Äter ej sin halm?! Behöver man fundera?SMHN fundering

L

LillaMu

Har börjat med smhn nät i hagen samt box, trodde jag skulle kunna ha bara silage, men hästarna slutade aldrig äta.

Så nu har jag börjat med halm i näten ute i hagen i näten.
I boxen får de hösilaget.
Oftast har de kvar mat och står å äter när jag kommer på morgonen, ngn gång har de lyckats äta upp allt hösilage.

Nu till min fråga, det går väldigt väldigt lite halm ute. Är det ngt att oroa sig för, de har ju ständigt tillgång till mat men väljer att inte äta halm så mycket. Vad är "en normal" åtgång på halm? Grannhästarna äter sitt med stor aptit, men de får det portionerat.

Tacksam för ngt litet råd?

Sv: Äter ej sin halm?! Behöver man fundera?SMHN fundering

Alla hästar äter inte halm. Troligtvis får de tillräckligt att äta om de väljer att rata halmen, men det är ju heller inte bra om de står utan mat för länge. Vad händer om du ger halmen löst, dvs skippa näten? Annars kan du kanske prova att blanda lite hösilage och halm.

Vi blandar upp hösilaget med halm i de nät vi använder i hagen, just för att det ska räcka längre. Hästarna äter lite av halmen, men inte särskilt mycket, det är alltid kvar när man kommer dit på eftermiddagen. Har också varit lite bekymrad, för när jag lägger ut något att äta ("löst" i en låda av pallkragar) så äter de glatt och verkar lite hungriga, men äter ändå inte av den sista halmen i näten.

Jag tolkar hästarna (men det är kanske att förmänskliga?) som att halmen i nät är "för mycket jobb" för något som inte är lika gott som hö, just för att de ju äter halmen när den serveras löst på eftermiddagen. Alltså att det kanske ska mer hunger till innan de ger sig på den. Ingen av dem är några matvrak egentligen, även om den ena (dock ranglägst) är mer matglad än den andre.

Även om de inte äter all den mat/halm vi proppar i näten så tänker jag att det har viss positiv följd ändå, det bör ta längre tid för dem att pilla ut det goda höet när det är fint uppblandat med halm, så ättiden blir ju ännu längre än om de bara fått hö i näten...

Det finns olika typer av halm havre ,korn mm vissa godare än andra. Min häst fördrog havrehalm. Sen är det den hygieniska kvaliteten på halmen är den duglig som föda eller ej. Mögel och damm är inte helt ovanligt.

knapplån? :)

Vi har bra kvalitet på halmen, både förra årets och det här årets skörd har varit riktigt fin, och våra hästar äter halmen med god aptit både ute (löst) och inne. Men jag antar att det var en synpunkt till ts? :)

Vad som är normalt och om man ska oroa sig beror väldigt mycket på hur mycket hästarna får av ensilaget. Det man vill veta är ju att får tillräckligt med ts per kilo häst så att magarna fungerar. Vad som är tillräckligt varierar ju från häst till häst och från foder till foder.

En viktig sak att tänka på är att det inte bör gå för lång tid mellan ätperioderna för hästarna. Om jag kommer ihåg rätt så den naturliga intervallen att det går fyra timmar från det att hästen slutat äta tills att den börjar igen. Man gjort studier på hästar som får gå fritt och äta när de vill och är det så de gör. Det har då visat sig att när hästen får äta så mår den bäst i magen.

Min ena ponny äter inte halm om det är i nät, han vill ha det löst på backen. Både hö och hösilage äter han ur nät, men inte halm. Tror han tycker det är för mycket jobb för något som han inte är överförtjust i. Den andra ponnyn äter halm med lika god aptit som både hö och hösilage.
Dock tror jag det även beror på hur vida de äter snabbt eller långsamt. Hästar blir ju inte hungriga som vi människor, utan tuggar tills tuggbehovet är tillgodosett.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite hjälp här! Det är såhär att jag har en 21 år gammal c-ponny valack som är frisk. Han har god aptit när det gäller all...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Behöver lite hjälp här! Det är såhär att jag har en 21 år gammal c-ponny valack som är frisk. Han har god aptit när det gäller all...
Svar
2
· Visningar
758
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama