Återanvändning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Katana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 794
K

Katana

Eller era bästa tips för vad man kan använda en utsliten westernpad till? Den är supertjock och stadig men jag upplever ändå att den kanske är för sliten för att duga att ha under sadeln? Fick paden tillsammans med en sadel som jag köpte. Tydligen så är dessa westernpadar rätt dyra (runt 800:-) så om man kan använda den till något smart så är det ju positivt.

Hästen får skav efter paden och det beror väl iofs inte på paden i sig.

Hur kan man avgöra om paden är användbar fortfarande?

Sv: Återanvändning

Är fyllningen i paden jämn och utan knölar och tyget mot hästen inte trasigt så kan du använda den även om den är sliten och ful. Men som du säger själv så beror det nog snarare på att sadeln inte ligger som den skall. Vill du förnya paden kan du alltid sprätta bort det gamla tyget och sy på nytt. Lite pyssel, men inte så dyrt. Visst finns det billigare padar än 800:-!! Bö***s har alldels utmärkta padar för en ringa penning!

Sv: Återanvändning

Håller med Moheed att skavet kan bero på sadeln passform i bakänden eller att sadeln är för lång i förhållande till hur hästen är byggd. För en del hästar funkar det bättre om man öppnar upp snörningen av skirten 5-10 cm, så att de kan röra sig. Sedan finns det tyvärr hästar som lätt får skav. Jag har haft en sådan, suck.

Kom på ett till tips - använd en pad-protector från t ex www.milstawestern.com under paden. De är gjorda av tjock teddy, samma typ av teddy som används inom sjukvården. Den skyddar paden mot smuts och kan hjälpa mot skav.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 470
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka