Återkommande Hälta. Behöver hjälp!

Sv: Återkommande Hälta. Behöver hjälp!

Nu är du inte så trevlig, eller hur??

Jag går emot strömmen här, eftersom det är en fullblodshäst kan det mycket väl handla om återkommande och ej riktigt läkta blödningar och det kan yttra sej precis på det här sättet.
Därför skulle jag föreslå att genast be hovslagaren komma och känna om hästen ömmar i någon hov? Om den gör det, slå på sulor. Om det inte hjälper då är det dags för klinik!!

Naturligtvis rider man inte en halt häst, men om det är som jag misstänker kommer hältan och går. Det är inte på något sätt bra, det kan leda till hovbensinflammation med urkalkning av hoven som föjd. Därför behöver något naturligtvis göras rätt snabbt.

Vad menar du? Skulle just fullblod ofta ha problem med blödningar - vardå? I hoven eller? Hur läker en blödning menar du? Varför skulle intermittenta hältor leda till hovbensinflammation!?

Öh...

Skulle ju rent teoretiskt kunna vara en som inte har nån lust, men då brukar det sägas just så, att hästen helt enkelt inte tycker det är så himla kul att springa.

Räcker till tolkar jag som att kapaciteten inte finns där, eller att det finns något rent fysiskt som hindrar den (mitt kblsto togs ur träning - efter år dock, inte ett lopp, för att hennes lungkapacitet helt enkelt inte räckte till på något höger, minns inte detaljerna nu. Men hon hade svårt stå distansen ut och efter diverse utredningar hade det konstaterats att hon hade för dålig lungkapacitet/lungvolym, så hon fick inte syre nog. Inget som påverkade henne som glad hobbyhäst, märktes ju bara när hon låg på maxkapacitet). Och en häst som inte vill/tycker det är roligt att springa märks ju redan på träning. Som Lilla B, där de aldrig ens startade henne, för tyckte hon det var tråk att springa på träning, så skulle hon knappast springa på tävling liksom, så synd kasta bort pengar på att prova starta.

Så just 'räckte inte till' och opererad för lösa benbitar, det känns mer som 'höll inte'

Fast ingen bedömer att hästen inte räckte till efter ETT löp, om det var hela sanningen. dessutom rids de inte in som 2 1/2 åringar om de är friska och ska starta! så dina erfarenheter har ju inget med saken att göra faktiskt, även om vi är överrens om slutsatsen, att det är ngt som "inte höll" som definitivt är det troligare isåfall.

KL
Håller med Tant Ester i varje ord!

Jag utgår ifrån av dina frågor att du aldrig haft en häst med fullblodshovar?
Blödningar, (naturligtvis i hoven), kan läka av ja. Det är som blånaglar ungefär, och av olika grad. Ibland utvecklas de till böld. Hästen slår i får blödning, den haltar. Det lägger sig hästen är ohalt. Och så vidare. Särskilt nu på vintern när det är mycket hårt och isigt i hagarna kan hästar med tunna sulor få upprepade blödningar. Hältan kommer och går. Botemedlet är sula.

Återkommande slag och liknande mot en tunn sula med återkommande blödningar kan ge hovbensinflammation och med det på sikt urkalkning av hovbenet. Det syns på röntgen.

Därför är det viktigt med underlaget för såna hästar, det är viktigt att skydda dem om möjligt.

Inte så konstigt. Men visst måste något göras. Det håller jag med om.

Senast ändrad av en moderator:

se nästa svar.

Jag såg nu att den har sulor, DÅ tycker jag veterinär ska kontaktas.

Rider ni era hästar när dom är hälta?

Ne, jag brukar promenera eller skritta en sväng om det är en knappt synlig hälta, enligt veterinärs råd då vissa hästar får sträckning eller träningsvärk som läks bäst på det sättet..

Låter henne vila veckan ut och kontaktar veterinär om ingen förbättring skett i helgen.
Jag vet inte varför hon såldes, jag säger bara vad jag hört.
Hon är hållbar och tror inte det handlar om hållbarheten i hennes fall.
Går hellre i den riktiningen att det har med hennes dåliga hovar att göra.
Fullblodär ju (tyvärr) kändå att ha dålig hovkvalité.
Men det är ju skönt att få olika tips o råd såklart!
Jag är bara mån om min hästs bästa, ingen mening att ni ska bli irriterade på varandra, alla har ju olika erfarenheter och kunskap.
Man måste ställa upp för varann ju=)

Jag ska ta ut veterinär om hon inte gör någon förbättring dom närmaste dagarna.
Klart jag inte rider en halt häst.
Jag är trots allt en djurmänniska som ridit hela livet.
Då hon blev halt första gången red jag i skritt 10 minuter på veterinärs råd.
Vi misstänkte då någon sträckning eftersom hon haltade så pass lite.
Självklart kommer jag reda ut det här till grund och botten.
Hoppas bara på det bästa o är glad för alla som engagerar sig och tipsar =)

"Vita_N_6520" Skulle jag vara dum!!
Det är ju ni som rider era hästar när dom är halta inte jag blev lite förvånad när jag läste det..
Om någon är dum är det väll du..

Nu är jag petig, men hur menar du när du tycker hållbar?

Hon är enligt dig riden ett halvår och sen såld, sen har hon bara skrittat lite i skogen varannan vecka, tills du köpte. Du började om från början, och nu är hon mer igång - och då visar hon hälta.

Stora varningsklockor för mig. Och, hållbarhet eller ej anser jag omöjligt uttala sig om, hon har ju inte gjort någonting eg. Så kan vara hållbar, eller ohållbar - men att kalla henne hållbar begriper jag inte vad du baserar på?

Hursom hoppas jag ni får reda på vad det är och att hon blir bra snart.

Förlåt, men är du lite dum?
Är hästen halt ska den inte ridas på öht!
Har den dessutom blivit värre så säger det väl sig självt att man inte ska sätta sig på den.
Hästen ska vila tills den är helt frisk(förklarad) och sen sättas igång långsamt såvida inte veterinären (efter ordentlgit klinikutredning) ordinerar viss motion..

Om den mår bra i övrigt och bara markerar lite i traven så kan man ju gå ut med den på promenader för psykets skull, men man ska inte rida på dem. Klart hon blir sämre då.

Men herregud, jag ringde vet.
Dom sa att ja skulle skritta henne en kort stund för att det kunde varit något lätt som inte var allvarligt.
Så fort hon blev bra i alla gångarter i longering har jag skrittat henne ca 15 minuter om dagen. Jag är inte dum!
Nu blev hon halt igen o nej,sjävlklart rider jag inte. Hon vilar och blir endast borstad o mår bra i övrigt.

Jag tycker nog att du formulerade dig ganska luddigt! :D

Beroende på howens utseende är wissa hästar känsligare än andra och wisst är fullblodsfötter ett begrepp. Att upprepade stengallor skulle predisponera för howbensosteit är lite aw en öwerdrift. Man misstänker att akuta sulskador kan leda dithän, men man är inte riktigt säker. Det är snarare kroniska inflammationer i kötthowen som kan gripa öwer på howbenet.

Tja, whatever som man säger. Jag vet inte om du är veterinär, men jag har i alla fall min information från veterinär som är oerhört väl insatt i fullblods specifika problem och inte minst hovar. Så ja, visst kan det vara som du säger att man inte vet till hundra procent vad som är vad, men tycker du inte att även misstanken (och även om man inte vet helt säkert orsaksambanden) borde innebära att man är väldigt försiktig och uppmärksam:confused: Naturligtvis gäller det inte heller bara fullblodshästar utan även andra hästar särskilt de med tunna sulor. Jag följde med en vän vars häst hade tunna sulor till kliniken och vi fick denna info redan för en hel del år sedan.

Tja, whatever som man säger. Jag vet inte om du är veterinär, men jag har i alla fall min information från veterinär som är oerhört väl insatt i fullblods specifika problem och inte minst hovar. Så ja, visst kan det vara som du säger att man inte vet till hundra procent vad som är vad, men tycker du inte att även misstanken (och även om man inte vet helt säkert orsaksambanden) borde innebära att man är väldigt försiktig och uppmärksam:confused: Naturligtvis gäller det inte heller bara fullblodshästar utan även andra hästar särskilt de med tunna sulor. Jag följde med en vän vars häst hade tunna sulor till kliniken och vi fick denna info redan för en hel del år sedan.

Själklart ska man wara försiktig och ha det i åtanke - kanske därför ts fullblod redan är skodd med sulor? Det spelar ju inte någon större roll om stengallor kan ge upphow till howbensosteit eller inte - blödningen i sig är ju lidande nog och bör förstås förebyggas.

Ts häst skulle ju också ha kunnat få in en sten under sulan, så du kan ju ha rätt ändå!

Och nej, jag är inte särskilt insatt i just fullblodens "specifika" problem, om nu detta räknas som ett sådant (för precis som du säger gäller det förstås alla hästar med tunna sulor).

Men herregud, jag ringde vet.
Dom sa att ja skulle skritta henne en kort stund för att det kunde varit något lätt som inte var allvarligt.
Så fort hon blev bra i alla gångarter i longering har jag skrittat henne ca 15 minuter om dagen. Jag är inte dum!
Nu blev hon halt igen o nej,sjävlklart rider jag inte. Hon vilar och blir endast borstad o mår bra i övrigt.

Jag bara svarade på det du skrev :
"Jo, har ju tagit det lugnt ut i skogen sen hon blev halt sist nu o kommer rida lugnt tills hon är helt bra. Ska avvakta några dagar o se vad som händer."

Jag utläste det som att du faktiskt red din häst iom att hon var halt och du skrev att du red. Om jag missförstod ber jag om ursäkt.

Sen tycker jag öht det är konstigt om en utbildad vet. rekommenderar att du ska skritta på hästen om den inte ens har sett hur hältan ser ut.
Kan ju som exempel nämna en i stallet som var halt i helgen, När hon gick ut i hagen så syndes knappt hältan - när hon gick in kunde hon knappt gå.
Det är ju knappast någon som via telefon kan förutspå vad det är som orsakar en hälta, och det är ju tråkigt både för din och hästens skull om din ridtur skulle förvärra skadan, eller hur?

Jodå det gäller alla hästar. Alla kan ha dålig hovkvalité och tunna sulor. Men engelska fullblod har det i högre grad, även ofta plattare hovar vilket gör att de ännu lättare får slag mot sulan. Inte alla, men generellt är det ett fullblodsproblem, utan tvekan. Det är väl genetiskt till stor del. Tyvärr blir det så att många som inte vet det och tar konsekvenserna när det gäller hovvård och ridning kan få stora problem med dem, med hälta och i förlängningen inflammationer och påverkan på hovbenet som följd. lärde jag mej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Har en liten fundering. Min häst är tidigare behandlad för en blödning i gaffelbandet v.fram och har stått i sjukhage i snart 2 månader...
Svar
2
· Visningar
798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar