äter mindre hö i skogshagen

S

SomethingCorporate

Har satt mina hästar i skogshage och upplever att dom äter betydligt midre hö.
Först trodde jag att de var något fel på balen så jag luktade och kände men hittade inget.
Men då dom äter som vanligt inne (om inte mer) så tog jag från höet dom äter på natten och la ut i hagen.
Men dom valde då att äta från balen. :confused:
Då dom är pigga och glada och äter som vanligt inne så betvivlar jag att jag att dom är sjuka.

Kan de vara så att dom hade lite att göra i den förra hagen (som bara var plan utan ett enda träd) och åt för att göra nå?
I så fall är de ju jätte bra.
Är de någon som upplevt detta?

Sv: äter mindre hö i skogshagen

Jag märkte samma sak på mina hästar när de gick i skogshage. Då åt dom en massa granris och bark som dom tyckte var jättesmaskens, så höet räckte mkt längre än vad det gör nu i den andra hagen med knappt några träd alls. Du behöver nog inte vara orolig!

De äter så otroligt mycket annat när de får tillgång: bark, grenar, ris, granris, rötter, blad, osv osv. Märker det på mina med när de går i skogshagen. Roligt!

Oj då man kanske ska byta hage så går det inte åt så mkt hö, det verkar ju bra. Kan tänka mej att dom äter mkt för att ha något att syssla med i tråkiga hagar min hage är ju stor så det räcker men som sagt inte många träd alls. Nu fick man något att fundera över.:idea:

Jag har också mina hästar i skogshage, har dock alltid haft det. Men det jag har märkt den här vintern är att de äter mycket mindre. Av nån anledning så går det inte lika mycket ensilage, och jag har ingen aning varför. De är ändå friska och glada och hökvaliteten ar bra. Kanske för bra eftersom de inte känner att de behöver lika mycket.

I fjol så gick det mycket mer hö, samt att de skalade av varenda asp i hagen och åt upp alla skott. De åt också mycket rötter, men brydde sig inte om mineralstenen jag hade ute.
Jag tror att om man har hästarna ute på fri tillgång så reglerar de själva hömängd och mineraler utifrån kvaliten på grovfodret och vilket väder det är. Vi har inte haft lika kallt i vinter och fick snö väldigt sent. Men jag vet inte om det är så, kan ju vara att balarna är mer packade i år så att de räcker längre.

Det brukar bero på vädret också. Är det kallt eller annat ruggigt väder äter mina hästar mer hö. Är vädret okej går de långt bort i hagen och letar efter annan mat, inte förrän det börjar närma sig insläpp och de går och ställer sig vid grinden äter de upp sitt hö.

til alla:

Bra då ska ja sluta oroa mig :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama