äter bajs!

I

Idabn

Min 26åring har börjat äta bajs i hagen...är det någon brist på vitamin eller näring han har? jag tror att han äter det lite för att han tycker det är lättare att tugga också men han äter av ensilaget också när det är "ledigt".

tacksam för svar :)

Sv: äter bajs!

Det var en i stallet som gjorde det tidigare. Den hästen fick för lite mat samt saknade saltsten. När det ordnades så slutade bajsätandet.

Min valack började äta bajs tidigt, tidigt i våras i samband med att han började fälla... Jag ökade då proteinet i maten och han slutade på 2 dagar...:laugh:

Mvh Domino_s

okej, tack för svaren :D
saltsten har han och får äta så mkt som han vill, så jag ska prova med protein (y)

Om hästen har problem med att tugga (som du antydde i första inlägget), så kanske man bör se över vad det är för sorts mat han får fri tillgång på. Förutsatt att man vet att det inte är vassa kanter eller nåt annat lätt åtgärdat tandproblem som gör det svårt att tugga. Min kompis gamla häst hade svårare för att tugga blött (=segt) hösilage men hade lättare för torrt (=sprött) hö. Hon fick även bland annat uppblötta lusernpellets och vetekligröt. Lycka till! :)

ja han har ju fri tillgång till ensilage i hagen, som jag även brukar ta in till kvällsmat då han tycker det är mkt lättare att tugga än torrhö, och äter även mer av ensilaget. Han får även Lusern hackad strå och Cool.

nån som har nått förslag på bra proteinprodukt?:o
någon som vet om krafft oil funkar bra för hullet?

Krafft oil behöver du knappast köpa. Det duger lika gott med billig matolja i affären. Man vill ju ända bara åt fettet. Ge så mycket lusern hästen orkar äta...där har du en bra proteinkälla.

ok, för han får en full 5 litershink med lusern nu, så jag ska ge mer?

ok, för han får en full 5 litershink med lusern nu, så jag ska ge mer?

Ja du kan ge fri tillgång. 5 liter är inte mycket. Våra har fått 10-30 liter minst. Då har man fyllt krubban när de kommer in och fyllt på vid kvälls fodringen.

ok, dom får ju maten direkt när dom kommer in på kvällen, så jag får väl helt enkelt fylla upp krubban så mkt som möjligt :)

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka