ÅTERKÖP AV HUNDEN
Om Ja är ikryssat gäller följande:
Om återköp sker inom 14 dagar räknat från leveransdagen återbetalas 80% av köpeskillingen.
Om återköp sker senare men inom tre månader räknat från leveransdagen återbetalas 60% av köpeskillingen.
Om återköp sker senare men inom tolv
månader räknat från leveransdagen återbetalas 40% av köpeskillingen.
Om återköp sker senare men inom 24
månader räknat från leveransdagen återbetalas 10% av köpeskillingen.
Sker återköpet senare än vad nu angivits återbetalas ingen del av köpeskillingen.
Enligt lagen om lagstadgad tid gäller som slutdag vid beräkning av tidsfrister den dag som genom sitt namn i veckan eller sitt tal i månaden motsvararar den, från vilken tideräkningen börjas.

Om Nej är ikryssat...

Den är som sagt tvingande för uppfödaren. Om valpköparen vill att uppfödaren ska köpa/ta tillbaka hunden, så måste uppfödaren göra det, oavsett hur gammal hunden är.

Valpköparen är dock inte tvingad att utnyttja den klausulen och kan därför sälja hunden till vem den vill till vilket pris den vill.

Några uppfödare fular och säger liksom inte hela sanningen i hopp om att köparen inte tar reda på tillräckligt om denna klausul !

Och ytterligare alldeles för många uppfödare har inte själva koll på vad som gäller, utan tror att de har RÄTT att köpa tillbaka hunden. Det vore bra om alla uppfödare utbildade sig ordentligt inom alla de områden som uppfödning för med sig. SKKs uppfödarutbildning är inte alls tokig. Om inte annat kan man bedriva självstudier med böckerna som ingår.

Det var ju just det som min uppfödare inbillade sig...

Att hon hade rätt till att köpa hunden för i princip ingenting :eek:
Jag menade på att jag säljer hunden till vem jag vill och för det pris jag vill och uppf. blev skogstokig, spammade mailen med otrevliga mail, ringde och var allmänt vedervärdig och ringde till och med till en kompis och ville att denne skulle övertala mig att sälja hunden till uppfödaren :cool:

Helt rabiat och okunnig :devil:

Om jag varit mindre insatt och oerfaren hade jag säkerligen trott på uppf. och sålt tillbaka hunden för en spottstyver till ett hem, där hunden skulle ha vantrivts dessutom :crazy:

Denna eviga fråga... *godmorgon du:D*

Jag har som bekant lite taskigt minne...Blir det annorlunda om det finns en konsekvensklausul inskrivet? Kan man då hävda att hunden/hästen måste säljas tillbaka till förra ägaren?
Vem sätter då priset? Eller kommer man fram till detta innan kontrakt skrives, och det ska finnas med i det samma?

Alltså: Finns det öht någon väg för säljaren att gå som garanterar att
hunden skall säljas tillbaka till denne om situation uppstår då köparen inte kan ha kvar hunden?

Jag är ju funtad som så att sålt är sålt, även om det inte blir som man har tänkt sig. Men det finns ju alltid andra.

Finns nog ingen valpköpare som skriver på ett sådant kontrakt och sedan är det ju så att tillägg i skk´s kontrakt inte är gällande.

Antar att man med ett hemmagjort juridiskt bindande kontrakt kan skriva in en sådan klausul, men som sagt; finns nog ingen som är så pass korkad att de skriver på det, får man hoppas :crazy:

och sedan är det ju så att tillägg i skk´s kontrakt inte är gällande.
Varför inte det? Står det något i deras kontrakt om det? Att tillägg/ändringar/strykningar inte får göras?

I Sverige har vi vår fulla frihet att göra överenskommelser och skriva in i avtal. Dessa överenskommelser (paragrafer) gäller och ska respekteras av undertecknarna.

LIA

Tackar, köper din förklaring rakt av.

Att skk:s kontrakt inte är bindande om man gör ändringar kan jag ha full förståelse för (för övrigt ett bra kontrakt som är hyfsat lätt att greppa för alla parter och inte innehåller knepiga klausuler enligt mig).

Att det finns korkade människor vet du väl:D

Som köpare föredrar jag alla gånger skk:s kontrakt framför ett hemsnickrat. Risken att missförstånd uppstår känns mindre då, samt att det som står i kontraktet bör vara juridiskt hållbart.

Återköpsklausuler skulle få mig att backa drekt. Att träffa en frivillig överenskommelse är en annan sak:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka