Återfallslinor eller snabbkopplingar?

P

Party

För och nackdelar enligt era erfarenheter? Tänker ffa på parkörning.

Sv: Återfallslinor eller snabbkopplingar?

Vi har återfallslinor med adaptrar och sedan snabbkopplingar på det. ;) Det ena utesluter ju inte det andra.

Tycker egentligen det bara är en smaksak. Ska man köra fin dressyr så vill man ju inte ha massa onödigt skrammel och man har oftast fina svänglar. Men kör man unghästar eller maraton så är det ju skönt med snabbkopplingar. Och lite lättare om man kör och välter.

Jag kör enbart med snabbkopplingar. Så himla smidigt, och fort går det att spänna för och av. Har dessutom varit med när hästar stuckit med vagn och linorna legat i drag, svårt att få loss dom då när man måste spänna loss dom i bröstan. Med snabbkopplingar är det bara ett drag i sprinten så är dom loss.

Håller dock med agtatoon när det kommer till dressyrkörning, då kommer jag på min nya sele välja återfallslinor för att det är helt klart snyggare. Men den selen kommer å andra sidan inte att användas hemma när det tränas.

Smidigt är ju även att använda adaptrar och sedan snabbkopplingar på till återfallslinor. Då får man samma effekt utan att behöva köpa nya linor.

Alla kallar de olika sakerna för samma saker så jag är lite intresserad av bilder.

När jag säger snabbkoppling då menar jag sådan där de har på travet i metall i två delar, en på vagnen och en på selen men när andra säger så menar de de vanliga läderremmen som dras genom metallöglan.

Men vad är då återfallsögla?

Antagligen har jag sett alla sorts kopplingar med tanke på att man varit med ett tag men det verkar vara så att namnen skiftar. Vad kallar ni de olika sakerna?

Jag varierar mellan att bara ha återfallslinor och till att ha linorna med adapters & snabbkoppling. Dock så måste jag erkänna att hur smidigt & säkert det än är med snabbkopplingarna så har jag otroligt svårt att komma överens med skramlet som blir från dem :(

detta är inget travforum. Snabbkoppling i detta fallet handlar om hur man sätter fast draglinor/baksele.
Det är nästan omöjligt att ha travsnabbkoppling på skakeln, på en körhäst då detta hämmar bogrörelserna och ger skav. När man kör drar hästen med draglinor inte med magskinnet som en travhäst tvingas göra.

När de första inläggen var skrivna så var det inte så himla självklart.
Jag förstod det när svaret kom.

sorry, nu läste jag första frågan och då hade trådskaparen tom förtydligat att det gällde parkörning. Borde förstått att du liksom jag mest skummat igenom frågan :)

Snabbkopplingar är snabbt, enkelt och säkert.

Skulle verkligen rekommendera snabbkopplingar på allt, det är aldrig vettigt att ha en massa krångel när det är hästar inblandade.

Att inte ha snabbkopplingar är ju ungefär som att knyta fast grimskaftet i grimman istället för att använda karbin/pistolhake - det är klart att det går men det är inte vettigt... :crazy:

Snabbkopplingarna verkar ju ha många anhängare! Och ingen som har några skräckhistorier att berätta där dom gått upp! Vad bra! :bump:

Vad säger ni om pris, funktion o kvalitet då, man kan ju köpa dom för allt mellan ca 80:- och till flera hundra per koppling?

Tips om skramlet: jag har reducerat det till en bråkdel genom att förgylla hela anordningen med en rejäl dos av den oumbärliga eltejpen. (Tror jag ska döpa den till "kusksvets".)

Det är väl så att du får nog vad du betalar för.

Viktigast är att själva snabbkopplingen inte är för klen!

Det finns de snabbkopplingar som inte öppnar sig när de utsätts för tryck. Testa dina snabbkopplingar genom att sätta dem i spänn. De ska inte bara öppna sig så de hoppar ut någon cm och sen fastna igen som jag har sett att en del gör utan de ska verkligen öppna sig helt så linan lossnar helt.

Sedan är ett tips att sätta små läderbitar i ringen på snabbkopplingen annars har man lite svårt att få upp kopplingen när den sätts i press.

Jo man kan se ibland på tävling att en lina lossnar pga av snabbkopplingen öppnar sig men inga skräckhistorier. Oftast har man ju skakel med ögla så att det som händer är egentligen bara att hästen drar i skaklen istället. Dock kom det ju en ny bestämmelse för något år sedan att om en lina lossnar under ett maraton så ska man stanna direkt och sätta dit den igen. Kör man vidare så ska man bli utesluten.

domm snabbkopplingar jag använder kallas även skothakar och säljs i flera varianter av seglarfirmor på nätet

Japp jag undrar om det inte är de som kallas för skothakar som inte löser ut fullt. De är ju inte gjorda som en säkertslösning utan de är ju som typ en kabinhake till ett grimskaft. Man hakar i den och sen vill man att den ska sitta kvar men att det ska vara relativt enkelt att haka på och haka av.

Vi använder bara de som är avsedda för hästkörning och de har en något annolunda form på haken som gör att den löser ut helt även om den är i spänn när man löser ut den.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
571
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka