Äter plötsligt ofantliga mängder salt

Saraoliv

Trådstartare
Jag har min d-ponny tsm med en tinkervalack och dom har gått som sällskap med varandra sedan förra sommaren. Dom har fodrats med ett analyserat grovfoder, hösilage, och har utifrån den haft en balanserat foderstat där jag ej har behövt gett ett mineraltillskott. Nu har vi börjat fasa över till hö då åtgången inte är tillräcklig på storbal när det nu börjar bli så varmt. Dillemmat är nu att båda hästarna.. har börjat äta ofanliga mängder salt. Från att inte ha tittat åt saltstenarna i boxen så var dom slut över en helg. Det nya höt är analyserat men vi fick bara ut energi och proteinnivån från bonden. Jag hade såklart kunna skicka in det på analys med det känns lite tråkigt när det bara är en kort tid kvar tills betet tar hästarnas tid.

Ska jag anta att deras saltbeetende hänger ihop med någon typ av mineralbrist? Kopparbrist? Chansa och ge extra mineraler eller härda ut tills betet kommer? Kanske går det byta saltstenen mot en mineralsten?

Idag får han fri tillgång på grovfoder samt en kvällsgröt på lucern, bettfor, linfröpellets och SeloE.

Sv: Äter plötsligt ofantliga mängder salt

Eller så har de skaffat sig en ny ovana. Jag skulle räkna på saltbehovet och ge i maten istället om de fortsätter så.

Inget ovanligt alls. Många gånger handlar det om en ovana, ibland handlar det om att hästen fått för lite grovfoder under en period och då sysselsatt sig med saltstenen i stället. Ni säger ju att ni fasat över från ensilage till hö.

Ta bort saltstenen i stället och ge salt i fodret.

Svar till er båda.

Självklart kan det vara så. Men nog känns det lite märkligt att båda hästarna börjar med samma ovana vid samma tid. Grovfoder har dom fri tillgång till i slowfeeding. Saltstenarna har dom i boxen under natten så dom har alltså ätit varsin. Är det inte mer troligt att det är något som saknas som dom försöker kompensera?

Fällning?
Sol?
Börjar pula i sin rötter och annat som kommer upp ur snön?
Skulle detta kunna öka till ett större salt begär?

De kan inte vara så att solen värmer så mycket nu att de svettas och behöver mera salt för den sakens skull? Dricker de mera oxå?

De kan inte vara så att solen värmer så mycket nu att de svettas och behöver mera salt för den sakens skull? Dricker de mera oxå?
säger samma sak
delvis knapp
Mina shettisar går just nu i 25 g i solen med full vinterpäls, det går ganska mycket vatten och salt just nu, dom är jättevarma.

Jo, det kan säkert stämma. Dom går såklart otäckade nu, men det är rejält varmt när man känner i pälsen på dom. Dom dricker mer vatten, men det har jag kopplat ihop med deras saltätande. Dom andra hästarna i stallet har inte detta beetende, men dom har också mer skugga i hagen. Dom har iaf lugnat ner sig med saltet :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka