Äter trä

Z

Zamantha

En häst som en bekant till mig har äter mycket på den del av staketet som är av trä. Jag har läst någonstans att det kan bero på att de har brist på något ämne. Vilket kan det vara?

Tacksam för alla svar!
//Z :banana:

Sv: Äter trä

Mina äter snart upp stallet, men det tror jag mer beror på att de tycker det är kul att tugga på något, träden har nämligen tagit slut... de har fri tillgång på hösilage så det är inte för lite mat iaf! ;)

Senast ändrad:

AnnaKarinA skrev:
Mina äter snart upp stallet, men det tror jag mer beror på att de tycker det är kul att tugga på något, träden har nämligen tagit slut... de har fri tillgång på hösilage så det är inte för lite mat iaf! ;)
Okej, men grejen är den att hästen HAR grenar etc. att bita på, men gnager ändå på staketet..... Numera ser staketet ut som ett hav med böljande vågor...... Nerbitet på ett antal ställen!

Tack för svaret iaf!
//Z

Ge mer grovfoder. (Hur mycket får hästen idag?)

Jag kan vara helt felinformerad, men ofta om hästar äter trä beror det på att de har mask. Det förutsätter ju då att den inte gör det året om för då är det bara en ovana :crazy:

alpha skrev:
Ge mer grovfoder. (Hur mycket får hästen idag?)

Vet inte hur mycket hästen får, men ägarinnan sa att de fick en väldigt varierande kost, och hon kan hästar. Det är en fullvuxen arab det handlar om, kanske en av hennes andra hästar också (är inte säker).

//Z

Totola skrev:
Jag kan vara helt felinformerad, men ofta om hästar äter trä beror det på att de har mask. Det förutsätter ju då att den inte gör det året om för då är det bara en ovana :crazy:

Ska hälsa henne det. Men jag tror inte att de har det. Hon är väldigt noga med allt. O du har rätt i att biter de året om är det bara en ovana.... Skulle det vara mask så :smirk: .... Usch vad mycket mask isf!! :D

//Z

Bara för någon säger att hästen äter en varierad kost betuder det ju inte automatiskt denna KAN häst...Träätning brukar i grund och botten ha sin orsak i för lite grovfoder...det finns andra orsaker också, men detta brukar i regel vara den största anledningen. Grenar är ju inte mat direkt...Mask visar sig på annat sätt än genom träätning :rofl:

Min häst gnagde på trä några perioder förr..

1. Jag gav honom för lite hö, och han var hungrig..*skäms* :o
2. han stod en period på torv, och att inte få pyssla med halm gjorde att han gnagde upp hela boxen..
3. På ridskolan där han var lektionshäst var han förtvivlad o trivdes inte(stog i spilta dessutom,på TORV!!!???allså Inget att göra, inte ens kunda vända sig.. :mad: )..han käkade nog upp trehundra trä krubbor på ett år.. :smirk:

Nu får han mycket mer hö och stod på halm tills igår..frö att halmen i stallet inte räckte.......så nu får dom stå på spån..tyvärr*inte road* :mad:
Lägger in en kaka var dag,halm då..men vi får se om det håller sig... :angel:

min häst började gnaga på trä i somras när han gick på bete men slutade när han fick en mineralsten... :)

Jag har fått höra att det kan bero på dels mineralbrister och dels proteinbrist.
Alternativt för lite grovfoder.

Mynta2 skrev:
Bara för någon säger att hästen äter en varierad kost betuder det ju inte automatiskt denna KAN häst...:
Nej, det förstår väl jag med :smirk: , men det jag menade var att hon har mycket kunskap och är väldigt noga. Hon VET hur viktigt det är att avmaska, att hålla det mönstret. :)

Mynta2 skrev:
Grenar är ju inte mat direkt...:
Nej, men det är något att göra iaf. Han kan mycket väl vara hungrig, men grenarna är som sagt där som sysselsättning. :bump:

Mynta2 skrev:
Mask visar sig på annat sätt än genom träätning :rofl:
Jo tack.... Det har vi erfarenhet av.... :p :smirk: Många olika symptom har man sett genom åren.... :smirk:

//Z

Men.. Min pålla får i princip fri tillgång (mkt hö ute som brukar räcka hela dagen, hö och fritt med halm inne), ändå äter hon gärna trä ibland :confused:
Och hon ÄTER det verkligen :D tuggar och sväljer.

Hon går också i en jättehage på vintern med massor av smått och gott att äta på och välja mellan.

Jag vet inte om de bara tycker om det kanske?? :p Men det måste ju sticka lite.... :crazy: Men men, dessa djur är ju speciella o det är därför vi älskar dem menar jag.... :love:

megin skrev:
min häst började gnaga på trä i somras när han gick på bete men slutade när han fick en mineralsten... :)

Det kanske det kan vara.... Vad jag såg hade han ingen sten i hagen, men jag kollade ju iofs inte så noga... Ska kolla igen! :D

Liknande trådar

Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 086
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: krus
·
Hästvård Hej! Jo det är såhär att jag för ungefär 2 dagar sedan såg att min ena häst stod & kliade sig på ett träd & när jag tog in honom så hade...
Svar
5
· Visningar
1 307
Senast: SusieQ
·
Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka