Jag har min d-ponny tsm med en tinkervalack och dom har gått som sällskap med varandra sedan förra sommaren. Dom har fodrats med ett analyserat grovfoder, hösilage, och har utifrån den haft en balanserat foderstat där jag ej har behövt gett ett mineraltillskott. Nu har vi börjat fasa över till hö då åtgången inte är tillräcklig på storbal när det nu börjar bli så varmt. Dillemmat är nu att båda hästarna.. har börjat äta ofanliga mängder salt. Från att inte ha tittat åt saltstenarna i boxen så var dom slut över en helg. Det nya höt är analyserat men vi fick bara ut energi och proteinnivån från bonden. Jag hade såklart kunna skicka in det på analys med det känns lite tråkigt när det bara är en kort tid kvar tills betet tar hästarnas tid.
Ska jag anta att deras saltbeetende hänger ihop med någon typ av mineralbrist? Kopparbrist? Chansa och ge extra mineraler eller härda ut tills betet kommer? Kanske går det byta saltstenen mot en mineralsten?
Idag får han fri tillgång på grovfoder samt en kvällsgröt på lucern, bettfor, linfröpellets och SeloE.
Ska jag anta att deras saltbeetende hänger ihop med någon typ av mineralbrist? Kopparbrist? Chansa och ge extra mineraler eller härda ut tills betet kommer? Kanske går det byta saltstenen mot en mineralsten?
Idag får han fri tillgång på grovfoder samt en kvällsgröt på lucern, bettfor, linfröpellets och SeloE.