Äter bajs... vad saknas ?

Sv: Äter bajs... vad saknas ?

Får hästen tillräckligt mycket grovfoder? Ibland koprofagerar hästar just för att de inte får tillräckligt med grovfoder.

Annars har jag någon gång hört att hästar äter sin egen träck för att stabilisera tarmfloran?

Han går på bete, och ger även hö då det börja tryta.. Ska byta hage på måndag. Tror att det är någon av de andras bajs då han kissar på det senare men det kanske inte spelar någon roll.

Enligt en studie från Slu så är det så att när beteendet uppvisas hos vuxna hästar tillskrivs det ofta näringsbrist. De enda brister man har kunnat konstatera hos hästar som ägnar sig åt att äta, tugga eller slicka på konstiga saker är protein- och fiberbrist.

I naturligt tillstånd koprofagar en häst endast vid grav näringsbrist. Föl gör det av naturliga orsaker.

Min häst gjorde likadant i våras och jag uppfattade det som en obalans i tarmfloran som någon annan sa. Läste här på buke om att man kan ge ett halvt paket vanlig bakjäst i maten i 3-4 dagar, bara smula över funkade för min som mumsar i sig det mesta. Faktiskt så hjälpte jästen och min häst slutade äta bajs. Alltid värt att prova kanske...

Min häst brukar lukta och smaka på andra hästars bajs när vi är ute och rider el. kör. Kan detta också bero på tarmfloran eller är det ett sätt att "ta reda på" vem som gått där?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
36
· Visningar
3 741
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
945
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka