Äter myckt salt, ska jag vara orolig!???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ebond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 055
E

Ebond

Fick hem min ardenner kille igår, men när jag släppte in han i boxen flög han i stort sett fram till saltstenen. Så kl 09.00 lämnade han skåne och landade kl 15.00 hos mig i norrköping.
Är det vanligt efter en långresa eller är det vitaminbrist!!! Vet att man ska hålla lite utkik om de äter för mycket salt.
Sen släppte vi ihop han med dom andra grabbarna och då sprang han så han svettades som en tok!
Och sedan in i boxen för natten och på saltstenen igen, men då kunde jag fatta varför... svettet är ju salt.
Men nu när jag skulle mocka i boxen idag så har han slickat i sig nästan halva!! och DET känns inte normalt med 1 saltsen i veckan han har ju bara varit hos mig i drygt ett dygn nu.
Behöver jag mineraler till honom? Är det något som är fel?

Sv: Äter myckt salt, ska jag vara orolig!???

Jag vet att många hästar tycker väldigt mycket om salt. Min förra häst slickade också mycket. Men inte en halv per natt. Du kan ju se efter några nätter hur det är, han kanske bara är stressad eller något sådant.

Håller med föregående talare. Han är ant. stressad efter transport o ny omgivning. Ha koll, det borde lugna ner sig efter några dgr.

Det kan ju också vara så att han inte fått salt på förra stället? Jag hade häst på bete en gång där det tog några veckor innan det kom ut salt i hagen och när det väl gjorde det så knaprade min häst i sig salt i början. Lugnade sig dock ganska snart.

Överskott på salt är inte direkt farligt, det kissar hästen ut har jag för mig. Jag skulle se till att din häst får ordentligt med vatten och ha lite koll och salthetsen vekar stressrelaterat. I så fall kanske det är läge att ta bort satstenen ett tag och istället ge direkt i fodret.

Han blir ju även installad nu och hörde med tjejerna i stallet och de sa att det brukar bli så när man stallar in just för att det inte finns något salt i betet och tar igen det när de kommer in...
men han verkligen flög på den. och då tyckte jag att det verkade lustigt att han var så frenetisk. Till och med hans förra ägare reagerade... jag kanske är pipplig...

Vadå inte finns salt på Betet ?
Det är väl klart att hästarna ska ha !
Hej från hambo

Jag skulle tro att hästen är lite stressad efter resa, nytt stall och nya kompisar.
Se till att han har bra tillgång på vatten, och ge så mycket grovfoder som möjligt, så att han har något att göra i boxen.
Om det inte hjälper hade jag plockat bort saltstenen ett tag och gett någon matsked i krubban i stället.

Jag tror som föregående att hästen kan vara lite stressad och slickar saltstenen isf att gnaga på väggarna eller annat. Av den anledningen skulle jag inte ta bort saltstenen ;) Är det salt och mineraler blandat? Om det är det skulle jag köpa ren saltsten och ge mineraler separat. Vad jag har förstått kan inte hästen överdosera salt så länge den har fri tillgång på vatten...

Lycka till med nya hästen!

Självklart ska hästarna ha tillgång till salt på betet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka