Återhämtning efter ormbett

Pudlan

Trådstartare
Ni som har hat hästar som blivit ormbitna av huggorm. Hur har era hästar reagerat och hur lång tid har det tagit innan de har varit som vanligt dvs för ormbettet? Vad har de fått för veterinär behandling?

Nyfiken då vi har mycket huggorm i vårt område.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Ni som har hat hästar som blivit ormbitna av huggorm. Hur har era hästar reagerat och hur lång tid har det tagit innan de har varit som vanligt dvs för ormbettet? Vad har de fått för veterinär behandling?

Med vänlig hälsning
Pudlan

finns bra info på nätet :) Både Agria och flera andra veterinärlänkar osv :)
Här är en generell artikel som är bra. http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/huggormar-kan-lura-i-hagen.htm

Ja har har läst den men jag undrade över andra Bukefalister som fått hästarna ormbitna, hur dras hästar, ponnyer reagerat och hur rehab efter ormbetet gåt.
Mvh
Pudlan.

Hade ett sto (högdräktig) som blev huggormsbiten i våras, tur i oturen tog det i underläppen. Hon blev väldigt svullen och hård på den sidan bettet satt, det syntes tydliga hål efter tänderna. Vi höll tempkoll och noggrann koll på att hon åt och drack normalt samt höll henne i stillhet (så gott det nu gick...) Veterinär konsulterades på telefon men man ger tydligen helst inte kortison eller andra läkemedel alls vid ormbett längre då det visat sig att de hjälper till att transportera runt giftet i kroppen istället för att hålla det koncentrerat till själva bettet, av samma anledning skulle hon därför hållas så stilla som möjligt. Hon hade en rejäl svullnad i någon vecka, sedan minskade det successivt för att efter ett par veckor försvinna helt. Nu hade vi som sagt tur, att det inte tog i överläppen och inverkade inte på luftvägarna.

Min treåring blev biten för någon månad sen, på mulen vid ena näsborren. KRAFTIG svullnad, riktigt obehagligt. Lyckligtvis kunde han fortfarande andas om än något ansträngt. Vet ville inte ge något. Dagen efter framåt kvällen hade svullnaden lagt sig så han kunde äta lite, två-tre dagar senare var svullnaden helt borta.

Min blev biten precis vid armbågen på ett framben. Jag fick butta som hon åt i några dagar. Hon gick ute som vanligt men fick gå in på nätterna. Benet var svullet från hoven o ända upp men det gick ner efter några dagar.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Min ena häst blev biten i mulen för några år sedan. Han svullnade upp rejält och var väldigt allmänpåverkad några timmar/någon halvdag. Fick ingen veterinärvård (men hade kontakt på tel). Det tog ett par dagar innan han kunde äta helt normalt igen pga svullnaden i mulen.

Tackar för ditt svar. det ä intressant. Verkar vara olika på hur och var bettet är på hästen. Fick mitt ena sto ormbitet i juvret och nära juvret för kort ett tag sedan. Lite ironisk efter jag frågat här på Buke om ljust ormbett.
Med vänlig hälsning
pudlan

Min har precis blivit biten, precis vid gaffelbandet V.B. Svullen, lite halt i trav, inget i skritt. Var hos veterinären igår, ska vara lindad (mest pga att hon rakades på benet, som är vitt). Ska äta metacam i 5 dagar samt skrittas tills svullnaden är borta. Just nu står våra inne hela dagen pga insekter o värme, går ute på nätterna.

Min blev biten på undersidan av halsen, men ormen hann inte spruta in så mycket gift. Är ganska säker på att det var en orm ändå, för jag rakade bettet och såg märken efter två tänder. I och med att svullnaden var liten och han inte var allmänpåverkad så ringde jag aldrig veterinären. Han fick dock vila en vecka för säkerhets skull, och jag tog tempen varje dag under den veckan.

Intressant hur olika hästarna reagerar. Säker olika mäng gift och var bettet hamnar. Mitt sto är inte helt ok ännu. Men enl veterinären är det ålder och bit stället som gör att det tar med tid.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Vårt avelsto blev biten i yngre dagar, vi hade väldigt mkt orm på förra stället i hagarna så hon hade ett bett precis vid kronranden. Benet såg ut som ett elefantben dagen efter, försvann rätt fort. Syndes tydliga hål i skinnet. Då var hon i tävlingskondition och ung, tror hon fick vila nån vecka innan hon sattes i gång igen.

Hittade min fjordvalack med gigantisk mule i hagen igår. Det går förstås inte veta säkert, men veterinären misstänkte ormbett. Han gav honom kortison och penicillin som han ska ha i sex dagar.

Intressant att läsa (både här och i olika artiklar) att veterinärer ger så olika behandling vid misstänkt ormbett. Min häst var visserligen mycket svullen i ansiktet och verkade allmänt låg, men det verkar ju som om flera andra hästar också påverkats rejält och att vet. då inte gett någon behandling alls.

Idag verkar han lite bättre, men svullnaden är förstås kvar och han är inte riktigt sig själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka