ÅTERKOMMANDE LÅGT HB

Cinora

Trådstartare
Hej är det någon som kan ge mig råd/tips på vad jag kan föreslå till läkaren?

Varenda blodprov har jag haft blodbrist, några ggr pga järnbrist men ibland bara lågt hb. Sist jag hade brist fick jag dropp och nu sökte jag pga problem med ledvärk som blir värre, stelhet och ingen styrka i handleder m.m så togs massa prover men det enda var detta.

Det enda som proverna visade var lågt hb
Men jag har ingen aning varför jag får återkommande lågt hb

Jag har däremot en svag misstanke förut för mamma frågade om de kollat om jag har ngn typ av blödarsjuka men jag skämtade typ bort det men idag sökte jag lite på nätet och symptomen på bla von willebrands sjukdom:

Ledvärk
Näsblod ofta, mängder svår att få stopp på
Återkommande blåmärken utan orsak/mkt lätta slag
Rikliga menstruationer
Tandköttsblödning
Är tydligen mkt vanliga symptom på detta och jag började fundera på om det kan finnas en chans att mamma hade rätt?

Men så tänkte jag att det kanse beror på att jag har en ätstörning MEN det kan de inte bero på eftersom jag har ätit alla mål med väldigt varierad kost och mkt nötter senaste månaderna.

Så några förslag?
Jag är ständigt trött, oj vad konstigt? När jag ständigt har lågt hb..

Jag har ruggigt dåligt hb alltid haft. blev lite hjälpt av järntillskott på dropp i omgångar (magen tar inte upp järntabletter)

Jag är utredd för diverse blödarsjuka mm mm även tarmar/mage kollat inget resultat. Jag är forfarande efter x antal år under lupp. Diabetesen kan ha en bidragande orsak.

För mig fungerar det att alltid ha koll på järnet och mycket extra D-vitamin (fått på recept) märkt att det piggar upp och träning. Jag tränar varje dag och man vänjer sig vid att ha lågt hb och vara trött. (tråkigt men så är det) Jag har även B12 brist så det äter jag varje dag. Går det ned så blir jag supertrött.

Kommer följa tråden och se.

(jag har även andra diverse roligheter som ingen förstår sig på i kroppen. Min läkare brukar säga till mig att jag är lite roligt för jag är inte logisk :rofl: )

Tillägg: jag blöder dock nästan aldrig näsblod, rikliga menstruationer eller tandköttsblödning. Jag är snål som fan med mitt blod och vårdpersonalen får kämpa tappert för att få minsta droppe av mig.

Jag har ruggigt dåligt hb alltid haft. blev lite hjälpt av järntillskott på dropp i omgångar (magen tar inte upp järntabletter)

Jag är utredd för diverse blödarsjuka mm mm även tarmar/mage kollat inget resultat. Jag är forfarande efter x antal år under lupp. Diabetesen kan ha en bidragande orsak.

För mig fungerar det att alltid ha koll på järnet och mycket extra D-vitamin (fått på recept) märkt att det piggar upp och träning. Jag tränar varje dag och man vänjer sig vid att ha lågt hb och vara trött. (tråkigt men så är det) Jag har även B12 brist så det äter jag varje dag. Går det ned så blir jag supertrött.

Kommer följa tråden och se.

(jag har även andra diverse roligheter som ingen förstår sig på i kroppen. Min läkare brukar säga till mig att jag är lite roligt för jag är inte logisk :rofl: )

Tillägg: jag blöder dock nästan aldrig näsblod, rikliga menstruationer eller tandköttsblödning. Jag är snål som fan med mitt blod och vårdpersonalen får kämpa tappert för att få minsta droppe av mig.
Aningen OT men....

Jag är också diabetiker med lågt hb. En närstående likaså.

Lider av rejält dåliga blodvärden trots goda depåer i kroppen. Är snart 58 och först nu har det startats en utredning trots dåligt hb sedan tonåren. Min VC-läkare har nu kontakt med hematologen i länet.

Har du hört något om samband mellan lågt hb och diabetes?

@tanten Nej jag har inte hört något samband men jag anar det då jag tycker mig ha hört flertal som har det. Jag har tyvärr inga goda depåer i kroppen mitt bs bråkade mycket med mig för 20 år sedan men inget sen dess så borde ju inte bero på dålig bs tycker man.

Min dotter har problem med låga HB-värden till och från och ätit järntillskott då hon mått som sämst
Men nu har hon märkt att efter att ökat protein-intaget mår hon bättre än på länge. Hon äter mycket Quorn just nu för köttet (köttbullarna) i England är så äckliga och då har proteinintaget ökat automatiskt

Hej är det någon som kan ge mig råd/tips på vad jag kan föreslå till läkaren?

Varenda blodprov har jag haft blodbrist, några ggr pga järnbrist men ibland bara lågt hb. Sist jag hade brist fick jag dropp och nu sökte jag pga problem med ledvärk som blir värre, stelhet och ingen styrka i handleder m.m så togs massa prover men det enda var detta.

Det enda som proverna visade var lågt hb
Men jag har ingen aning varför jag får återkommande lågt hb

Jag har däremot en svag misstanke förut för mamma frågade om de kollat om jag har ngn typ av blödarsjuka men jag skämtade typ bort det men idag sökte jag lite på nätet och symptomen på bla von willebrands sjukdom:

Ledvärk
Näsblod ofta, mängder svår att få stopp på
Återkommande blåmärken utan orsak/mkt lätta slag
Rikliga menstruationer
Tandköttsblödning
Är tydligen mkt vanliga symptom på detta och jag började fundera på om det kan finnas en chans att mamma hade rätt?

Men så tänkte jag att det kanske beror på att jag har en ätstörning MEN det kan de inte bero på eftersom jag har ätit alla mål med väldigt varierad kost och mkt nötter senaste månaderna.

Så några förslag?
Jag är ständigt trött, oj vad konstigt? När jag ständigt har lågt hb..
Du kan ha brist på massor av mineraler och vitaminer. Har du möjlighet så gå och testa det.
Analysen är rätt dyr så de ger dig nog ingen utan en del övertalning (på vårdcentralen). Annars gå till privatklinik. Kostar strax under 3000 men värt varje krona.
Har du en ätstörning så har du säkerligen brist på olika saker samt näringsbrist, det spelar tyvärr inte så stor roll att du har skött dig det sista.
Så var det för mig. En analys är guld värd och det bästa att börja med.
Du kan t.ex. sakna något som gör att du inte tillgodogör dig järnet. Hur höga doser du än tar.

Se till att du får i dig en multivitamin tablett så länge och peta i dig Q10 och Omega 3 för att känna dig lite piggare.
Även om jag är frisk i dag har jag lågt hb, man har inget svar på det. Äter som jag sa till dig och är alert på det. :) Samt har skippat vete i kosten. :(
Lycka till!

Jag har konstigt nog inga brister, det tog prover på ALLT på ätstörningsmottagningen gällande vitaminer m.m

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka