Takire
Trådstartare
Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för det 2018 i båda bakbenen.)
Det är mycket sällan (aldrig?) han skuttar på tre ben på t.ex. asfalt, men ganska frekvent på skogsstig.
Vi har både i somras och nu provat behandla med onsior och nu i höst har han även hunnit få en librelainjektion. Jag har dock inte märkt någon skillnad vilket jag berättade för rehabpersonal i fredags varpå senast undersökande veterinär ringde mig på eftermiddagen då rehab pratat med honom.
Jag tror inte att min hund precis lider väldigt mycket (ser oftast inte halt ut, hoppar upp och ner utan att fundera över det, vill gå flera timmar, är pigg och glad generellt) men något gör ju ont på något vis för annars skulle han inte avlasta höger bakben.
Nu finns några olika alternativ:
Å andra sidan så är det ofta jag tänkt att det verkar vara något med känseln i höger baktass. Han tycker INTE om att gå på den plogade isen på sjön t.ex. Höger bak åker också upp om vi går någonstans där det luktar starkt eller konstigt... Kanske han också känner något på backen då?
Det kan ju också vara en kombination av problem.
Behövde bara fundera lite
Det är mycket sällan (aldrig?) han skuttar på tre ben på t.ex. asfalt, men ganska frekvent på skogsstig.
Vi har både i somras och nu provat behandla med onsior och nu i höst har han även hunnit få en librelainjektion. Jag har dock inte märkt någon skillnad vilket jag berättade för rehabpersonal i fredags varpå senast undersökande veterinär ringde mig på eftermiddagen då rehab pratat med honom.
Jag tror inte att min hund precis lider väldigt mycket (ser oftast inte halt ut, hoppar upp och ner utan att fundera över det, vill gå flera timmar, är pigg och glad generellt) men något gör ju ont på något vis för annars skulle han inte avlasta höger bakben.
Nu finns några olika alternativ:
- fortsätta med onsior återstående 1,5 vecka, rehab och fler librelainjektioner (men onsior har han fått två perioder nu utan effekt)
- Provbehandla för nervsmärta så som vi provbehandlat för artros
- Helt enkelt låta honom vara lite halt då och då (försöka hålla mjuk med massage, värme, stretching, rehabövningar) och inte gå vidare
- Göra skiktröntgen för att se om den visar något och i såfall veta bättre var man ska sikta med behandlingen. Skiktröntgen är dyr så det är väl nackdelen där, plus att det blir sedering som varken jag eller hund är så glada över...
Å andra sidan så är det ofta jag tänkt att det verkar vara något med känseln i höger baktass. Han tycker INTE om att gå på den plogade isen på sjön t.ex. Höger bak åker också upp om vi går någonstans där det luktar starkt eller konstigt... Kanske han också känner något på backen då?
Det kan ju också vara en kombination av problem.
Behövde bara fundera lite