Äter inte

sthu

Trådstartare
Min katt har inte ätit ordentligt sedan nyår. Nu börjar jag bli riktigt orolig! Veterinär är kontaktad, jag ska avvakta till måndag såvida hon inte blir sämre.

Katten äter alltså inte, varken torr- eller blötfoder. Har provat massa olika märken och smaker som i vanliga fall går hem, men nu bara nosar hon på maten och går sin väg. Har även provat med kokt lax och kyckling, men det bara slickar hon på två tre gånger, sen går sin väg. Hon har även druckit dåligt, så har hällt i henne vatten med ingivare ett par gånger om dagen de senaste två dygnen.
Dessutom har hon kräks ovanligt mycket sen vi kom hem efter nyår. I vanliga fall kräks hon nästan aldrig, inte ens hårbollar.

Allmäntillståndet verkar bra, hon är lika social som vanligt och lika aktiv (med andra ord ligger hon bredvid mig i soffan och sover nästan hela dagen).

Vad kan jag göra?
Veterinärens råd var att fortsätta se till att hon får i sig vatten och försöka få i henne mat. Men nu har jag slut på idéer, vet inte vad jag ska använda för att få henne att äta :crazy:
 
Sv: Äter inte

Jag hade åkt in direkt med katten.
Väldigt konstigt råd av vet.
Det jag fått lära mig av vet är att det är livsviktigt att katten äter o dricker, man kan inte fasta en katt som man kan fasta en hund.
När vår förra katt inte ville äta fick vi tid direkt omdelbums o då hade det bara gått en dag.
 
Sv: Äter inte

Ja, veterinären tyckte att vi kunde vänta till efter helgen.. Jag håller på att bli knasig här, hon måste ju äta! Hon petade i sig två tre bitar torrfoder för en liten stund sen, kanske vänder det snart :crazy:
 
Sv: Äter inte

Hälla tonfiskspad över maten har jag hört kan få katter att äta.

Ett långsökt tips är att äta med katten, koka lite kyckling och sätt dig och ät med katten i knä, erbjud mumsbitar och se om hon nappar?
 
Sv: Äter inte

Jag hade åkt in direkt med katten.
Väldigt konstigt råd av vet.
Det jag fått lära mig av vet är att det är livsviktigt att katten äter o dricker, man kan inte fasta en katt som man kan fasta en hund.
När vår förra katt inte ville äta fick vi tid direkt omdelbums o då hade det bara gått en dag.

:bow:

Kattens inre organ kan ta ordentligt med stryk om den inte äter. En katt vill sällan visa att den är sjuk också så det kan gå riktigt snabbt när det väl kollapsar - vet det av erfarenhet. :crazy: Jag skulle inte våga vänta en dag till!
 
Sv: Äter inte

Min katt har inte ätit ordentligt sedan nyår. Nu börjar jag bli riktigt orolig! Veterinär är kontaktad, jag ska avvakta till måndag såvida hon inte blir sämre.
Sämre kan det väl inte bli, för bland det allvarligaste som kan hända en katt är att den inte vill äta. Jag förstår inte vad det är för veterinär som tycker att man kan avvakta ännu längre, då hon redan borde ha fått vård.
 
Sv: Äter inte

Ja, och det tyckte jag med. Men veterinären tyckte inte det..
Hon har inte svultit, bara inte ätit som hon ska. Petat lite i maten, ätit några enstaka torrfoderbitar och lite blötmatssås. Men så vitt jag vet har hon inte ätit något sen förrgår kväll. Har inte varit överdrivet orolig innan, hon är väldigt kräsen och går in i perioder när ingenting är gott förutom typ räkor och rå kyckling. Men nu funkar inte ens det..

Ska prova med tonfisk, det brukar hon gilla! Ska dessutom sätta henne med sambon, som hon avgudar, så får de äta tonfisk ihop så fort han kommer hem.
 
Sv: Äter inte

Jag hade också åkt in akut med katten, fast till en annan veterinär än till den som gett rådet att avvakta. Jag har också erfarenhet av hur otroligt fort det kan gå utför med en katt som inte äter och dricker, det är skrämmande att veterinären tycker att ni kan vänta efter helgen.

Har du tempat katten?
 
Sv: Äter inte

Men det måste finnas fler veterinärer. Iom att hon kräkts en del tycker jag att det är extra allvarligt. Det har ju nästan gått en vecka.
Som sagt, vi åkte in med vår kisse efter en dag. Han hade en svår infektion, visade inte på ngt sätt att han var dålig bortsett från att han inte åt som han brukade.
 
Sv: Äter inte

Ja, ingen feber. Hon har druckit normalt nu under kvällen.
Och sen sambon kom hem från jobbet har hon ätit lite tonfisk och lite Gourmet-paté. Verkar som det börjar bli bättre. Jag litar på veterinären och avvaktar lite till.

Funderade på om kräkningarna kunde varit att hon tuggat på kompisens ampellilja. Det är mycket möjligt att hon ätit på min också, bara att jag inte sett det. Så vitt jag vet är det ogiftigt men har samma effekt som kattgräs.
 
Sv: Äter inte

Katter får inte fasta såsom hundar, de kan få problem med tex levern då.
Viktigt att hon får i sig mat och vätska om ni ska kontakta veterinär igen först på måndag.
 
Sv: Äter inte

Åk till veterinärstationen och köp mat där. Det finns en speciell sorts mat som man ger efter operationer och till sjuka katter, recovery heter den. Den kan man värma lite i micron, då får den nästan flytande konsistens och sedan kan man lägga i den i en spruta som du kan köpa på apoteket. Se till att maten är lagom varm och tvångsmata henne sedan genom att sakta spruta in i munnen mot kinden. En sådan burk om dagen ska de få i sig för att få i sig tillräckligt.
Mycket konstig veterinär som inte tyckte att ni skulle komma in omgående för det är mycket allvarligt när en katt inte äter.
Om du inte får tag i sådan mat hos veterinären så köp någon pate kattmat och gör likadant med den. Du måste tvångsmata katten för risken är stor att den får allvarliga inre skador eller t.o.m dör annars.
 
Sv: Äter inte

Jag vet att det farligt för katter att fasta, men i och med att hon har ätit lite grann har jag inte haft någon större panik. Vatten har jag ju hällt i henne med ingivare.

Kan meddela att nu har jag en katt som sitter och tigger, hon är vrålhungrig! Hon vägrar äta ur matskålarna, begriper inte varför. Men hon äter exakt samma foder ur sin boll och pyramid så det är bara att fylla dem istället. Hon äter blötmaten med glädje så det blir ett varv till ICA och köpa mer. Tydligen duger inte den jag har hemma som gick utmärkt att äta förra året ;)
 
Sv: Äter inte

Kattskrälle ;)
Katter ska inte fasta, nej, vilket dom ju som du märkt kan göra om maten inte duger. Längre :p

Icas blötmat är ju inte alls tokig vad jag har hört, så hon får ju bra mat :)
 
Sv: Äter inte

Skönt att det ordnade sig :)
Konstigt att hon inte vill äta ur matskålen? Har ni ändrat något eller så? Fundrar på om hon känner sig otrygg när hon äter ur matskålen eller om den kanske luktar konstigt?
Eller så är hon bara uttråkad och vill att ni ska greja mer med henne :p
 
Sv: Äter inte

Allting är som vanligt, matskålen har dugt bra i de tre år jag har haft katten. Har inte bytt diskmedel eller något sånt heller de senaste månaderna. Det är väl nån fix idé hon har fått antar jag. Maten går ju alldeles utmärkt att äta om jag lägger den i något som inte är en matskål.
Nåja, jag är bara glad att hon äter och dricker ordentligt igen! Hon tyckte kanske det gått för lång tid sedan hon blev rejält bortskämd med uppmärksamhet och massor med god mat!
 
Sv: Äter inte

Testa en bredare matskål, många katter avskyr när de slår i morrhåren när de äter. Och ja, de kan komma på det så där bara en dag trots att det gått bra länge tidigare. :p
Skönt att höra det inte var något allvarligt!
 
Sv: Äter inte

Provade en annan skål, men samma visa där. La maten på en vanlig tallrik, men icke.
Vattnet går bra, det är i en likadan skål som fodret (fast blå :D). Jag fortsätter ge mat i aktiveringsleksakerna, det skadar ju inte! Men knasiga katt, ibland önskar man att man visste vad de tänker..
 
Sv: Äter inte

Kan nu berätta att katten äter ur sin vanliga matskål igen och till och med ICAs blötmat går bra.
Konstiga katt, jag undrar vad det var...
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp