Återbetäcka gammalt sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lisjoh
  • Startdatum Startdatum
L

lisjoh

Har ett 23 år gammalt sto som fick sitt 8:e föl i år. Min sambo vill att vi låter betäcka henne igen men jag är tveksam. Någon som tagit föl på så gamla halvblodsmärrar?

Jag har ett sto som är 25 år i år och som ska föla inom två veckor. Det blir hennes 13:e föl. Så länge hon är frisk och pigg ser jag ingen anledning att inte betäcka henne. Det var inga problem att få henne dräktig förra året och allt ser normalt ut.
Man kan inte stirra sig blind på åldern, men när hon inte längre blir dräktig så är hon för gammal. :) Det brukar reglera sig av sig självt.

Det som oroar mig mest är att det sägs att äldre ston som fölat många gånger löper större risk att drabbas av att stora blodkärl brister i samband med fölningen. :crazy:
Vi har varit förutseende och har råmjölk i frysen samt väntar tre andra föl nästan samtidigt ifall det skulle hända något.
Detta sto brukar ha lätta fölningar trots stora föl. De är höga men spinkiga... :)

Är ditt sto pigg och frisk så tycker jag att du kan betäcka om henne.
Lycka till!

Björnvarps Gård

Håller med föregående talare :) Vi har också ett sto som är 25 i år. Hon fölade för ca 2 veckor sedan helt utan komplikationer. Hon är hur pigg som helst så tanken är att betäcka henne i år igen. Allt hänger ju på hur stoet är o hur hon mår o vilken kondition hon är i o inte på hur gammal hon är. Lycka till med eventuell betäckning. :banana:

Jag ska hämta hem mitt 23 åriga halvblodsto från betäckning idag och jag hoppas ju att hon har blöivit dräktig men det vet jag ju itne förrän om ett par veckor ju *S* Hon är hur fräsch som helst efterfölningen i år så jag tvekade inte en sekund på om jag skulle betäcka om igen eller inte och sen blir man ju mäkta stolt när de inte tror en när man säger hur gammal hon är *S* Ser inte ut att vara en dag över 15...

Grattis till (shettis)fölet, skönt att allt gick bra, har haft virus på datan och inte kunnat gratta förrän nu. :)

Vad blir det för halvblodshingst?

Jag ska betcäka mitt sto i år å hon är 23 år=) Pigg å friskare än månag 10 åringar..Jag tror man får kolla p åhästen i fråga vissa 23 åringar är mkt slitna medans vissa är som ungdomen själv!
Mitt sto har dessutom otroligt lätta fölningar mkt bred över bäckenet!

Tack tack , vi har ju fått 2 st shettis föl ju 2 st hingstar och de är jättefina båda två fast allra helst Majsans efter django. Jag har betäckt om Gazelle med Pascall då årets föl är en Pascall avkomma som är jättefin med ett otroligt vackert huvud och sen betäcker ju han naturligt, fast det gör ju Lehuten också (kanske lite stavfel där ) ;-) Men jag gillar Pascall själv och har sett en hel del trevliga avkommor efter honom även om jag vet att en del *stora' uppfödare inte diggar han *S*
Fast han passar min gamle märr bra .
Lycka till själv med din fölningar,
Hoppas att datorn håller sig virusfri nu *S*

Sitter själv och fölvakar nu. :smirk: Lagom kul och 'lagom' trött.

Det blir inget i natt men förhoppningsvis snart! Eftersom det är hennes första föl hos mig vill jag ha koll i alla fall. Det är väl inget fel på Pascal? Rider en supertrevlig häst ibland som har han som morfar. :)

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
840
Senast: MML
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka