Återköpsklausulen på skk-kontrakt

Sv: Återköpsklausulen på skk-kontrakt

Blir det annorlunda om det finns en konsekvensklausul inskrivet? Kan man då hävda att hunden/hästen måste säljas tillbaka till förra ägaren?
Vem sätter då priset? Eller kommer man fram till detta innan kontrakt skrives, och det ska finnas med i det samma?

Alltså: Finns det öht någon väg för säljaren att gå som garanterar att hunden skall säljas tillbaka till denne om situation uppstår då köparen inte kan ha kvar hunden?

Det du är inne på är helt kort följande:
Man kan ha med en återköpsparagraf i ett köpeavtal som t ex säger att köpare måste erbjuda säljaren förköpsrätt (enligt dom villkor/summor man i avtalet kommit överens om) vid en ev vidareförsäljning. Detta avtal gäller juridiskt och ska följas av parterna.

Men som bekant följer inte alla det man en gång överenskommit. :(
Därför behövs en sådan konsekvensklausul som du är inne på.

Ingen kan ju i praktiken hindra köparen att sälja varan (vilket även en hund är) till tredje person. Finns det då ingen klausul, blir det svårt och troligen kostsamt för säljaren att få ut en ekonomisk ersättning i st f varan. Men med en konsekvensklausul som exempelvis säger att köparen till säljaren ska betala 20.000:- i det fall köparen bryter avtalet gällande återköp, kan säljaren relativt lätt utkräva denna summa.

Säljaren är alltså inte garanterad återköp av varan, men kan istället tillgodoräkna sig summan i konsekvensklausulen.
Vilket är rätt enligt min egen moraliska inställning, nämligen att bryter man mot en överenskommelse man gjort, får man ta konsekvenserna!

LIA

Slutsats: Den som skriver på ett avtal med konsekvensklausul vid köp av hund/häst/katt mm är dummare än tåget.

Slutsats: Den som skriver på ett avtal med konsekvensklausul vid köp av hund/häst/katt mm är dummare än tåget.

Nej, varför det?
Allting hänger ju på varför behovet av en återköpsparagraf och därmed även konsekvensklausul kommer upp. Både jag och andra har visat på överenskommelser, där det varit till både säljarens och köparens fördel. Det finns ett antal trådar om detta!

Kom ihåg, att det är en frivillig överenskommelse man gör.

Såvida jag inte ska fatta din kommentar på så sätt, att du är benägen att bryta överenskommelser så snart du fått köpa en vara på ovanligt förmånliga villkor? I så fall förstår jag att du inte gillar konsekvensklausuler.

LIA

och sedan är det ju så att tillägg i skk´s kontrakt inte är gällande.

Varför inte det? Står det något i deras kontrakt om det? Att tillägg/ändringar/strykningar inte får göras?

Får jag inget svar??

LIA

Jag skulle iaf aldrig skriva på ett SKK-kontrakt som är utformat så att även om jag betalar för hunden så har jag inte rätt att välja ett nytt hem om jag skulle av någon anledning behöva omplacera.

Eller rätt har jag väl, men då får jag vackert betala konsekvensen!

Såvida jag inte ska fatta din kommentar på så sätt, att du är benägen att bryta överenskommelser så snart du fått köpa en vara på ovanligt förmånliga villkor? I så fall förstår jag att du inte gillar konsekvensklausuler.
LIA

Jag anser att en hund eller bil jag har sålt har jag ingen bestämmanderätt över. Jag blir glad om den nya ägaren hör av sig till mig vid försäljning, om denne tycker att jag är ett bra val och hem åt bilen/hunden. Men varan är helt och hållet dennes, och jag har ingen bestämmanderätt och skall inte heller ha det.

Jag skulle aldrig bryta en överenskommelse, hur du nu kan få min text till det.

Men till skillnad från dig ser jag inte att ett kontrakt med konsekvensklausuler vid försäljning (särskilt rörande djur) skulle kunna vara fördelaktigt.

Jag föredrar att betala fullt pris och få bestämma själv.
Anser sedan jag att säljaren är ett bra val att kontakta vid ev.försäljning avgör jag det, och även priset för hunden. Vill inte säljaren acceptera satt pris så "nähä", då går hunden till någon annan som betalar vad jag begär och erbjuder det jag söker.

Men jag vill aldrig vara tvingad att sälja min hund/häst till någon.

Jag skulle aldrig bryta en överenskommelse, hur du nu kan få min text till det.
Eftersom det är just konsekvensklausulen du vänder dig emot. Citat: Den som skriver på ett avtal med konsekvensklausul vid köp av hund/häst/katt mm är dummare än tåget. Jag förstår det som att du accepterar återköpsparagrafen.

Men till skillnad från dig ser jag inte att ett kontrakt med konsekvensklausuler vid försäljning (särskilt rörande djur) skulle kunna vara fördelaktigt.
Du får leta upp exemplen!

Jag föredrar att betala fullt pris och få bestämma själv.
Vilket självklart är din rätt och något jag har full respekt för.
Vi gör överenskommelser och skriver på avtal frivilligt, och gillar man inte vissa delar som motparten föreslår, så accepterar man inte och ingår därför inte det avtalet. Glasklart!

Det jag ville med mina inlägg till dig, var att svara på dina frågor.

LIA

Senast ändrad:

Nej, du har inte rätten att göra det.
Däremot kan du strunta i gjord överenskommelse och betala "straffet" enligt konsekvensklausulen, som du är inne på.

Även du har din fulla frihet att göra överenskommelser och skriva avtal. Eller låta bli.

Lägger in en allmän fråga här.
Vad har ni (som är emot) egentligen för problem med att lagen ger möjligheter enligt tidigare beskrivet? Är det inte bra att man kan utforma avtal efter dom önskemål och förutsättningar som gäller för deltagande parter?
Har ni satt er in i vad ni är emot?

LIA

Det du är inne på är helt kort följande:
Man kan ha med en återköpsparagraf i ett köpeavtal som t ex säger att köpare måste erbjuda säljaren förköpsrätt (enligt dom villkor/summor man i avtalet kommit överens om) vid en ev vidareförsäljning. Detta avtal gäller juridiskt och ska följas av parterna.

Men då har jag en fråga; jag har en kompis som skrivit på en bilaga som uppfödaren gjort, där står lite olika saker men bl.a. att uppfödaren ska ha förköpsrätt till hunden om den ska säljas (hon skulle också gärna sälja tillbaka till uppfödaren om det blev aktuellt, därav skrev hon på.. det är en mkt bra hundmänniska enligt min vän). Men det står inget om priset- och då gäller väl bara förköpsrätten om uppfödaren vill betala det ägaren vill ha?

För inte måste väl priserna angivna i klausulen i skk:s kontrakt automatiskt vara de som gäller när inget står om den saken?

Men det står inget om priset- och då gäller väl bara förköpsrätten om uppfödaren vill betala det ägaren vill ha?
Såvitt inget annat framgår av avtalet så borde det vara så, att uppfödaren äger förköpsrätt för den summa som annan person är villig att betala för hunden.
Man ska diskutera och ta med så mycket som möjligt, om man kommer överens om särskilda villkor i samband med en affär. Annars är risken stor att det blir problem senare.

För inte måste väl priserna angivna i klausulen i skk:s kontrakt automatiskt vara de som gäller när inget står om den saken?
Det här förstår jag inte? Menar du dom summor som ägaren betalat till uppfödaren??

Jag vet inte vad som står i SKK:s kontrakt. Väntar fortfarande på en förklaring från Gnist.

LIA

Tror hon syftade på summan som blir av klausulen:

4 ÅTERKÖP AV HUNDEN
Om Ja är ikryssat gäller följande:
Om återköp sker inom 14 dagar räknat från leveransdagen återbetalas 80% av köpeskillingen.
Om återköp sker senare men inom tre månader räknat från leveransdagen återbetalas 60% av köpeskillingen.
Om återköp sker senare men inom tolv
månader räknat från leveransdagen återbetalas 40% av köpeskillingen.
Om återköp sker senare men inom 24
månader räknat från leveransdagen återbetalas 10% av köpeskillingen.
Sker återköpet senare än vad nu angivits återbetalas ingen del av köpeskillingen.
Enligt lagen om lagstadgad tid gäller som slutdag vid beräkning av tidsfrister den dag som genom sitt namn i veckan eller sitt tal i månaden motsvararar den, från vilken tideräkningen börjas.

Ifall det är dom summorna Lenis menar, så är det helt klart att uppfödaren inte kan åberopa dom. Dom hänsyftar enbart till tvingande återköp.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka