Återigen skaklar..

Tussilago

Trådstartare
Har läst fram till sidan 53 o orkar inte läsa mer... Har fått reda på att ett par skaklar till ett stort kallblod (shire?) ska vara 65-70 cm framtill på det smalaste stället. Samt att det ska vara ca 50-60 cm från hästens has till vagnen. Men hur breda skall de vara baktill, där de är som bredast? Funderar på att göra/ beställa skaklar då det är lite svårt att hitta nåt som passar.
En kompis beställde vagn från ett ställe, och hästen skenade iväg med vagnen. En av skaklarna gick då av helt och den andra nästan helt(var av metallrör). Är det bra att de kan gå sönder så eller ska de vara så pass grova att de håller? Hur pass grova rör bör det vara till ett kallblod? Är oxå sugen på att göra de ställbara i längd samt bredd. Nån som har bild på vagn som har det? Tacktack!

Sv: Återigen skaklar..

Måtten är lättast att ta från din egen häst, måttet fram mellan skacklarna. 50-60 baktill är till svängeln, annars kan måtten variera lite beroende på hur vagnen ser ut. Kommer hästen tex in en bit "under" vagnen med bakbenen kan den vara närmare... Bredden baktill vill jag i alla fall ha så bred som möjligt, utan att vagnen blir superbred. Men säg en hjulbredd på 125-150 cm och sedan skacklar så breda som möjligt men utan att de sticker ut. Ja du kanske förstår vad jag menar:confused: :smirk: Är det brett baktill kan hästen röra sig ordentligt i vagnen utan att skacklarna trycker. De teleskopskacklar jag sett har haft ett mindre metallrör i själva skackeln som kan skjutas in/dras ut beroende på den längden som önskas. Kan du bara svetsa tror jag inte det är så svårt att fixa, och då blir ju längden lättare att ställa in också. Har du fått några svar av mitt svammel?

Ja, det tycker jag att jag har! tack så mkt! Det finns ingen typ mini-mått det måste vara för att den ska kunna svänga ordentligt eller så? Annars är det väl bara bra om det är brett, då bör ju hästen kunna svänga lättare.. Har tänkt på en sån lösning med ett tunnare rör som går att dra in/ut.. Verklar praktiskt! Tacktack!

Nja...minimimått vet jag inte. Ju bredare desto bättre! Det borde väl vara en meter minst om jag har någorlunda måttuppfattning!

Hakar på denna tråden:

Min skaklar står ut cirka 5-7 cm på var sida. Hur nära bör de ligga däckeln? Tätt intill?

Liknande trådar

Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: mizzmaria
·
Dressyr Jag ska beställa en ny hoppgjord med magplatta (har långa stroppar på hoppsadeln) men undrar lite över vilken storlek jag ska välja...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Estivuz
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Körning Nu ska jag ta tag i körningen igen, dags att köra in för vagn och inte bara redskap. Jag tänkte att jag skulle införskaffa mig en rejäl...
Svar
13
· Visningar
6 804
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka