äter hästar nässlor??

T

Trinova

:confused:

Min hage har sina små nässelställen... tycker hästar det är gott eller bör man röjja
bort dom..
tacksam för svar
 
Sv: äter hästar nässlor??

Nej dom gillar ej nässlor. Men det gör inget om dom är i hegen. Dom kanske kan bränna sig på nosen men inte annars vad jag vet. Är det inte så många och höga så är dom nog snart ner trampade iaf.
 
Sv: äter hästar nässlor??

Torkade nässlor mumsar de i sig. Om du har en lie eller tar en längre pinne så du kan slå ner dem så äter de upp dem nät de torkat färdigt. Eller så kanske du känner ngn med röjsåg.
 
Sv: äter hästar nässlor??

De äter ej färska nässlor men om du tar en lie och röjer så att nässlorna kan torka, då äter hästarna dem.
 
Sv: äter hästar nässlor??

hästar gillar nässlor.. speciellt torkade.
 
Sv: äter hästar nässlor??

Om man slår nässlor och torkar dom, bränns dom när dom är torra också? Jag skyr verkligen nässlor och vill inte prova själv...:crazy: , men om dom inte bränns så kan man ju kratta ihop dom efter dom tokat och sen hantera dom utan handskar.
 
Sv: äter hästar nässlor??

Jag tycker du bör mocka och hålla undan skiten istället. Menas, nässlor växer på kväverik mark, vanligast i hästarnas toaletter.
 
Sv: äter hästar nässlor??

aramis skrev:
Om man slår nässlor och torkar dom, bränns dom när dom är torra också? Jag skyr verkligen nässlor och vill inte prova själv...:crazy: , men om dom inte bränns så kan man ju kratta ihop dom efter dom tokat och sen hantera dom utan handskar.

Nässlor bränns när dom är något sånär färska och dom slutar att brännas om dom får torka nån dag eller två....fast, om man stryker bladen underifrån och upp istället för ovanfrån och ner så kan man ta i bladen utan att dom bränns även som färska.

När man var liten så plockade man ju färska nässlor och slog barnen till semestrande stockholmare med :( och ja, man försökte lura dom stackarna till att kissa på elstängslet också men det är en annan historia.

Hästar äter ogärna färska nässlor men dom kan äta slagna nässlor som "legat till sig", men jag skulle tro att de flesta hästarna föredrar gräs.
 
Sv: äter hästar nässlor??

Hej
Hästar äter gärna torra nässlor och det är jättenyttigt. Det finns massor av vitaminer, mineraler och annat nyttigt i dem. Ta vara på de nässlor som finns. Hästar äter i naturen en blandning av örter för att må bra, nässlor är en av dessa örter. Att slå ner nässlorna och torka dem under sommaren gör ofta att man inte behöver extra mineraler på betet. Förutsatt att man har skapligt mycket nässlor. Hästarna väljer sedan själva hur mycket de vill äta. En annan växt som är nyttig också är tistelns blommor. Kolla på betet, hästarna brukan äta upp toppen på tistlarna, dvs blomman. De vet själva rent instinktivt vad som är bra för dem. /Pia
 
Sv: äter hästar nässlor??

Min häst äter ALLT som växer på marken. med dessvärre är han kräsen när det gäller loppfrö, finadyne och liknande som skulle varit bra om han fått i sig vid behov=)
 
Sv: äter hästar nässlor??

Vi brukar slå av brännässlorna och torka dem och spara till vintern och ge dem som "godis" ihop med det andra höet. Även torkade röllekor brukar de älska att få! Det är alltid kul att kunna ge dem sån´t som de blir glada av! Det är bara nyttigt, dessutom snyggt att slippa se nässslor i hagen och de kommer ju till så´n glädje!
 
Sv: äter hästar nässlor??

slå dom och torka dom :D
sedan som nån anann sa Mocka, nässlor växer där det är o mokat dvs. kväve rikt.
Vi människor kan ju äta nässlor och kan du så brukar jag tänka (bara i växter..) att då borde dom ju kunna äta det fast är jag osäker så kan man låta bli elr bara ge lite ..
Samma sak med krämer (helosan solkräm = testa den på läpparna! :angel: ) jag använder inte helsona solkräm hade en häst på ridskolan som hade lykta och så smörjde vi på sedan skulle min ridlärarae smörja på på sina egna läppar (funkar det på hästarna så :D )hon slängde den direkt, den sved och gjorde ont.
går dina hästar på sommar bete??
med vatten i badkar??
vet ni inte om ni ska byta det??
smacka på det, smackar det äkligt borde ju hästarna tycka att det är äkligt, när du mockar i boxarna på vintern/sommaren då ska det vara så fint att du själv skulle kunnna tänka dig att sova där, är du kräsen så blir ju bara hästen glad (och du kan vara stolt över ett bra arbete :D )


lycka till :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: äter hästar nässlor??

Det äter nässlor. Det är också bra för de rödablodkropparna för hästen.
 
Sv: äter hästar nässlor??

Min ena äter färska nässlor. Dvs han har ofta nässelutslag på mulen. :p men om han tycker det är värt lite kliande för att få äta dom så får han väl göra det då... Är ju väldigt nyttigt.
 
Sv: äter hästar nässlor??

Tacitus skrev:
När man var liten så plockade man ju färska nässlor och slog barnen till semestrande stockholmare med :( och ja, man försökte lura dom stackarna till att kissa på elstängslet också men det är en annan historia.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: äter hästar nässlor??

Tacitus skrev:
När man var liten så plockade man ju färska nässlor och slog barnen till semestrande stockholmare med :( och ja, man försökte lura dom stackarna till att kissa på elstängslet också men det är en annan historia.

klockrent :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 836
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp