Äter upp boxen...

M

MistDeLuxe

Från början var det bara en av hästarna som höll på att tugga på träväggarna i boxen men nu har alla tre börjat. Det ser inte klokt ut. De tuggar där de kommer åt och sen drar de tänderna längs väggarna så färgen försvinner och det blir djupa spår. Har testat spreja på sånt där medel som smakar riktigt äckligt (kommer ej ihåg vad det heter) som är till för sånt här men det hjälper inte. Inte heller såna där lekbollar eller bollar med saltsten som man hänger upp hjälper. Tänkte om det var för att de är uttråkade som dom håller på. Och hungriga är de inte! Det kan jag garantera. Jag ska köpa halm och lägga in tänkte jag så kanske de plockar lite med det på nätterna istället men innan jag fått hem halmen... Finns det nån som vet vad jag kan göra? De gnager sig snart ut ur hela stallet :(

Sv: Äter upp boxen...

Jag har samma dilemma fast utomhus!Det är en häst som har börjat gnaga bort barken på alla träd,vilket inte uppskattas av markägaren.Nu har mina oxå börjat som aldrig gjort detta förr!Jag kan tänka mig att den hästen hos oss är uttråkad för han får ingen stimulans utan går bara i hagen.
Hur länge har du hästen inne om nätterna?Hur länge räcker grovfodret på kvällen/natten?

Kanske inte hungriga men rastlösa. Verkar som att de har tråkigt. Skulle nog tro att det kan bli bättre med halmen. Jag tror dessutom att detta är ett problem som är ganska vanligt när man fodrar med hösilage (vet ju i och för sig inte om ni gör det). I alla fall när jag har försökt med det så blir det uppätet på nolltid. Hästarna gillar det men om man inte vräker in massor blir det fort uppätet. Sedan blir det mycket "spilltid".

Ja jag kan tänka mig att våra hästar oxå är lite uttråkade. Vi har hållt på att flytta till vår nya gård nu i en månad så jag har verkligen inte haft tid att rida vilket innebär att de har fått en liten viloperiod. Självklart kommer de ut ur hagen och blir ompysslade och så men de är nog lite rastlösa. Får lite dåligt samvete men tiden har ju inte räckt till... Och nu har de då börjat bita sönder de nya boxarna vilket inte är så kul. De kommer in redan vid 6-7tiden och då får de hö, sen fodrar jag vid 11 igen och så får de frukost vid 6-7 på morgonen. De äter ju upp på ett par timmar om det ens tar så lång tid... Kanske ska ta in dem lite senare på kvällarna men de bara står ju och hänger vid grinden och väntar när det blivit mörkt... ser tråkigt ut det oxå... För övrigt har de jättefina stora hagar så det är inte det som är problemet.

Mina står oxå bara och hänger men det är inget att bry sig om,de har det iallafall bättre ute.Mina går in mellan 21-22.30 och ut 6.45.

En i mitt stall har hängt upp små stockar i boxen så gnager dom på dom istället så slipper du förstöra boxarna iaf.. annars beror det oftast på att de stressar över något..

Kanske inte hungriga men rastlösa. Verkar som att de har tråkigt. Skulle nog tro att det kan bli bättre med halmen. Jag tror dessutom att detta är ett problem som är ganska vanligt när man fodrar med hösilage (vet ju i och för sig inte om ni gör det). I alla fall när jag har försökt med det så blir det uppätet på nolltid. Hästarna gillar det men om man inte vräker in massor blir det fort uppätet. Sedan blir det mycket "spilltid".
Håller med om rastlösheten men det om hösilaget verkar lite konstigt tycker jag eftersom man måste ge mer av hösilage än vad man ska ge av hö... det borde ju inte gå fortare att äta upp då;)

Alla gör ju tyvärr inte det. Dessutom så verkar det som i alla fall mina tuggar hösilaget lättare och därmed går det åt snabbare.

Mina gnager lite inne dom oxå....Tyvärr ä det så att de gnager på stängselstolparna ute oxå,suck
TROTS stora kuperade fina hagar med EJ!!! bara lera!!
så hos mina ä de en ful ovana,svårt att få bukt med:(

Testa att ge lite grenar och granris åt dem att tugga på. Min tuggade på boxväggen men slutade när hon fick lite "grovföda" att gnaga på istället :)

Håller med om rastlösheten men det om hösilaget verkar lite konstigt tycker jag eftersom man måste ge mer av hösilage än vad man ska ge av hö... det borde ju inte gå fortare att äta upp då;)
Hösilage innehåller ofta mer lättåtkomlig näring än hö = kortare ättid/tuggtid = snabbare passage genom mag-tarmkanalen = vill ha mera mat snabbare. Dessutom är det troligtvis lite lägre i fiberinnehåll (du vet långa korta fibrer osv.) vilket kanske gör att hästarna börjar knapra på väggarna. Dessutom tror jag att fler hästar har börjat knapra på träd och så vidare då det i jättemånga hagar blivit så geggigt efter förra årets regn att det finns mindre att pyssla med i hagen.

Fast att om det skulle vara mer lättåtkomlig näring i hösilage gör inte att hästen tuggar snabbare. Om man räknar ut hur mycket hösilage dom ska ha istället för hö så är det flera kg mer och det tar i regel längre tid att äta, om det inte är de allra tunnaste knallgröna stråna som man ibland kan tro att man bara vart ute och klippt gräsmattan med saxen, men då behövs oftast lite mindre av det och tex halm till så blir foderstaten balanserad.

Jag har svårt att tro att det är just hösilage som får hästarna att knapra på väggarna.
Att hästarna tuggar på väggarna beror oftast på att hästarna får för lite mat, att de är stressade över något eller några saker och att det sen smittar av sig eller att de är rastlösa.

Mina hästar stod också på givet klockslag och väntade på att komma in förut - innan jag gav dom fri tillgång på grovfoder ute. Nu får jag knappt in dom. När de väl är inne vill de vila och bryr sig inte ens om att äta halm som de mer än gärna gjorde tidigare.

Okej, tack för alla svar. Bara för att förtydliga så ger jag vanligt hö och ej hösilage! Jag har nu ändrat rutinerna lite för att se om det hjälper. De kommer nu in vid 21:00 och ut vid 06:00-07:00. De får ordentligt med mat fem gånger om dagen vilket jag gav dem innan oxå. Och jag lovar, det räcker. De är inte hungriga. Ska testa lägga in lite grenar i boxarna med.

Jag har svårt att tänka mig att de skulle vara stressade över något. Visst, de har flyttat till ett nytt stall men de har ju varit här i en och en halv månad nu och de stormtrivs både i stallet och med varandra och ser alltid avslappnade ut.

Kia1: Ja, idag såg jag att min pålle tog ett ordentligt tag om en elstängselstolpe i hagen och började slita så den nästan lossnade ur marken. Och ändå har de som sagt stora kuperade hagar utan allt för mycket lera... så det är nog en dålig ovana de börjat med.

Får bara hoppas att det blir bättre med era goda råd. Får tacka så mycket!

Det beror med allra största sannolikhet på att de är understimulerade. Hästar har ett stort tuggbehov, man räknar med att de i det fria tuggar 16 timmar per dygn (tror jag det är).

Maten är alltså inte bara till för att hästen ska bli mätt, den har också ett tuggbehov. Den behöver t.ex. tugga i ca 20 minuter bara för att få igång salivavsöndringen som skyddar magsäcken från de frätande syror som uppkommer där.

Så fri tillgång på hö är det allra bästa. Tycker man att hästarna blir feta så får man försöka hitta hö med lite lägre värden, kanske ett fjolårshö eller komplettera med halm. Idag ska ju alla analyser sitt hö och ha topp-värden och då kommer problemet med att att de får för lite hö pga risken för fetma...

I stallet jag flyttat in i stod hästarna tidigare på 2 kg hö i kvällsgiva. 3 av 4 hästar åt på väggarna, 1 häst lekte med vattenkoppen så att man fick skotta ut allt strö på morgonen, det var dyngblött, 1 var dessutom rent folkilsken. När hästarna sen fick dubbelt så mycket hö på kvällen så uppbörde dessa olater rätt så omgående. Den ilskna hästen blev också lugn och harmonisk, det visade sig vara en riktigt trevlig häst faktiskt. :idea:

Ja självklart har dom ett stort tuggbehov. I stallet jag hyrde in mig i förut fick min häst fri hötillgång under natten och de andra i stallet fattade inte vad jag höll på med. De tyckte jag skulle betala mer i hyra pga det men grejen är att han inte åt upp allt hö han fått under natten tack vare att han fick så mycket. Han visste att det inte skulle ta slut och då behövde han inte äta så fort. Här på vår gård vi flyttat till nu har vi som du skrev väldigt bra värden i höet så det är ju därför jag inte vågat ge lika mycket. Men halmen är på väg och jag hoppas det blir bättre då.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 355
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan! Jag har ett ganska så stort problem med min häst; hon står på halmpellets (ett sorts strö som finns i 15 kg säckar i...
2
Svar
22
· Visningar
4 058
Senast: Rialavargen
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka