Äter sin bajs

Tättran

Trådstartare
Jag upptäckte idag att min pålle stod och åt bajs. Inte färsk,utan det har legat några dar. Vad beror sånt på ?

Sv: Äter sin bajs

Jag upptäckte idag att min pålle stod och åt bajs. Inte färsk,utan det har legat några dar. Vad beror sånt på ?

Koprofagi (träck-ätning) kan bero på flera saker. Föl ska exempelvis äta träck för att få i sig mikroorganismer till tarmfloran. Vuxna hästar om äter träck har inte sällan proteinbrist. Träck innehåller mycket protein och exempelvis i pälsfällningstider kan hästar som lider brist av protein (som päls består av till 90 %) ses koprofagera.

Hästar ska ges mer protein och energi under pälssättningen (som sker före pälsfällningen) för att inte använda egna kroppsreserver till pälsproduktion.

Vad du kan göra är alltså att öka din hästs energi- och proteingiva. Ett bra proteintillskott med bra aminosyrasammansättning är exempelvis foderjäst.

Sv: Äter sin bajs

Stort tack för ditt svar. Han fäller mycket nu ,så jag ska ge honom foderjäst. Och hoppas att det blir bättre.

Liknande trådar

Gnägg Går det? Hade tänkt ta lite fina bilder i snön idag men Dolly har såklart legat i bajs inatt. Eftersom det är -17 känns dusch inte som...
Svar
10
· Visningar
1 272
Senast: jemeni
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka