äter inte hö i hagen...

L

LuckyLuke

Hej! Lite konstig fråga kanske, men nu när snön har smält så dissar min häst mycket av höet ute i hagen. Han äter kanske nåt kilo och sen går han iväg och knaprar "gräs".
Problemet är ju bara att det inte finns nåt gräs egentligen utan bara gammalt torrt gräs och "kvistar".
blir bara så orolig att han inte får i sig tillräckligt med mat då han får 3 eller 2 givor hö av fyra ute...

Men jag är väl bara nojig, han äter väl så mycket han vill. Men man blir ju orolig att han i glädje av "gräset" glömmer att äta :crazy:

Men vad tror ni? Hur gör era hästar?

Sv: äter inte hö i hagen...

De flesta hästarna väljer gräs framför hö. Och speciellt på vårkanten. Ge hästen lite extra hö inne om den tappar hull. Annars skulle jag inte oroa mig. En frisk häst svälter inte sig själv;)

Nyhetens behag bara. Ge hästen lite extra den eller de givor den äter inne istället.

Tycker de brukar styra upp det där själva bäst.
De vi har ute på lösdrift med fri tillgång på hösilage äter mycket mindre hösilage nu,brukar fylla på lådan två ggr per dag men nu äter de inte upp utan det räcker att fylla på en gång per dag.De visar själva hur mycket de behöver.

De flesta väljer ju hellre gräs, är det en äldre häst som ratar höet nästan helt så kan den ha problem med tänderna

Vi har två hästar i stallet som ratar lunchhöet så fort det visar sig lite gröna strån i hagen - dessutom ratar de eventuella ökningar av hö inne också.
De är helt klart ganska effektiva i sitt ätande - för ingen av dem tunnar ut nämnvärt.

Sen har vi i och för sig ganska stora hagar, så det är inte helt söndertrampat efter vintern.

tänk på att det gräs som växer upp nu är fullpackat med näring. Så även om hästen ser ut att äta torrt gräs och grenar kan den hitta dessa små nya grässtrån som väller över kanten med nyttigheter för hästen. Men minska ner på höet i hagen och lägg in det om natten så får hästen välja vad den vill :)

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 109
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej igen! Nu har jag hämtat hem mina pållar och allt har gått bra hittills. De verkar vara kompisar och så. Men däremot är båda två...
Svar
12
· Visningar
1 373
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka