Äter JÄTTE mkt höslige

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 226
M

My Beauty

Hej

För ett tag sen så satte jag in ett hönät åt mitt 1.55 sto.
Hon bara älskar det och kan stå och dra i hösliage HUR länge som helst. Gjorde detta då jag vill att hon ska ha fritillgång på grovfoder inne i boxen.
HAr gått på 7 -8 KG hö från 16.00 på em och sen till 06.30 på morgonen. Så hon ahr alltså inte fått någon kväll då det alltid varit kvar ungefär 5 -6 kg hösliga i nätet vid kvällsfodringen.

Höjde till 9 -10 kg härromdagen och hon äter precis upp ALLT i princip damsuger boxen på grovfoder :eek: Och då har hon även ätit upp morgonen på 1 kg :eek:

Tycker detta känns konstigt då hon ALDRIG har ätit upp hela sin kvällfoder på 4 kg när hon inte hade hönät

Vet ni vad som kan vara felet eller har mitt sto kommit den MATGLADA åldern :crazy:

Hon är 1.55 och normal hull, bra muskler och håller även på att bygga mera ;), Äter ungefär 1.5 - 2 kg Red Mills (müslie) och 2 dl betfor.

Vad tycker ni jag ska göra ?! låta henen gå på 10 kg i hönät elelr låta henen bara få 7-8 kg em,kväll?

Sv: Äter JÄTTE mkt höslige

min polle äter också mkt mer från att endast ha fått i honom 3 kg hö om dagen äten han nu 10 kg när det är i nät. han har nu gått upp i vikt och är super fin igen =) han vägrar äta de som ligger på golvet vet ej om det har något med bajset att göra att de kanske luktar bajs där de ligger på golver även om man mockar noga å ej lägger strö under så kanske det kan vara de

Låt henne äta,hon är väl hungrig? Det är ju inga jättemängder det handlar om heller, och även om det var det så är det bara bra med sysselsättning och att tarmarna hålls igång. Sen kanske hösilaget är blött? Då äter de mer eftersom de får i sig mer vatten och mindre mat/kg.

Min 159 cm höga häst äter per dygn

5-6 kg hö
24 kg hösilage ca (ts ca 50%)
2 kg lusern

Sen får hon kraftfoder också.

tycker inte de låter som så mycket hö, äter hästen upp så låt den äta.

vad jag fattade de som 10 kg från kl 16.00-06.30? och 1kg på morgonen? det tycker inte jag låter som så ovanligt mycket..lite om man jämför med min..

Senast ändrad av en moderator:

Tycker inte det låter mycket. Min arabvalack på 153 cm får in ett stoooort hönät med 15 kg hösilage ( rätt torrt) kl 16. Och det är bara något kilo eller två (kan variera lite) på morgonen kl 07.

10 kg totalt/dygn? Det är ju inte mycket, särskilt inte om det är silage.

Våra äter MINST 17 kg/dygn, dessvärre ts 75 % ungefär (inget vi kunde påverka), och de får gärna äta mer (justerar kraftfodermängden utifrån hur mycket silage de äter).

De flesta av våra hästar äter närmare 20 kg/dygn. TS är 80%.
Var glad för att hästen äter ordentligt!;)

Hon äter allt som allt 12,5 kg hö om man räknar ihop alla målen ;)

Som sagt: det är inte jättemycket mat. Om man ser till att idealet är att kunna slippa fodra med kraftfoder, att hästen är rund, fin och på gott humör på bara grovfoder tycker jag det är väldigt bra att hästen äter bra med grovfoder.

Som sagt: det är inte jättemycket mat. Om man ser till att idealet är att kunna slippa fodra med kraftfoder, att hästen är rund, fin och på gott humör på bara grovfoder tycker jag det är väldigt bra att hästen äter bra med grovfoder.

jag blev bara så himla paff att hon satte i sig allt och därför blev jag faktiskt orolig :crazy: Hon skulle ALDRIG äta upp det om jag inte hade hönätet :D men gör det med hönätet så det kasnke är poxetivt :D

10 kg hösilage till en stor häst är ingenting, du behöver verkligen inte minska om hon inte blir för fet. Min häst är 165 och får 16 kg hösilage per dygn, kunde absolut få mer..:p

min vbltravare som jag hade tidigare var ungefär samma storlek som din häst.
Han åt ca 20kg hösilage ute på dagarna (ute 9-19) och 12kg hösilage på natten.
Låt hästen äta.. bara bra med grovfoder :)

kan skriva att jag kvällade idag och på 4 timamr har hon satt i sig 6-7 kg :D

Blev lite rädd om hon hade mask :eek: men det kan hon nog inte ha :crazy:

Men belv orolig då hon ALDRIG har satt i sig så mkt mat på kort tid och nu stått 1 vecka och maten bara försvinner ! kan det vara pga jag dragit ner på betfor och kraft?
Är väl inge direkt geni på foder med föredrar grov framför mkt kraft

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte det låter som mycket mat. Hade tre tvååringar och en vuxen häst. Dom slafsade i sig en rundbale med ensilage på ett dygn då dom gick ute. Det kallar jag mycket. Bara si så där 50-52 kg per häst och dygn.

Liknande trådar

Hästvård har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men...
2
Svar
25
· Visningar
4 795
Senast: Miedo
·
Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 803
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har en D-ponny som är 28 år och som jag haft i 14 år. Han är otroligt svårlastad, och avskyr att åka transport (skakar och är dyngsur...
Svar
12
· Visningar
1 357
Senast: Snowball
·
Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
1 972
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna