Återigen tillåtet att rida med keps på framridningen till MsvB och högre klasser?

ch791022

Trådstartare
Konstig formulering i tr, eller är det bara jag som tolkar konstigt :confused:
Från tr:
Som huvudbonad gäller godkänd hjälm, med hakbandet i funktion, och den ska bäras
både vid ritten och vid ridning inom hela tävlingsområdet. I Msv B-klasser och högre
får seniorer, förutom hjälm enl. ovan, bära hatt eller kubb under ritten.
Vid ridning inför Msv B-klasser och högre inom hela tävlingsområdet, får seniorer
bära annan huvudbonad.

Det sista jag strök under, innebär det att det åter är tillåtet att rida med keps eller liknande på tävlingsområdet? Trodde det var det man ändrade förra gången för att få bort, eller är det bara jag som feltolkar det jag läser?

/Camilla

Sv: Återigen tillåtet att rida med keps på framridningen till MsvB och högre klasser?

Stämmer, man kan ha en potta på huvudet om man vill...

Sv: Återigen tillåtet att rida med keps på framridningen till MsvB och högre klasser?

Blev bara väldigt förvånad eftersom jag inte tycker det är många år sedan det blev ändrat just för att få bort det där med att ryttarna red fram i kepsen, utan att det skulle vara antingen hatten eller hjälmen på huvudet.

För mig känns det lite som man tagit ett steg tillbaka istället för mot att höja säkerheten. Känns fel att det ska vara tillåtit att rida fram i kepsen framför alla dom yngre ryttarna som är där och tittar och sen när dom kommer hem vill göra likadant som sina förebilder.

Konstigt att jag reagerar så mycket eftersom jag egentligen är en av dom som tycker att det ska vara ett ganska fritt val om hjälmen ska vara på eller inte :confused:

/Camilla

De flesta regeländringar som man inte kan hitta en röd tråd i, brukar komma från FEI och Sveriges försök att ligga samstämmigt med dessa regler.

Är väl förmodligen något sådant enkelt bara :)

/Camilla

Himla synd att de tar "ett steg illbaka" o trappar ner på säkerheten igen, o det klanske pga FEI:'s regler :(

Räknas Young Rider som Seniorer förresten? Tänkte bara på formuleringen, för om inte så skulle man ju kunna tolka det om att inte heller YR längre får rida med hatt :angel:

Young rider räknas som senior. Fritt fram för hatt eller potta. :p

Young rider spänner över både juniorer och seniorer. Young rider räknas som senior eller junior beroende på ålder.
Upp tom 15 år är man bara junior,
16-18 år är man både junior och young rider,
19-21 är man både senior och young rider,
över 21 är man bara senior.

..och sunda förnuftet säjer då att man inte får rida med hatt om man också är junior, eller hur?

Jag tänkte också på det. Jag menar, på min ridskola gamla ridskola räknas jag som senior eftersom att jag har fyllt 18, men som ryttare räknas jag nu som Young Rider :confused:

Kanske man skulle göra ett statement på nästa tävling och köra potta på framridningen...:D:angel:

Jag tänkte nästan säga det :rofl:

Som jag tolkar TR:
Är du över 18 är du senior. Alltså må hatt användas.
Är du under 18 är du junior. Alltså ska hjälm användas.
Ung ryttare ( 16 - 21 år ) betyder bara att du kan vara med i klasser för YR och att championatspoäng räknas separat.
Av licensen framgår om du är senior eller junior.

*kl*

Ni menar alltså att detta skulle vara att ta ett steg bakåt ur säkehtessynpunkt!?! :confused:
Att gå från att vara tvungen att rida fram i hatt o sedan tävla med hatt till att få rida fram i vilken slags huvudbonad, kepps eller what so ever som hellst till att rida i hatt på tävlingen..
På vilket sätt menar ni att detta skulle vara att ta ett steg bakåt ur säkerhetssynpunkt?
Jag tycker det är mer logiskt, spelar väl ingen roll o man rider fram i kepps eller hatt, det ena är ju inte säkrare än det andra.

Fast jag tror faktiskt att det kan ha en del att säga när det gäller att vara förebilder för alla ungdomar/barn som finns i publiken. Alla vet att hatten tillhör dressyrridning på hög nivå, tror inte att så många funderar över det, men om man får se proffsen sitta och "se lite coola ut i keps" så kan jag tänka mig att det kan finnas ngn som vill se lika "cool" ut hemma.

Liknande trådar

Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V