Äter plötsligt dåligt ute?

Alexandra_W

Trådstartare
Om det inte är en VÄLDIGT tidig och konstig 'våranorexi' så är jag helt lost vad som hänt. Men plötsligt äts det förbaskat dåligt i hagen. Och även om vädret är upp och ner, så några gröna strån som skulle kunna ge våranorexi finns det minsann inte.

Har en glupsk ungponny, och ett inte-alls-speciellt-matglatt fullblod. Tidigare hade jag en arabvalack med. När de var 3 fick de 6 kg var fjärde timme. Alltid slut vid påfyllning. Och jag vet att araben inte var 'skyldig' till mer än sin ranson, däremot är det svårt att sia om riktigt hur mkt ponnyn och fbl åt sinsemellan, men minst 4 av de 6 kg ihop.

Sen fick jag ta bort araben, i samma veva kom matstrejken. Och jag trodde ju då såklart att det berodde på 'sorgen', de var ganska ur slag.

Men icke, de äter fortfarande lika krattigt. Lägger ut 4 kg nu, men det är massor kvar även efter fem timmar. Så just nu får de 4 kg två ggr/dag (frukost och em), och det blir fri tillgång de där 8 kilona, sjukt nog.

Inne äter de som vanligt (fbl 5 - 6 kg, ponnyn 4 - 5 kg + halm), så det är inget fel på fodret, de 'kan' äta (inga tandproblem etc) De står inne ungefär 11 h och ute 13.

Någon som har en teori eller märkt samma fenomen? Det är ju skitbra att ponnyn äter lite (han är lika fet som innan dock), men fbl bör absolut inte backa av på grovfodret, så =/

Sv: Äter plötsligt dåligt ute?

Mina har också varit dåliga på grovfodret senaste veckan. Tre matglada damer (två kallblod) på lösdrift med fri tillgång, och i vanliga fall äter de ca 4 kärror silage/dag. Senaste veckan har det visserligen varit lite varmt och några gröna strån har jag sett, men nu äter de drygt hälften av den mat de brukar. Inte ens jättepigga på kraftfoder.
Inatt kom det lite snö, men idag har jag sett dem krafsa bort snön och gnaga på gräset under. Jag tror helt enkelt att de har vårkänning! Pigga och glada är de ialla fall.

jag har samma problem, mina har fri tillgång, jag burkar lägga i 2 balar ca 20 alltså, och det tar 4 dagar för dem att äta upp just nu... har ingen anning om vad problemet är... tycker det är jätte tråkigt då min valack skulle behöva äta upp sig en hel del!

Jag tror dina är helt normala för årstiden. Det finns ju mkt gott att plocka med om man gräver lite i marken;)

Tanken är att hagen där våra dräktiga flickor går (bla min) ska ha fri tillgång på hö ute, men vi har fått lägga ner det. Dom är inte intresserade. Det funkar bra när det är snö, då äter de glatt hela dagarna, men hur många dagar har det varit snö denna vinter?:crazy:

Dom skiter helt enkelt i höt, till förmån för allt gott man kan hitta i marken. Vi har inget direkt gräs kvar i hagarna, men dom står och gräver och gräver och nog hittar de mums:d:crazy:
Så sålänge det är sånt här skitväder är det ingen ide med fri tillgång, knappt dom äter 2 kg var/dag ute. Och då är det fem tanter som är stora matvrak normalt. En dag med snö när de inte kommer åt godis i marken mular de lätt i sig 40-50 kg hö, men nu äter de bara 10 kg tillsammans, knappt det ens...

Min som verkligen BEHÖVER äta allt hon hinner, högdräktig och svårfödd, men..NÄ...
Dumma flickor:devil::D

Fast det finns verkligen inget att plocka med? Innan gick de på betet, då åt de iofs, men då kunde jag förstått om de inte åt. Men nu går de i princip i ett månlandskap av påfrusen, söndertrampad lera. Det kan inte finnas ett strå där liksom?? Dessutom har vi snö, inte mycket men snö, och is. (Och det går pga isen inte att gräva fram ngt)

Men det låter ju som om inte bara klimatet är skevt då, utan även hästarnas tidsuppfattning och det är våranorexin som kommer i JANUARI..err..

Skönt att jag inte är ensam om att slita mitt hår i alla fall..

I vår hage som är ganska stor (2 isisar)finns en hel del visset vinterbete kvar och även en del gröna strån... På morgonen brukade dom få sitt hö inne men var så ivriga att komma ut att dom inte ville äta upp. Nu släpper vi ut dom direkt och lägger höet i hagen men inte ens då äter dom upp! Kan verkligen det gamla gräset vara så mkt bättre :confused: ?? Nu lägger vi endast ut typ 1/2 kg var för att slippa slänga! På nätterna och vid insläpp äter dom upp...

Hm ja, världen är ju upp och ner i år. Hästarna fäller, stona tokbrunstar, min spritter det i hela kroppen på, går och gör "arabkast" med huvudet och är allmänt uppåt. Verkar som dom tror det är vår ja..:crazy:. Men man kan ju inte klandra, det ska ju vara snö och KALLT nu.. :crazy:
Det ser helt sjukt ut, golfbanan som ligger brevid stallet är knallgrön! Svårt att tro att det är januari faktiskt, snarare april..

Fast vi HAR snö, och is. Mest is. Och minus. Bara några men ändå. DÅ strejkar de. När det regnade, var 10 plus och geggamoja - DÅ åt de.

De har fått hjärnskador av klimathotet =)

Våra har också lämnat mat (det finns kvar mellan fodringarna iaf när jag ger) men det kan just nu bero på en bal med inte lika gott hösilage i, de är lite petiga :smirk:

Våra är tvärt om, tycker att dom ska gå ute massor nu så därför petar dom bara lite i höet när de är inne, men ute kan de minsann vräka i sig massor... Dom visar tydligt vad dom vill, djuren :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 922
Senast: Buck
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 033
Senast: Mustang
·
Hundhälsa Har bytt foder för ca 3 veckor sen,nu dricker "gammelhunden" väldigt mycket vatten,har 4 liters skålar(fyller dock inte ända upp),och...
Svar
5
· Visningar
6 349
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023