återkommande kolik.....

P

Pula

har hört att det är en och annan som fått kolik det sista...

men hur är det med kolik som återkommer efter ett par veckor, tarmflorans system uppenbarar sig väl efter ca 3 veckor, då man ser ett resultat av ex. grov, kraft foder, eller medicinska preparat?

vad är det som gör att koliken återkommer och när ska man dra gränsen att -nu är det nog - för hästens välbefinnande?

en del säger att en häst ska aldrig få kolik 3 gånger...eller är det en sägen?

hästen i fråga var mycket medtagen vid första anfallet, hade 90 i puls, var nedkyld, låg ute i halvfrusen geggamoja och snö, utan täcke, mitt i natten.

denna gången hittades hon ganska omgående kanske låg ner i 30min....
började svara på medicineringen efter ca 3 timmar...?

kommer hon att fixa nästa....?
det är ett ganska rejält ardennersto på 17år

Sv: återkommande kolik.....

Min häst fick kolik väldigt ofta förr, har säkert haft över ett tiotal anfall. Nu har hon *peppar peppar* inte haft ett anfall sedan i mars i år.

Det var i mars jag började vara manisk med detta; Nu täckas hon varmt, jag ser till att hon dricker massor med vatten, rör på henne ordentligt och har
henne inte på något annat än halm i boxen. Så lite kraftfoder som möjligt och gott om grovfoder är viktigt, min får 0.5 kg soja per dag uppdelat på två
mål, där hon får äta sin 0.25 kg soja med 5 liter vatten, bara för att hon måste få det på grund av att proteinet inte täcks med bara hösilage. Fri tillgång
på halm och får mindre portioner hösilage 5-6 gånger per dygn.

Det kan räcka med att hästen är kall och inte dricker ordentligt för att utlösa kolik.

Återkommande kolik/beteénde på ston kan höra samman med brunsten/hormoner. Så jag skulle ha koll på om det sammanfaller med det och diskutera åtgärd om man ser mönstret med en kunnig vet. Minns inte åtgärden nu då det var så många år sen jag hörde detta, är dock inte allt för ovanligt.

Jag kämpade i ett år innan min prickiga vän fick somna in pågrund av koliken. De första anfallen var lätta och promenderades snabbt bort, men det tiden blev det värre och efter att han stod inne några dygn i samband med ett anfall på klinik för utredning och inget kunde hittas, kändes det än mer hopplöst. Detta var mitt i sommaren och det bestämdes att vi skulle fortsätta utreda till hösten, lagomt då kom andra svåra anfallet och mitt hjärta fick somna in hemma istället. Kan fundera om inte besultet borde ha tagit tidigare, men de var de två sista gångerna som han verkligen var väldigt dålig.

Är hästen utredd på klinik? Om inte annat skulle jag föröska få tid för att göra en kolikutredning så snart som möjligt.

nej, ingen utredning hos klinik eller liknande, distriktsvet. besök .

vet. ansåg att hon var i god kondition i vätskebalansen.
de får ljummet vatten ute.

märkligt att stoet får kolik medan vallacken (de går tillsammans) är fånghäst.....

eller kan det finnas en röd tråd ???????

Förstår inte vad du menar med det här? :confused:

ägaren har dess två hästar och de har samma "schema" , samma foder, verkning, står brevid varandra i stallet, avmaskning, betesgång, intag/utsläpp, samma tider mm
de skiljs aldrig åt var sitt håll, så vad kan göra att stoet får kolik men inte vallaken som istället fått fång?
vad kan finnas med i systemet som gör att det skiljer sig för individerna??

Hätar har precis som vi olika fallenhet för att få olika saker så det är inte alls konstigt. Både kolik och fång visar ju på problem med magen. Jag hade velat se över fodringsrutinerna så att de inte står utan mat för länge. Jag hade också blandat i tex betfor eller äppeljuice i vattnet så att de dricker bättre.
Det man kan göra för att förebygga nya kolikanfall förutom att se till att de får tillräckligt med ts och vatten är att ge vanlig bakjäst så att tarmen hålls i god kondition. Hästen ska också hållas varm och man bör främja rörelse eftersom det gör att tarmarna jobbar bättre.
Det finns ingen gräns för hur många kolikanfall en häst kan få utan det beror ju på hur illa anfallen är. En häst kan klara tio anfall utan större bekymmer medans en annan stryker med vid första anfallet.

Jag skulle åka till klinik för utredning. Kan ju vara något annat än tarmkanalen det är fel på, livmoder, lever etc.

Håller med Madick, bandmask?

Mitt sto hade upprepade gaskoliker från sensommar förra året och fram till våren. Vissa krävde veterinärhjälp, andra var lättare och släppte av sig självt.
Hon hade fritt med grovfoder dygnet runt, ALLTID tillgång till vatten, jag gjorde hygienisk analys på grovfodret, vi gjorde gastroskopi, träckprov mot bandmask (som visade negativt). Jag gjorde allt för att hitta orsaken men allt såg bra ut och tillslut enades jag o min veterinär om att trots negativt svar på träckprovet mot bandmask så avmaskade vi henne med Droncit. Sen dess har hon inte haft en enda kolikkänning ens.

Det kan vara lurigt att upptäcka bandmask på träckprov, så lita inte blint på svaret om du nu kollar upp det genom träckprov.
Det finns en rad saker att utesluta om hästen får upprepade koliker, jag har nämnt några ovan. Får hon tillräckligt med grovfoder? Hygienisk kvalitet på det? Vatten ute även när det är kallt?
Kan du själv utesluta vissa faktorer så är det definitivt läge att göra en utredning. Magsår? Magkatarr? Hade min häst inte blitt bättre av bandmaskavmakningen hade vi gått vidare och gjort avföringsprov.

En del hästar har lättare än andra att få kolik, men oftast finns en förklaring till varför, och det går att få bukt på med ändå ganska så lätta åtgärder;)

Lycka till med din häst, vet oron i magen över att ha en "kolikhäst", den är inte rolig:( Alltid rädd för att någon ska ringa från stallet, knappt våga åka bort osv..Hoppas du kommer tillrätta med henne, precis som vi gjorde.

ägaren har dess två hästar och de har samma "schema" , samma foder, verkning, står brevid varandra i stallet, avmaskning, betesgång, intag/utsläpp, samma tider mm
de skiljs aldrig åt var sitt håll, så vad kan göra att stoet får kolik men inte vallaken som istället fått fång?
vad kan finnas med i systemet som gör att det skiljer sig för individerna??

Kan du redogöra för hur själva systemet är upplagt??? Typ av foder,fodergivor och antal fodergivor/dygn, intervaller på hovvården, uppstallning och om box eller spilta, tas träckprov före avmaskning och vilket avmaskningsprogram följer man, tidpunkt för utsläpp/insläpp, val av strö vid uppstallning, hagarnas beskaffenhet, går samtliga i flock, har man komunalt eller egen vattentäckt, Hur gammal är varmvattenberädare, har man tagit vattenprov för att utesluta "östersunds skitan"?

Ngt verkligen snett är det som försegår eftersom stoet åker på återkommande kolikanfall och valackerna har fått fång.

Ett grundläggande tips är att börja med att analysera allt osynligt intag som dom kan få i sig eftersom det vid både kolik och "vanlig fång" är den grundläggande faktorn som är utlösande för kommande synligt trauma.

Lycka till..

Kan du redogöra för hur själva systemet är upplagt??? Typ av foder,fodergivor och antal fodergivor/dygn, intervaller på hovvården, uppstallning och om box eller spilta, tas träckprov före avmaskning och vilket avmaskningsprogram följer man, tidpunkt för utsläpp/insläpp, val av strö vid uppstallning, hagarnas beskaffenhet, går samtliga i flock, har man komunalt eller egen vattentäckt, Hur gammal är varmvattenberädare, har man tagit vattenprov för att utesluta "östersunds skitan"?

Ngt verkligen snett är det som försegår eftersom stoet åker på återkommande kolikanfall och valackerna har fått fång.

Ett grundläggande tips är att börja med att analysera allt osynligt intag som dom kan få i sig eftersom det vid både kolik och "vanlig fång" är den grundläggande faktorn som är utlösande för kommande synligt trauma.

Lycka till..

ja, jag kan redögöra för det, men känner att det kommer att bli en bibel i storlek ungefär....
hästarna står utanför min dörr men tillhör min svärmor.
jag hjälper henne med dem då hon ber om min hjälp, vilket börjar bli lite oftare (men det är för mig bara positivt, kul att hon vill ha min hjälp!), så jag har lite koll.

jag har väl 10m till ladugården...

hästarna dricker samma vatten som jag och resten av familjen, djupborrade egna brunnar.
de får tempererat vatten ute.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 794
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: cactuspower
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka