äter för lite hösilage

noble art

Trådstartare
hjälp! min D-ponny går ute 10-12 timmar/dag och rids 4-5 ggr/vecka. Han går på gräs och äter det gärna men det är ju inte tillräckligt med näring i det och jag har svårt att få i honom tillräckligt med grovfoder. Ingen ide att fodra inne på morgonen då han bara vill ut och trampar han ner det så äter han det INTE. Får med sig hö ut på morgonen som han äter hyffsat, men så fort det blir nertrampat så ratar han det. Samma sak gäller i boxen, ratar det som hon trampat ner. ger lucern strå och har köpt krafft 125 idag.

Sv: äter för lite hösilage

ställ ut någonting att ha höet i ,i hagen :) Det finns ståra metall korgar som inte är speciellt tunga, dem är perfa att ha hö i :)

Han ratar ju höet för gräset, känns lite onödigt då att ge hö ute...
EDIT: Såg fel, han åt det. Ditt tips var bra då :laugh:

kl
Tror det är bara att minska på hömängden med 2-3 kg o komplettera med kraftfoder så länge. När gräset är slut lär han nog äta mer hö.
Jag ger min häst 8 kg hö nu, hon skall få mer när gräset tar slut, hon äter inte upp heller annars.

Hon föredrar förresten hösilage så vissa hästar har ju sina smaker, gillar han hösilage eller lämnar han det kvar även på vintertid? Om han lämnar det på vintertid kanske det är bättre han får hö och du kan vara säker på att han får i sig det han behöver. :)

på vintern ger jag mina hästar hö i sådana svarta runda plastbaljor som finns bla på ÖB och granngården. De har även en sådan bytta var i boxen som jag lägger höt i. Kom på det när unghästen bara lekte med höt i boxen och blandadet det med spånet som gjorde det till ett helvete att mocka + att i hagen så blev det nertrampat och lerigt.

Har du analyserat gräset eftersom du är så säker på att det inte innehåller ngn näring? Jag har våra två stora hästar, en svårfödd och en som i alla fall inte är lättfödd, kvar på bete dygnet runt. De får inte ngt annat. Det finns massor av grönt, växande gräs kvar och jag räknar med att det ska räcka ett ganska bra tag till.

ja, funderade på det, såg att de hade stora i plast på en häst affär här.

Jag vet inte än då det är nytt stall, i det förra fanns inget gräs i hagen.

Jag skrev lite slarvigt, han får hösilage o inte hö- detta gillar han bättre än hö. Jag är rädd att han får för mkt krafft foder kontra grovfoder, eller är det lite protein i gräset iallafall?

Han är svårfödd, har testat mkt och hittat en bra foderstat och även ett bete som han lägger på sig jätte bra- han var rund o fin över rygg o rumpa när han kom hem därifrån, men har tappat nu på nya stället och det vill jag såklart fodra upp och samtidigt kunna bygga muskler.
De ha Islänningar på gården och de brukar ju må bra av magert bete, så jag gissar att det är magert, har ju ej analys av gräset, men ser att det inte räckrt för honom

Hur länge har han varit i det stallet?

Om det är ngt så när kort gräs och inte långt med grova stjälkar som har vuxit hela sommaren utan att betas/kapas så kan det fortfarande innehålla en hel del protein.

har bara varit 4 veckor i nya stallet. ok, det är kort gräs, så lite protein är det då?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 081
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023