Äter tistlar

Görel

Trådstartare
Moderator
Min häst får alltid en förkärlek för tistlar så här års. I veckan åt hon de första. Tidigare i sommar har hon luktat på dom, men inte ätit av dem. Nu när hösten kommer kommer hon glupskt kasta sig över alla halvvissna tistlar som hon ser :crazy: Kan hon ha brist på något? Eller är det något speciellt i utblommade eller halvvissna tistlar som hon fått smak för? Det är väl inte farligt?

Jag har känt hästen i sex år och ägt henne i två, och hon betedde sig likadant hos sin tidigare ägare, trots att hon utfodras på olika sätt (hö+krafft hos förre ägaren och hösilage+korn hos mig).

Sv: Äter tistlar

Förståndig häst. Vilken tistel är det hästen gillar? Tistlar innehåller nyttiga fleromättade fetter, en del även n-3 fetter (som i lin och raps). Tistelolja är dyr i affären.

Själv försöker förgäves få mina hästar att äta Arctium lappa den största kardborren som växer vild i Sverige och bestämt sig för att bre ut sig i min betesmark. Vissa tistlar och kardborrar, bl a sagda A. lappa, innehåller ett ämne som skydder levern vid intag av vissa gifter. HH

Finns det olika sorters tistlar?(skolkade från biologilektionerna i skolan :o ). Hon gillar de höga med lila blommor.

Kul att hon är förståndig ;) Efter en artikel i gårdagens Ridsport om giftiga växter började jag fundera över hennes besatthet av tistlar och ifall det kunde vara farligt för henne. Så är det alltså inte?!

Mitt gamla sto äter också tistlar, har hon jämt gjort.
Sonen hennes är inte lika förtjust, men han är galen i asp i stället.

Görel skrev:
Finns det olika sorters tistlar?(skolkade från biologilektionerna i skolan :o ). Hon gillar de höga med lila blommor.

?!

Det finns ett 20 tal arter av 2-3 olika familjer av vilda tistlar i Sverige. Sen finns det förvildade också. Troligen är det åkertistel eller vägtistel din häst gillar – purpur till lila i färgen. Inte farliga eventuellt mkt nyttiga (vet inte sammansättningen på just denna tistel men troligen innehåller de också nyttiga fetter. Det är inte så stor skillnad på olika tistlar och de korsar sig flitigt).HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 996
Senast: Vallmo
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur