Äter inte kött och ben?

Mia_R

Trådstartare
Min knasige omplacering äter varken rått kött eller råa ben, så märgben, grisknorrar, puts mm går helt bort. Han vill ha tillagad mat, burkmat, torrfoder eller godis och kakor. :crazy:

Hur lär man en 1.5 år gammal hund att gnaga på ben istället för på pinnar? Går det ens att lära en vuxen hund att äta råa ben och rått kött? Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv träffat på en hund som ser ut som ett frågetecken när jag gjort mig till och köpt godsaker som andra hundar hade slagit knut på sig själva för att få. :cautious:

Att börja BARF:a honom ser ut att vara att slänga pengarna i sjön, inte ens andra hundar får honom att vilja sätta tänderna i en grisknorr. :wtf:

Sv: Äter inte kött och ben?

Han gillar väl att få sockerkickar av alla onyttigheter kanske..?

Har du provat att vänta ut honom och helt enkelt se till att han inte blir erbjuden något annat än det du vill ge? Har du provat att ge tex torkad lever eller annat torkat kött så att det ändå är "renare" och bättre än alla torrfoder osv?

Vår äldsta var 6 när han började barfas ordentligt och han tyckte det var helt ointressant i början. Kyckling har han alltid ätit men så fort det introduceras en ny köttsort tvärvägrar han ett tag; ren, kanin, häst osv.

Det funkade rätt bra att ge små små bitar i början blandat med tex kyckling som han tyckte om, eller att pensla hästnacken med kycklingvatten :o

Nej, jag har inte försökt vänta ut honom utan ruttnade lite i takt med benen/köttslamsorna på gräsmattan han rynkar på näsan åt. Ska testa med torkat kött/lever men undrar om han kan tänka sig äta det torrt när han inte gillar det rått? :yuck:

Två idéer som jag fick, ingen aning om det funkar dock...

Prova att micra (eller koka) färskfoder så det blir ljummet å lite halvt "tillagat", å sen succesivt blanda med otillagat?

Är hunden generellt glad i godis och vet vad godisbelöning är, så ha små små bitar kött blandat med ett torrt godis hd redan gillar. Då kanske köttbitarna slinker ner på ren rutin å då kanske hd upptäcker att det är rätt gott ändå.

Nej, jag har inte försökt vänta ut honom utan ruttnade lite i takt med benen/köttslamsorna på gräsmattan han rynkar på näsan åt. Ska testa med torkat kött/lever men undrar om han kan tänka sig äta det torrt när han inte gillar det rått? :yuck:

Med "vänta ut" menar jag inte att du ska låta maten ligga framme tills han eventuellt äter, utan helt enkelt att du erbjuder tex kött samtliga måltider och aldrig erbjuder något annat. Förr eller senare måste han ju äta, om han aldrig får "sitt" godis, "sina" tuggpinnar osv.

och det är rätt vanligt att hundar gillar torkat även om de inte gillar färskt ;)

Förstod vad du menade med att vänta ut, men det lockar inte att ge ben/kött varje dag som bara får kastas om inte katterna hellre tar det. :(

Gör du eget torkat eller köper du det?

Vår senaste omplacering som var tre när hak kom ville bara äta sitt RC skitfoder, ratade färskfodret helt.
Vi serverade lite varje gång och rätt som det var började han äta.
Råa knorrar, ben, märgben osv är hopplöst, han gräver ner dem.
Torkat kött gåt däremot bra.

Jag har en hund som är likadan. Hon är 5 år gammal i dagsläget och har lärt sig äta råa märgben det här året. Innan dess har hon bara gnagat på märgben som de andra hundarna tuggat rena åt henne.
Har försökt övertyga henne om att märgben är mums-mums och nu verkar hon äntligen ha förstått det. Rå köttfärs däremot tycker hon är rena giftet.

Hundar som aldrig fått smaka sånt kan göra som din gör. Och har de också levt utan kompis så har de ingen att ta efter.

För några veckor sedan var vi hundvakt. Den hunden är här då och då och hon har alltid ätit köttben om vi gett det.
Nu kom matte samtidigt som de åt och hon sa hon har ALDRIG rört köttben, aldrig någonsin.
Jag sa att det får hon ofta här.
Efter några dagar fick jag sms där det stod att nu gnager hunden för fullt :D

Hon hade väl lärt sig här antar jag och också velat äta när de andra åt. Matte hade slutat att försöka för hon trodde inte det var lönt att fortsätta. Men när hon såg hon åt här och testade igen hemma så åt hon med god aptit :)

Vi ger våra valpar köttben redan i valplådan, är väldigt uppskattat *mums*

Förstod vad du menade med att vänta ut, men det lockar inte att ge ben/kött varje dag som bara får kastas om inte katterna hellre tar det. :(

Gör du eget torkat eller köper du det?

Du kan ju ta fram, erbjuda, sätta in i kylen, erbjuda igen osv. Köttet håller sig ju utan tvekan närmare en vecka i kylskåp.

Jag torkar eget i ugnen :)

Hundrackan har ju troligen bara varit med andra hundar hemma hos uppfödaren, men jag tror inte att de fått annat än torrfoder där heller. Jag är tredje omplaceringen för honom och när han kom var syrrans hund på besök ett par veckor, men inte heller hon kunde övertyga honom om hur gott det är med kött och ben.

Jag ska försöka blanda ut torrfodret med lite kött. Tomma märgben går att gnaga lite på ute på tomten, men de numera gamla benen han fått som färska börjar bli aningens intressanta, efter en månad på gräsmattan ... :meh:

Har en likadan här hemma.... Började i valpåldern att köra in henne på märgben, det var "sådär" gott. Fick ett stort älgben av grannen, det dög en dag, sen var det ungefär som att : Vad gör det där benet för nytta här?!...

Nu i vuxen ålder ( ett år gammal), så ratar hon nästan allt vad ben/tugg heter. I snikenhet äter hon hos nattmatten när hon kletat räkost eller liknande i dem och hon har konkurens med annan hund, men annars, nej tack..

Ger jag henne grisöron, tjurmuskel, vom mm ( som de flesta hundar älskar) så hittar jag det oftast "nergrävt" i sängen sen:p..

Här finns fri tillgång till både ben och mat, hon får äta eller inte, kan inte tvinga henne heller....

Likadant med mat. Hon ratar torrfoder, men äter om man blandar med färskfoder eller husmanskost. Hon har alltid fri tillgång till mat, men är ändå smal ( inte mager) och äter när det passar.. Hon får färskfoder på morgonen och resten är torrfoder när det passar:p

Har en likadan här hemma.... Började i valpåldern att köra in henne på märgben, det var "sådär" gott. Fick ett stort älgben av grannen, det dög en dag, sen var det ungefär som att : Vad gör det där benet för nytta här?!...

Nu i vuxen ålder ( ett år gammal), så ratar hon nästan allt vad ben/tugg heter. I snikenhet äter hon hos nattmatten när hon kletat räkost eller liknande i dem och hon har konkurens med annan hund, men annars, nej tack..

Ger jag henne grisöron, tjurmuskel, vom mm ( som de flesta hundar älskar) så hittar jag det oftast "nergrävt" i sängen sen:p..

Här finns fri tillgång till både ben och mat, hon får äta eller inte, kan inte tvinga henne heller....

Likadant med mat. Hon ratar torrfoder, men äter om man blandar med färskfoder eller husmanskost. Hon har alltid fri tillgång till mat, men är ändå smal ( inte mager) och äter när det passar.. Hon får färskfoder på morgonen och resten är torrfoder när det passar:p

Många hundar ratar gott om de ständigt har tillgång till det. Ett grisöra, ben eller vad det må vara "ska" vara något de ska "längta" efter.
Gäller ju samma sak för oss, har vi alltid tillgång till godis så blir det inte lika gott....

Introducera sakta är det enda jag kan komma på...
Och jag skulle också vara förvånad, har aldrig stött på en hund som inte gillar kött och märgben:crazy::D
Men ge honom inom rimlighetens gränser det han gillar och introducera i små portioner det du vill att han ska äta.
Lycka till!

Vår springer som, var 9 månader när vi köpte henne, var sådär i början. Det gick över när min man utan att tänka sig för skulle fjäska lite extra och la en prinskorv ovanpå hundmaten. Hon fick då något torrfoder som skulle svälla i vatten så det blev rätt grötliknande. Belle åt försiktigt runt korven och när den till slut låg på en liten pelare av hundmat lyfte hon väldigt förskitigt bort den från skålen och åt upp restan av hundmaten. När hon var klar bar hon försiktigt korven till korgen (hon höll den med framtänderna så långt ut ur munnan som möjligt) och skickade noga bort varje gnutta hundmat som fastnat på den. Sedan var plötsligt hela korven plötsligt borta och vi hade en hund som gärna åt i princip allt.

(Att hon senare väldigt bestämt strök bananer från listan med ätbart berodde bara på att vi under en tid, för att sklippa köpa dyr medicin, skulle ge henne en väl mogen banan om dagen. Det är oerhört kladdigt, besvärligt och tidsödande att tvinga i en motvillig hund en hel banan...)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
431
Senast: Sel
·
Hundhälsa Viktor har ju alltid varit svårfödd, och inte blev det bättre av kastrering heller. Jag har inväntat att han ska bli äldre, och i övrigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 787
Senast: Meibla
·
S
Övr. Katt Om ni ger katten kött, ger ni rått eller tillagat? Har köpt råa kycklinglår som jag tänkte ge katten. Men han är ju inbiten mjau och...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka