äter trä

F

Frieserhäst

Min pålla har börjat gnaga på stallets träinredning till stallägarens stora fasa.
Jag har hört att det är något som fattas i foderstaten vid detta beteende
men har glömt bort vad! :crazy:

Foderstaten är uträknad genom analyser, men har tyvärr alla papper i stallet
men hon får i alla fall:
Fri tillgång till hö
havrekross
fibergi bas
kli
krafft groov (gamla)
(b-vitaminer, chevinal plus, kalk, foderjäst)

någon som vet??

MVH Mia, som har kladdat ner heeela stallet med cribbhalt

Sv: äter trä

har för mig att någon här på buke hade fått sina hästar att sluta äta upp trästängslet genom att ge selen.. är inte 100% på det.. men du kanske ska prova?
för du verkar ge allt annat, och selen räknar man juh inte på.. och det är inte säkert att behovet tillgodoses av färdigfoder och allt det andra du ger..
dagsbehovet är 0,2 mg/100 kg häst och maximala dagsdosen är 6 mg/100 kg häst(dvs 30 ggr behovet).. så ger du 0,2 mg/100 kg häst får du behovet tillgodosett utan risk för att överdosera..

oo, det låter perfekt!
var kan man köpa selen? någon som vet det?

glömde skriva att hon även får stoppy mare, men de är nog inte till någon större hjälp ;)

Frieserhäst skrev:
Min pålla har börjat gnaga på stallets träinredning till stallägarens stora fasa.
Jag har hört att det är något som fattas i foderstaten vid detta beteende
men har glömt bort vad! :crazy:

Foderstaten är uträknad genom analyser, men har tyvärr alla papper i stallet
men hon får i alla fall:
Fri tillgång till hö
havrekross
fibergi bas
kli
krafft groov (gamla)
(b-vitaminer, chevinal plus, kalk, foderjäst)

någon som vet??

MVH Mia, som har kladdat ner heeela stallet med cribbhalt

Den kan också har magkatarr eller magsår, som gör att den får detta beteende.

Tokosel köper man på apoteket.. det är det mest använda selenpreparatet.. :)

hon har början till magsår... men inte så pass mycket att dom behövde medicinera.
på vilket sätt kan magsår bidra till att de äter trä? *nyfiken*

Det kan inre bara vara en ovana då, att hon är uttråkad? Har själv alltid trott d iaf...:o Aldrig hört att de skulle sakna nåt...men selen måste man ju vara försiktig med, så de inte får i sig för mkt... Hästarna i vårat stall tuggar ibland lite på trästaketet i hagarna, tror dock att det bara är en ovana, att de har lite tråkigt?

Jag vet inte om "träätning" och magsår har något gemensamt, men jag kan tänka mig att: en häst som har magsår kan vara lite stressadbenägen (utan att det för den skull märks) och det gör att dom gnager för dom vet inte riktigt vad som ska göra. (som myror i kroppen). Tips! Ge en trädgren (al, asp) som det "är tillåtet att gnaga på".

Jag hade en hund som fick magsår som berodde på (osynlig stress)att hon var tvungen att skynda sig att äta (utan att det märktes) "innan någon annan tar maten "(har flera hundar) Vi började med att ge henne mat utspridd på en bricka vilket innebar att hon var tvungen att plocka torrfoderkulorna en och en och hennes magsår försvann.

Hästar gillar att gnaga trä. Mina gör det o jag har ju ett gammalt trästall, timmer....Suck. De gör så vissa tider på året, som nu. De får tillräckligt med hö på kvällen så det finns lite kvar på morgonen så tråkigt lär de inte ha, dessutom går de ute större delen av dagen, fram till 21 ibland.

De har oxå en nogrann uträknad foderstat så inget skall fattas. Släng in lite sly i boxen o se om det hjälper. Ha koll på foderstaten för för mycket av selen är inte heller bra. Det du ger innehåller alltihopa selen tror jag.

Kom på....evt kan det vara så du har väldigt fint hö, så tuggmotståndet liksom inte täcks. Då kan det vara bra komplettera med lite grövre hö eller fin halm att ge vid sidan om.

Om du inte har avmaskat ännu, så kan det vara det.
Eller att du inte fick med alla maskarna.

Ta också och räkna ut att mineralbalansen blir den rätta med din foderstat.
Kontrollera kalk, fosfor, magnesium och just selen.
Aspbark är en av få svenska selenkällor, så äta träd kan ha med selen att göra.
Men räkna först.
Att bara sätta till kan vara riskabelt.

Frieserhäst skrev:
hon har början till magsår... men inte så pass mycket att dom behövde medicinera.

Vad rekommenderade veterinären dig att göra då?
Borde man inte t bort kraftfodret? Eller en del av den iaf?
Fri tillgång på hö/halm och linfrön (lindrar i magen) är bra för att förebygga.

Min häst hade också symptom på magsår - gnisslade tänder - men kollades aldrig om det verkligen var sår. Hon fick medicin (nexium) ialla fall i 2 veckor och blev bra.

När min häst var ny i stallet höll han på att äta upp boxväggarna, trots rikligt med grovfoder. Jag hämtade in grenar (och sly som någon nämnde) och tack och lov valde han att tugga på det istället. Och det var fullständigt söndertuggat när jag kom på morgonen!

När han så småningom bott in sig, och kommit in i flocken, så lugnade han sig. Efter 6-7 veckor kunde jag sluta att lägga in grenar, eftersom han inte rörde dem längre, och han har inte tuggat på väggarna sedan dess - så i hans fall var det "känsloframkallat" tuggande.

Frieserhäst skrev:

Min Frieser har haft mycket svåra magsår och är dessutom krubbitare.
Magsår och träätning går ofta hand i hand. Friesrar är ju introverta av sig och nån stans måste dom göra av den oro och eventuella smärta dom har och då resulterar det i träätning.
Zeeke kan aldrig annat än då jag rider vara utan krubbremmen, han går direkt och gnager om han är utan den.
Som någon skrev i tråden om avmaskning, så är det också viktigt att kolla så att det inte förekommer parasiter i riklig mängd.
Zeeke var totalinvaderad av blodmask då han kom till mig så han var mycket anemisk och han har fortfarande blod i träcken som visas genom dom prover jag tar på träcken en gång per vecka.
Har du kollat parasitanalys?

Frieserhäst skrev:

Enl. en artikel i Ridsport nr 9 2005 står:

"Ny forskning visar att krubbitning kan vara hästens sätt att lindra obehag från olika magbesvär"

Skrivet av vet Charlie Lindberg, ATG:s hästklinik, Malmö
Försäkringsveterinär Agria och Ingrid Andersson

Man behöver undersöka hästen med gastroskopi.
Det finns nu magsårsmedicin för hästar: GastroGard, som hämmar syrafrisättningen och läker ut magsåret.

Detta är tydligen inte så ovanligt på hästar, och är väl värt att undersöka. Hitta orsaken till krubbitningen är nog viktigare än att försöka på olika sätt hindra den från det.

det är nog inte det, då vårt hö har väldigt grova och långa strån!

hej, avmaskningarna är gjort, maskade senast för ca en vecka sedan...
kanske inte alla maskar kommit ut än...?

Dock var där inget gnagat idag :D

när vi fick diagnosen skulle hon bara äta hö, betfor och en relativt stor mängd linfrö i 2 veckor.
sedan skulle det trappas upp till det normala, har inte haft "magproblem" efter detta.

okey, det låter intressant. jag har dock inte sett att hon sväljer luft, utan bara gnagar! :crazy:
gjorde träckprov sist för ca 3 månader sedan och såklart i samband med att vi upptäckte "magsåret".
båda gångerna har det varigt neggativt! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka