Äter inte färskfoder

MinIan

Trådstartare
Efter vi började med färskfoder så har hon blivit riktigt fin i pälsen och bra andedräkt.
Ångrar verkligen inte att vi bytte till färskfoder, så länge de äter!

Men nu äter hon inte alls, tänkte att vi testar svälter henne några dagar för att se om hon får tillbaka aptiten, men icke.. åter då typ halva sin dos mat. (då har vi redan halverat den mängd hon egentligen ska ha för att hon inte äter upp)

Kanske hon vill bli mer aktiverad, så vi ber vår granne om hjälp. De fick ha henne ibland under veckorna då de har mer tid än oss, men under den tiden blir hon bara sämre med att äta så vi bestämmer oss för att ha henne hemma tills hon börjar äta.

mitt under vår flyttpackning så hittar jag lite av det gamla torrfodret som hon fick förut och som hon älskade! men vi fick byta foder då de slutade sälja det?
(finns på nätet att få tag på såg jag nu) Så jag testar och hon äter upp allt!

Ska jag återgå till torrfodret?
Jag tycker det är synd att gå från färskfodret då man verkligen ser vilket underverk det gjort med henne (tappar inte lika mycket päls efter hon började få färsk)
eller ska man blanda? är det någon som ger både färsk och torrfoder? hur gör ni då?
blandar ni det eller varierar med en dag färsk och annan dag torr?

färskfoder hon får är nordic
och torrfodret heter affinity advance.

Varför inte prova lite olika färskfodersorter? Hunden kanske äter bättre om hon får lite variation.
Annars: har ni uteslutit att något är fel på hunden? Har veterinär kollat mun och hals noga? Det kan vara så att hon har ont i någon tand, har problem med tonsiller eller annat och därför bara äter när något är "nytt och gott".

Går hon ner i vikt? Om hon inte gör det är det ingen fara över huvud taget, då behöver hon helt enkelt inte mer än hon äter.
Hur många mål per dag får hon? Kanske är det för ofta, kanske är det för sällan. Mina äter en gång per dag, en del andra behöver mat 3-4 gånger per dag.
Mina lessnar ibland på sitt färskfoder, byter då smak på det i någon vecka eller så, och så löser det problemet.
Blanda går utmärkt, enligt min erfarenhet iaf. När jag har gjort det har jag oftast blandat torrfoder i färskfoder och serverat det så. Ger även torrfoder i perioder (när vi vunnit någon säck på utställning eller så), och går sedan tillbaka till färskfodret igen utan problem.

Prova byta sort på färskfodret?
Våra hundar äter också Nordic men det var någon sort som hundarna inte tyckte var någon höjdare.
Så nu köper vi andra sorter, brukar blanda lite.
Vår ena hund äter färskfoder och Mästers jakt som är torrfoder så det går att blanda om man vill det.
Jag föredrar dock att ge färskfoder.

hon brukade få 2 gånger per dag. morgon och kväll efter promenaderna.

sen blev det till en gång per dag då hon inte åt båda gångerna och sen blev det dagar mellan..

nä, ingen viktnedgång, gick snarare upp när vi började med fodret, vi följde den rekommenderade mängden men det verkar vara för mycket för henne ändå. Så vi gick ner lite.
brukar ge henne 100g nu morgon och kväll senast då hon åt.
hon väger runt 20kg.

Vi har tänkt testa annat märke då vår butik ska testa ta in ett nytt färskfoder som de hört gott om, men vi har inte hunnit med det än så har vi så liten frys haha.
(letar dock en större av litet format) ;)
Men alla håller fast vid sina "storaminifrysar" ;P

senaste maten fick jag slänga nu för det hann bli dåligt för att hon inte äter.. men nu är jag glad att hon åt upp torrfodret så ska testa ge henne det nu innan flytten iaf. flyttar nästa vecka så då ska vi kolla om de fått in det andra märket

Varför inte prova lite olika färskfodersorter? Hunden kanske äter bättre om hon får lite variation.
Annars: har ni uteslutit att något är fel på hunden? Har veterinär kollat mun och hals noga? Det kan vara så att hon har ont i någon tand, har problem med tonsiller eller annat och därför bara äter när något är "nytt och gott".
har inte gjort det än, ska nog ringa till veckan då löningen kommer och kolla läget :)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
569
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 050
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
635
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 042
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar