Äter inte

C

Claran

Hej!
Jag har ett varmblodssto på foder. Hon är 10år och ganska smal. Problemet är att hon inte vill äta något. (Har ingen matlust). Hon har fritillgång på hö + att hon fortfarande går på bete. Hon är avmaskad och tänderna är kollade. Detta problem har hon haft även hos ägarna. Är det någon som har något smart tips på hur jag ska göra
för att få henne att äta?
Hon mår jättebra för övrigt!! :p
Tacksam för minsta tips!! :confused:

Sv: Äter inte

Jättekräsen. Hon bara "petar" i maten. Betfor äter hon inte, kraften brukar gå ner men inte alltid. Samma sak gäller höet. Skulle behöva komma på ngt smart, så jag kan lura i henne maten. Hon äter bara när det passar henne.

säker på att det inte är nåt fel fysiskt?
hon kanske inte trivs?

testa och häll på lite melass på maten.

Precis sådär är min travar valack, tills han får Fibergi, han vägrar äta annat. ;)
En del hästar gillar helt enkelt inte att betfor är lite 'slabbigt', köp en säck Fibergi o testa, eller om du känner någon som har du kan låna av.
Fibergi Låg 25 kg ca 130 kr
Firbergi Bas (som jag använder) 25 kg ca 160 kr

Finns även Elite, har inte så stor koll på det.

ställ henne bredvid hästar som är matvrak...

min "härmar" sin granne... äter hö när hon äter hö :)

hon är krästen på hö, men äter alltid sin krafft...
kommer hon in för sent, då ere höet som ratas...

kolla med förra eller förrförra ägarna om vanorna...
hon kanske är van att gå in tidigt för att orka äta?
galopphästar tex vilar ju efter lunch... travare brukar väl ifs vara ute i hagarna länge... men det kan ju vara värt å testa att ställa in henne å se om hon äter bättre?

Morötter sägs stimulera matlusten.
Prova att blanda i maten...

Hej!
Nej inget är fel. Hos ägarna gjorde hon likadant. Idag har hon i alla fall ätit gräs, hö och kraft. Hoppas det håller i sig.
Hon är dock väldigt speciell en del saker vägrar hon att stoppa isig..tex äpplen.
Tack för alla svar!

OM Fibergi passar till höet ;) OM hon har analsyerat hö alltså.. :p

Ta bort kraftfodret helt i ett par dagar och se om hon blir sugen då, gen henne bara en näve då och äter hon så ökar du lite hela tiden, det brukar funka på matvägrare.

tja, fast är det ett riktigt nödläge så ;) Hade jag börjat trixa med min häst för ett år sedan så hade han inte stått på benen idag.
Han VÄGRADE att äta annat än Fibergi, går inte att göra så mycket då :)

Testa med att blanda Proviva Nypon i krafftfodret, hästar brukar gilla nypon, det blir sött, gott och nyttigt! Fungerade i allafall på min halvkräsna ponnysto!

Lycka till!

Znurro

B-vitmaminer kan vara lösningen på problemet. Ökar aptiten.
Jag river även morötter o blandar i maten till min kuse, ifall nu din tycker om morötter vill säga? Bananer, russin, kncäkebröd, pepparkakor, plommon & päron funkar oxå bra för min del. Testa o ge kli, tycker de flesta hästar är smakligt. Äppeljuice funkar oxå ganska bra på min men ifall din inte tycker om äpplen så är väl det tveksamt?

Min älskar oxå fibergi och Red Mills müsslie.

Lycka till!
/Anna

Hur ser höet ut, är det bra?. Hon kanske skulle gilla höensilage bättre än hö. Vet ett trav sto hon åt nästan inget hör så hon fick ensilage i stället och det gillade hon.

Sen med kraftfodret får du väl avgöra lite själv om du vill byta sort helt eller kanske byta kraft sort. Svårt att veta när man inte känner hästen. Om hon får havre eller kron äter hon då?

Hon äter nu kraftfoder + gräs. Höet lämnar hon. Ska prova med ensilage eller hösilage.Tack för alla svar!! :)

Låter som en liknande som min häst... Hon äter heller inte äpplen och äter bara om hon har lust/är riktigt hungrig osv. Blir hon stressad, upprörd, avbruten eller liknande så slutar hon att äta och vill gå ut ur boxen. Hon har helt enkelt inte ro och är inte tillräckligt sugen.
Det hon tycker om mest är havre. Men hon äter även betfor, kli, krafft groov och mineraler. Ibland lämnar hon massor och ibland äter hon allt. Man får helt enkelt se till att hästen är trygg i sin miljö och har sällskap när den äter så den känner sig lugn. Sedan får man leta efter foder som hästen tycker om, olika müsliblandningar brukar de kunna tycka om. Prova dig fram och ge hästen sådant den äter. Om den gillar morötter kan man riva det och blanda i fodret så hästen måste pillra i maten för att äta det.

Du skriver inget om hon får mineraler. Min dam slutade äta, men när jag började ge fri tillgång på mineraler så började hon äta igen.

Álin skrev:
OM Fibergi passar till höet ;) OM hon har analsyerat hö alltså.. :p

Bjafs! Många hästar är kräsna. Det kan bero tex på "äckligt" foder eller att de motionerar mindre än de gjort tidigare i sitt liv.

Om hästen tycker fodret inte smakar gott ("äckligt") kan man mixtra med fodersorter och om hästen är mager av att inte äta så KVITTAR det om fodret stämmer med foderstaten eller inte. För äta måste den. Fråga om du kan köpa foderprover på några givor av något annat stall, de som säljer mm. Fodersorter som KAN funka (Smaken är som baken, olika)
*Videbäck Hestekraft (inte träffat på en enda häst som inte tycker om)
*Fibergi
*Andra melassera mixer
*Vetekli (prova både rinnig och torrare, men ändå uppblött)
*Hälla på filmjölk, alt. bara filmjölk
*oftast undvika pelelts, (vissa hästar älskar dock pellets...)

Melasserade och salta fodersorter kan locka...

Häng gärna upp höet i ett hönät eftersom det inte blir lika omkringtrampat och försök lära dig hur mycket hon äter (Lägg bara i exakt så mycket)

Om du har möjlighet, öka på motionen lite i taget för att se om du kan öka aptiten den vägen...

Har du möjlighet att använda hösilage eller ensilage istället för hö så kan det hjälpa.

Åtmindstone i resten av Europa finns något som kallas "Eat-right" klabbigt och luktar sunkigt men det fungerar på många hästar (inte alla), är dock inte säker om det finns här i sverige, men kolla runt ordentligt på större hästaffärer med stort sortiment av fodertillskott. Följ i sådana fall anvisningarna och ge med "spruta" i munnen första tiden.

Man får vara lite påhittig och inte stirra sig blind på mängd elelr vad som "ska" fungera. Välj gärna foder åt tävlingshästar (om du hittar något hon gillar) för att få ut så mycket energi som möjligt i mindre mängd foder.

testa lusern hack! jag märkte stor skillnad mellan Gre*n Powers lusernhack och Kra*fts lusernhack.. tror att Gre*n powers innehåller mer socker- melass... sött och gott hehe

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 667
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25