Äter upp staketen..??

T

TheOne

Har upptäckt att min häst äter upp staketen i sin hage! Han har alltid varit krubbitare, men har blivit mkt bättre på sistone.. inne biter han ingenting, har heller inget att bita på direkt.. men ute så sa stallägaren att han river ner staketen när han krubbiter, så jag tänkte smeta på lite krubbitarmedel, och upptäcker att längst ner är flera stolpar snart avgnagda!! Vad kan detta bero på?!? Visst hagen är inte jättestor och han går för tillfället ensam, vet inte om det är bättre eller sämre när kompisen är med (den är på utbildning), han går ute från 0600 - ca 1700 just nu.. han får hö 2 ggr om dagen ute, där finns gräs att tugga på... han är 7 år, är det ngt med tänderna i den ålder? Kan det bero på någon brist på något annat? Stimulans kan jag inte ge honom mer än han får, han rids 5-7 dagar i veckan, både dressyr, hoppning o skog....:confused:

Sv: Äter upp staketen..??

Varför inte lägga in ett träd till honom att tugga på istället för staketet?:idea:

jag håller med ovanstående... in med något annat med lite motstånd han kan tugga på!
Förövrigt tror jag absolut att frånvaron av kompisen är den stora orsaken!

Kan han inte få en annan kompis så länge kanske??
Lycka till:crazy:

Varför inte lägga in ett träd till honom att tugga på istället för staketet?:idea:

En superbra ide, jätte bra att slänga in små granar, björkar, halm som lite sysselsättning när det blir långtråkigt i hagen,..

Hö 2ggr/dan mellan 06.00-17.00 tycker jag är lite, ca 5-6 timmar mellan varje måltid...då skulle mina hästar med äta upp staketet tro jag:D ;)

Träd har han, det tuggar han inte på, tydligen inte lika spännande att tugga på något man får tugga på...!!

Stallet är litet, bara 4 boxar och för närvarande bara 2 hästar, och han kan inte gå med ston och eftersom den andra är ett sto får båda gå ensamma...
jag tycker högivorna räcker, det finns ju hö kvar i hagen! och nu när snön är borta finns det gräs också.. inte sprudlande grönt o gott, men där finns att göra.. han är helt enkelt inte intresserad av det... :confused:

Hej!
Har samma problem med min häst. Staketet är nergnagget och inte bara det utan han gnager på träd med:( Och inte lite , det ser ut som en bäver varit framme. Ändå har hästen fri tillgång på grovfoder.
Det värsta är att hagkompisen med börjat att bita, och denne hästen gjorde inte det innan han började gå med min.

Verkar vara en svår ovana att få bort:confused:

Det är väl lite den delen, att om han gör det när hagkompisen är med så den också börjar, som jag är lite orolig för.. hagkompisen är bara 3 år och troligen väldigt lättpåverkad... attans ovanor!!

Jag tror inte att det är en ovana, utan ett naturligt sätt att nöta av framtänderna- som alla gnagare.
I vårt land kan de oftast bara BETA halva året o resten så stoppar de bara in lös mat som de inte behöver riva av.

Men visst kan tristess bidra.
Asp, gran o sälggrenar är poppis, inte Björk.

Det kanske inte är en ovana, men det är inte ett önskvärt beteende särskilt inte när hästen inte bara är på ett utan flera träd:( . När hästen gått i stor fin sommarhage med bra bete och får mineraler och ändå ska stå och gnaga. Då blir man inte annat än irriterad, när träden far illa.
Träätning kan väl leda till krubbbitnig och det är ju en ovana/beteendestörning:(

Det där fenomenet inträffar varenda vår här. Aldrig lyckats räkna ut varför, men när våren kommer vaknar bävrarna, och under en period om 3 - 4 veckor i slutet på februari - slutet av mars knapras det både träd och staketstolpar. Brukar gnagas en del i boxarna med tills matte strycker på medel. Nya fbl har oanade bävertalanger och har ätit av cirkus 15 stolp på en sträcka i hagen :crazy:

Det ger sig av sig själv efter ca en månad som sagt, och varför gnagbehovet uppstår på våren, och varför staketstolparna är så oemotståndligt mkt godare än träden vet jag inte. Dessutom är staketstolparna med stängsel på godare än den staketstolpa jag slagit ner mitt i hagen FÖR ATT de ska kunna få knapra ohejdat på..

Det jag kan tänka mig är att de går och knaprar vid stängslen för där kommer det gröna först, och av någon anledning tar de sig då några tuggor staketstolp med. Kanske hänger ihop med TS, samtliga mina drabbas av våranorexi i samma veva och äter rent ut sagt urdåligt ute. Hösilageförbruket sjunker som värsta börsraset, för att sen stabiliseras igen. Så de väljer frivilligt att äta såpass lite att de har TS-brist den perioden, vilket säkert hör ihop med att de käkar trä.

Så, har det kommit nyligen, ha is i magen, se till att han har fritt grovfoder och tillåtna saker att bita på, och ha is i magen.

Ja det är ju det när de tar efter varandra:o
Min tidigare häst rörde aldrig ett träd eller staket ( han var extremt rädd för el och elband) och då gjorde inte hagkompisen det heller.
De lekte mest:)

Men är det nåt speciellt som händer med tänderna just i 7-årsåldern som gör att det kan bli extra intressant att gnaga? har nämligen inte upplevt att min häst gjort så tidigare, han har varit mer intresserad av krubbitning, men det gör han knappt alls nu!! :confused:

Det kanske inte är en ovana, men det är inte ett önskvärt beteende särskilt inte när hästen inte bara är på ett utan flera träd:( . När hästen gått i stor fin sommarhage med bra bete och får mineraler och ändå ska stå och gnaga. Då blir man inte annat än irriterad, när träden far illa.
Träätning kan väl leda till krubbbitnig och det är ju en ovana/beteendestörning:(

Samtidigt så är träätning fullt naturligt, vilda hästar äter en hel del sly, löv och bark med. Jag ser ingen anledning att bli irriterad för att de äter träd i hagen, bara bra att de har lite omväxling i kosten och sålänge det är just träden de biter på så är ju allt i sin ordning. (Däremot kan de ge fan i staketstolpar, stallväggar och grejer..)

Att träden far illa, tja då får du väl skydda de träd du absolut vill ha kvar? Det är bara ungträd (ffa lönn) som tagit någon direkt stryk här, alla andra träd (björk, sälj, asp, gran, äpple, alm, plommon och körsbär, samt lite annat oidentifierat) ser bara lite nakna ut utan bark, men frodas ändå.

Ja när hästarna gick i den hagen så skyddade jag träden så gott det gick med nät och stolpar runt omkring.:smirk:
Vissa träd var ju redan lite halvdöda så de fick de gnaga på, men vissa stora träd som bok och lönn behövde ju skyddas.
Till saken hör också att hagen var inte vår utan hyrdes bara och bonden som ägde den var inte särskilt road av att se träden bli uppätna.:angel:
Och staket, brädor och dylikt går ju faktiskt att byta ut, svårare med träd:smirk:
Men visst det är ju smakar ju säkert bättre med en färsk rot.:D

Allmänt!

Det jag tycker är konstigast i sammanhanget är, att man inte inser och förstår hästens behov av att knapra trä och fr a bark. Det är inte fråga om ofog eller ovana utan ett helt naturligt beteende.

Ge hästarna fri tillgång på asp, gran/en t ex ( på rätt ställen) så får hus och staket vara ifred.

LIA

Allmänt!

Det jag tycker är konstigast i sammanhanget är, att man inte inser och förstår hästens behov av att knapra trä och fr a bark. Det är inte fråga om ofog eller ovana utan ett helt naturligt beteende.

Ge hästarna fri tillgång på asp, gran/en t ex ( på rätt ställen) så får hus och staket vara ifred.

LIA

det är inte sant, min häst har tillgång till träd, gran, men knaprar ändå staket! så illa är det....

Allmänt!

LIA

Hästarna gnagde förutom på träden i hagen även på lösdriftsbyggnaden i trä. Så även fast det kan vara ett naturligt beteende så är det nog mest för att de är mentalt uttråkade och biter för att ha nåt o göra.:D

Jag har samma erfarenhet som Alexandra-W. Stolpgnagningen inträffar på vårvintern, under hösten och vintern rörs inte en stolpe, men så fort vårvintern kommer börjar det. Samma sak med maten, jag kan ströa med hö både ute och inne just nu, hon lämnar jättemycket.. Det har inte spelat någon roll om min(a) hästar gått ensam eller ej, inte heller vad det har varit för hage. Min nuvarande häst går i en ca 1 ha stor hage, har fri tillgång till hö och har ett stort vedlass i hagen att gnaga på men det är stolparna som lockar. Jag har dragit på antibitmedel och på en del ställen har jag satt på kycklingnät för att skydda. Det börjar komma fram lite barmark nu och då brukar det bli lite annat att stoppa i sej istället så då brukar gnagningen upphöra.

Är det bara gran hästen har tillgång till? Testa att lägga in ngt annat träd, h*n kanske gillar asp bättre?

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 121
Senast: Cilla
·
Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 235
Senast: Raderad medlem 94602
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 213
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 309
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31