Återkommande kolik?

SweetPanther

Trådstartare
Jag behöver lite råd...
Jag har en 12-årig känslig liten dam, som sedan mars i år har haft kolik tre ggr, varav senaste idag. Första gången kunde (troligen) spåras till att hon, trots en kraftig nedjustering av maten, fick förstoppning pga plötslig boxvila. Andra gången orsakades troligen av lite för friskt intag av gräs ett par timmar (hon hade gått på mindre gräs innan, men hagen öppnades upp). Och idag har jag inte en aning ärligt talat.

Det har nyligen tagits träckprov (ingenting), hon har varit igång, inget foderbyte, och hon har fått olja i maten, just för att smörja tarmarna lite. Hon fick dock ingen linfrö/loppfrö ännu. Jag vet faktiskt inte längre vad jag ska göra.

Gemensamt för kolikanfallen är att hon är diskret i symptomen. Hon har ngt förhöjd temp, flemar, tittar mot magen, men inget dramatiskt så sett. Hon hade sandkolik för 4 år sen, och även då var hon väldigt diskret. Allvaret visade sig inte förrän dagarna efter på djursjukhuset.

Allmänt har hon klarat sig med kramplösande och dropp, och det har släppt efter ett par timmar. Nu dock, efter 12 h, har det fortfarande inte släppt (hon är på djursjukhuset nu).

Veterinären verkar inte riktigt ta mig på allvar, då han inte ansåg att hon ens egentligen hade kolik, utan var "hängig", och jag råkade ut för exakt samma sak när det sedan visade sig att hon hade sandkolik.

Kan det verkligen bara vara slumpmässigt, vad som orsakar koliken? Eller kan det finnas något som orsakar detta gång på gång?

Så nu huvudfrågan, kan man begära en ordentlig utredning? Och har ni några tips på hur jag ska undvika det här? Det börjar kännas lite väl tråkigt, både för hennes del, min oro, samt såklart ekonomiskt.

Sv: Återkommande kolik?

Nu är du ju på djursjukhuset och där passar det utmärkt att ställa dessa frågor och få underbygda svar.

Jag vet ju inte vad hästen äter men de principiella foderråd man kan ge för hästar som får återkommande kolik av oklar orsak är att inte ge stärkelsehaltiga fodermedel och inte väldigt grova fibrer - typ halm eller väldigt sent skördat hö. Då riktar man sig mot 2 möjliga orsaker dels sur grovtarmsmiljö och dels om det skulle vara ngt trångt ställe i tarmarna där det hakar upp sig.

Men det bästa är ju om man identifierar orsaken och kanske kan man göra det under vårdtiden.HH

Vid upprepade kolikanfall skulle jag avmaska mot bandmask, den syns inte alltid på träckprov men kan ge symptom som just kolik.

Dubbel dos Fyrantel eller Banminth, och om det ger sig välja Equimax (om blodmask också finns) eller Droncit (mot bara bandmask) i vår då dubbeldosen bara tar vuxna bandmaskar.

Tidigare har det inte funnits något intresse från djursjukhusets sida att leta någon orsak, utan de har sagt att någonting i stil med "det var nog pga att hon stått stilla" eller som jag nämnde tidigare, gräset. Så det kan vara möjligt att leta vidare efter fel? Vilka undersökningar kan göras?

Hästen ifråga har stått på torv i 2 års tid, och hon får relativt torrt hösilage.

Kan man inte ta ett speciellt träckprov för bandmask? Om ja, borde inte det vara standard vid ett träckprov vid en kolikutredning, på ett djursjukhus? Jag blir lite fundersam, eftersom veterinärerna i våras, vid första vändan, påstod att hon inte heller då hade någon mask. Men jag antar att det beror väl på vilken typ av träckprov man tar?

Kan man inte ta ett speciellt träckprov för bandmask? Om ja, borde inte det vara standard vid ett träckprov vid en kolikutredning, på ett djursjukhus? Jag blir lite fundersam, eftersom veterinärerna i våras, vid första vändan, påstod att hon inte heller då hade någon mask. Men jag antar att det beror väl på vilken typ av träckprov man tar?

Bandmasken släpper ägg sporadiskt så den är svår att fånga på träckprov. Det finns ett träckprov som görs med annan metod än för rundmaskar, går att beställa både på SVA och Vidilab. Det finns också ett blodprov att göra, vilket dina veterinärer borde veta. Det skickas till England och alla veterinärer har fått information om hur man går tillväga för att göra detta.

Dock skadar det ju inte att avmaska vid symptom som kan vara bandmask.

Ok, tack. Jätte bra! Det är ju sån här info jag behöver, för att kunna ifrågasätta om veterinärerna återigen påstår att det inte går att hitta en orsak,utan man borde faktiskt kunna utreda lite mera noggrant vad det kan vara.

Jag hoppas att ni får klarhet i vad kolikerna kommer ifrån! Koliker är aldrig kul, det kan gå så väldigt snabbt från milda symptom till kritiskt:crazy:.

Mitt 16-åriga sto hade för ca 5 år sedan upprepade koliker. Vet. misstänkte först magsår, det är ett typiskt tecken. Men sedan började hennes kompis också få upprepade kolikanfall , så magsår verkade ju inte så troligt längre. Vi tog vattenprov och hygienisk analys på fodret, inget konstigt där. Tog träckprov, och nog hade de bandmask. Avmaskade med Droncit, kolikerna upphörde:)

Sen dess har hon haft kolik 2 ggr. Första gången gissade vet. på vattenbrist (de fick inget vatten i hagarna vintertid i förra stallet:crazy:) och andra var när hon var högräktig i våras. Lillkillen låg antagligen "tokigt" till.

Så, precis som Madick skriver så skulle jag också försöka utesluta bandmasken;)

Min numera änglahäst hade ofta kolik, dock inte så allvarligt som din, det var aldrig helt stopp.

Först började jag med aspbarkspellets, det gav bra effekt, min hade ofta gaskolik och det verkade som om gaserna i magen minskade av aspbarken.
Sedan fick jag rådet av en veterinär att ge henne vanlig bakjäst, det återställer och skyddar bakterierna som ska finnas i magen och tarmarna, det hjälpte mycket.
Sedan fick jag rådet att ge henne linfröpellets, linfröpellets smörjer tarmarna, det hjälpte också en hel del.

Med dessa tre i fodret varje dag (även på betet) så fick hon inga mer kolik symptom.

Jag provade att ge olja eftersom jag fick det rådet med men då blev hon dålig i magen så det vågade jag inte fortsätta med.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 008
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 771
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka