Äter inte

C

Claran

Hej!
Jag har ett varmblodssto på foder. Hon är 10år och ganska smal. Problemet är att hon inte vill äta något. (Har ingen matlust). Hon har fritillgång på hö + att hon fortfarande går på bete. Hon är avmaskad och tänderna är kollade. Detta problem har hon haft även hos ägarna. Är det någon som har något smart tips på hur jag ska göra
för att få henne att äta?
Hon mår jättebra för övrigt!! :p
Tacksam för minsta tips!! :confused:

Sv: Äter inte

Hade detta problemet med mitt förre detta sto när vi bytte stall... Hon trivdes inte helt enkelt.. Men det verkar inte vara så för er...??? Hon kanske har ont i magen eller något liknande.. Hästar visar ju inte alltid att de har ont så det är ju inte ditt fel om det är så...

Eller så kanske hon äter i smyg på natten när du inte ser det??? :)

Har ett fullblod som är jättekräsen i maten.
Han tycker oftast om när han får något nytt. Försöker därför variera maten. Har du prövat med hösilage/horsehage?
Lusern kan ju "ersätta" hö, nu menar jag inte att du bara ska ge lusern istället för hö (finns både som strö, pellets och med 10% melass). Kli ges ju ofta till hästar med dåligt hull. Min får 2-3 liter (oblött) om dagen, men skulle få mer om han nu åt upp...

Senast ändrad:

Alltså, hur akut är det? Äter hon ingenting alls? Vad får hon för foder?

Du säger att tänderna är kollade, är det av veterinär eller tandläkare? Kan av egen erfarenhet varmt rekommendera ett tandläkarbesök, tandläkaren kan hitta saker som veterinären missar vid raspning.

Ett annat tips är ju helt enkelt att handmata, i alla fall kraftfoder.

/Jane

Hmm.. om hästen mår "jättebra" så BEHÖVER den kanske inte mer än den äter? Jag tvingar inte min häst att äta om han inte vill... vissa dagar är han inte sugen bara, och då slipper han. Men så är han duktigt tjock också :love:
Är din häst vansinnigt mager eller?

prova att byta foder, det kan funka eller lägg i en dutt honung i maten, smaskens tycker hästarna.

det stod en unghäst i samma stall som hästen min, och hon ville inte äta i andras sällskap så vi var tvungen o ta henne i lugn o ro innan hon åt.

Nej hon kommer i perioder då hon inte vill äta. Tandläkaren kollar hennes tänder 2g/år och inget är fel där. Hon äter hö och hösilage. Betforen äter hon inte alls, inte äpplen. Kraften brukar gå ner. Idag åt hon upp allt!! =)

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 667
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25