Äter saltsten som bara den....

M

Move_Over

Min nya häst slukar sin salt/mineralsten på endast 3veckor, jag tycker detta är väldigt kort tid om man jämför med de andra hästarna... men är det farligt? Ska jag ta bort saltet en tid och endast ge en begränsad mängd i krubban... Han har ju vattenkopp så han kan ju dricka hur mycket han vill, men för mycket salt kan ju inte vara nyttigt?!:crazy:
Tacksam för svar!!

Sv: Äter saltsten som bara den....

det gjorde min nya häst också men han åt upp ett par saltstenar han (tuggade loss stora bitar) åt väl upp en saltsten på ca 2-3 veckor och han är en minishetland och sedan slicka han som normalt. vad jag vet så äter dom när dom behöver varken mer eller mindre .

Hästar är mycket bra på att tåla salt. Tror därför inte att detta är farligt. Han behöver det nog

Ok,;) jo men man blir ju lite orolig liksom...:crazy: För mycket salt är ju inte bra för människor liksom..

Foderhästen äter också saltstenar :crazy: en månad tar det för henne att äta upp en sten.
Hon svettas mycket o lätt så hon behöver det säker

Move_Over skrev:
Ok,;) jo men man blir ju lite orolig liksom...:crazy: För mycket salt är ju inte bra för människor liksom..

Det är högts osannolikt att han verkligen BEHÖVER så mycket salt! Sen finns det många som äter bara för att de ska, däribland mitt sto ibland. Fortsätter han med det en längre tid så får du nog ransonera, alldeles för mycket salt är inte nyttigt.

Det gör vår ponny också,hon biter lös bitar och det tar 2 veckor och sedan är den slut.Vi började ge salt i fodret istället.Det stank urin långa vägar,hon drack kopiösa mängder vatten då hon tuggade i sig stenen.Det var ingen höjdare då hon är känslig mot damm och urin.Hon är ett matvrak allt som går att äta ska ätas även saltstenar

Mitt sto har ätit upp en saltsten på två veckor i snart ett år så jag tvivlar på att hon behöver det. Tror de okynnesäter. Har plockat bort den och ger salt i maten istället.

Hon är en gnagare, tror det är därför saltstenen ryker, det är det enda i boxen som ger vika när man gnager på det. :smirk: I hagen äter hon stolpar istället...

Nu har dottern varit och köpt en ny variant på saltsten.Man hänger sen i ett snöre och den ser inte likandan ut som en vanlig saltsten utan den är mer blank och lite som genomskinlig?? svårt att förklara men den var stenhård.Den som har ätit bröstkarameller,så ser den ut.Så nu ska vi se om den går att bita sönder.Men den var dyr 100 kr,den är ju större än en vanlig saltsten men dyrt...

Jag har hört att de kan bli lite "pluffsiga" om det äter för mycket salt. Därför kan man ge löst salt och strö över maten, detta ska vara bättre. Men det är något jag hört som sagt.
Min äter inte mycket salt alls, men så svettas han nästan aldrig heller, eftersom han inte tränas hårt längre. :bump:

Har en häst i stallet som äter sin saltsten på 2 veckor...Ni som strör salt över era hästas mat i stället för saltsten vilken salt ger ni?Med jod eller utan?

Det finns ett speciellt "Häst" Salt på granngården, det köper jag....tror att det är utan Jod.Har tyvärr inte förpacknigen kvar.

Hästar är som sagt tåliga för massa salt. Men finns tyvärr för många hästar som leker med saltstenen och äter bara för att det är skoj. Köp en säck ex. kra*ft salt någonstans. Kostar runt 60kr för 10kg tror ja min säck kosta. Jobbigt för dig och köpa ny saltsten hela tiden också. För sannolikheten att hästen behöver så mycket salt är ganska liten..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Inatt vaknade jag av att min 6 åriga labrador hade något som jag skulle beskriva som ett anfall, han skrek till, gnällde och spände hela...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: LittleJohn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama